Gå til innhold
Arkivverket

[#46301] Marit Pedersdatter Dille f 1733 d 1818 el 1806? på Røros (Aner) ?


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Trenger å vite aner å søsken til denne person Det jeg vet er at hun var gift med Andreas Andreassen Qvax f 1722 d 1788.Dette er hans 2 ekteskap.Tidspunkt for når ekteskapet var inngått står ikke.PÅ FS står det: Marit Pedersdatter Dille født 21 jun 1733 d 1806 gm ca 1760 Hennes Foreldre er: Peder Olsen Dille og Berit Pedersdatter Ryen Mere står det ikke.Trenger mere data RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Legger inn et spørsmål her angående Marit . Lenka til den familien med opplysninger om Dille slekta er ikke lenger i bruk. Spørsmålet mitt lyder slik. Var denne Marit også gift med Johannes Hansen Sund ( Røragen )Står noe om dette i Rørosbok bind 3 side 422 ) gården Røragen 132/ 150. Er det den samme Marit Pedersdatter Dille dette er snakk om. døde hun i 1806 eller 1818 som det står i boka. Kan noen bekrefte eller avkrefte disse opplysninger? Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Du vil med dette si at jeg jeg har fått en feil informasjon. Den infoen jeg har fått lyder slik. Andreas A Qvax var gift 1 gang med Margrete Saxesdatter Solli fra Sollia Østre i Djupsjølia født 1730-1761 ( Ingen barn) Andreas A Qvax 2 ekteskap var han gift med Marit Pedersdatter Dille f 1733-1806. Det siste er altså feil.Jeg klarer ikke å se hvem denne Maritte Olsdatter er. Kan du hjelpe meg med å få rettet opp dette så jeg får de riktige anene til denne Maritte? Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Feilen er nok kommet fra Rb 3 side 165 ( Kvaksvollen 132/201 ) der står det at han var gift m denne Marit ) Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I 1801 for Røros er etternavnet Qvax åtte av ni ganger skrevet Qvap, noe jeg antar er feil tolkning av originalen fra deres side som står for den digitaliserte utgaven?Andreas Qvax og Marit Olsdatter hadde etter Hogne Holsts kirkebokavskrift følgende barn etter 1767: Margrete f. 1768, Ole f. 1771, Jens f. 1774, Henning f. 1778.Her er Jens 28 og Henning 24 i 1801 sammen med mora Marit JENSdatter 67 og enke første gang:LenkeDette er merkelig, men alt har sin forklaring, bare man finner den!Nå skal jeg gå i kirkeboka for 1806 og (forhåpentligvis) finne Andreas Andreassen Quax' død i dette året!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Er jo ikke bra hvis disse har uriktig mor. Da må jeg kontakte ham som har tatt ut disse opplysningen i et eget hefte ang dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du burde kanskje ventet til du fikk se hva jeg fant i kirkeboka 1806, se nr 91: LenkeMarit PEDERSdatter Andreas Quaxes enke død av aldersom 73 år gammel.Men jeg tror fortsatt at hun er Marit Olsdatter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det kan være greitt å plassere Marit Pedersdatter Dille i 1801:LenkeHun ble 11/5-1760 gift med Johannes Hansen Sund og døde 25/9-1818 87 år. De ble gift 11/5-1760. Jeg har henne som født 14/6-1733 med far Peder Dille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Da må jeg fjerne henne fra det som har med Qvax å gjøre på programmet mitt for det er feil alltså. Jeg fant døpen til Henning og der står det som du sier at mora er ei som heter Maritte Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.