Gå til innhold
Arkivverket

[#46306] Hans Eriksen Kjeseruds kone Margrethe Nilsdatter, gift i Trøgstad 1758?


Gjest Roar Myrheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Myrheim

Iflg. FamSearch ble Margretha Nilsdatter gift med Hans Eriksen 13. sept. 1758 i Trøgstad. Jeg lurer på om dette kan være mine 4. tippoldeforeldre, som fra 1759 og framover minst ble foreldre til minst 7 barn i Eidsberg, dvs. 1759: Erik, 1764: Anne Katrine, 1767: Ola, 1771: Kari,,1775: Halvor, 1778: Jon, 17??: Anne.Iflg. opplysninger på DIStreff er dette ekteparet Margrete Nilsdtr Henningsmoen f.1739 Trøgstad, Østfold ; d.1778 Eidsberg, Østfold ; og Hans Eriksen Kjeserud f.1735 Askim, Østfold ; d.1792 Eidsberg, Østfold ; Jeg har opplysninger om Hans Eriksen Kjeserud langt bakover, men om Margrethe Nilsdatter, vet jeg bare at hun kan være datter til en Nils Henningsmoen, og kone Dorthe Gundersdatter.Er det noen som kan hjelpe meg videre med Margrethe?MVH Roar Myrheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Roar!Dette er hverken min egen slekt eller sjekket mot originalkilder, men kan jo dele med deg det jeg har sakset fra bl.a. lokalsamlingen ved Trøgstad bibliotek:Nils Eriksen (født ca. 1692, død 1781) bodde på gårdene Svenke-Rånås i Trømborg sokn, Eidsberg, Søndre Mysen i Eidsberg sokn, Eidsberg og Henningsmoen i Trøgstad sokn, Trøgstad.Han ble 1728 gift med Dorthe Gundersdatter (født ca. 1687, død 1776) fra Mortvedt i Eidsberg sokn, Eidsberg. Dorthe var enke, og hadde første gang giftet seg i 1718 med Kristen Eriksen på Søndre Mysen i Eidsberg sokn, Eidsberg.Nils og Dorthe hadde blant andre barn datteren Margrethe Nilsdatter (født 1739 (har også sett 1738, men dette får du nesten sjekke mot primærkilder selv), død 1778).Margrethe giftet seg 1758 med Hans Eriksen på Kjeserud i Eidsberg sokn, Eidsberg og Dramstad i Askim (døpt 17. april 1735 i Askim, skiftet etter ham ble holdt i februar 1793).Hans ble som enkemann gift på nytt med Marie Syversdatter.Ifølge opplysninger under Dramstad, gjengitt på side 548 i Martha Østensvigs 'Bygdebok for Askim. Gårdshistorie' utgiftt av Askim kommune 1965, hadde Hans og Margrethe '5 barn, 2 sønner og 3 døtre. Sønnene het Erich og Halvor, døtrene Anna, Cathrine og Karen'. Jeg vil tro det er disse som nevnes på skiftet etter faren, og at det forklarer at hun ikke har oversikt over andre barn, allerede døde, og født i Eidsberg.Under Vestre Kjeserud på side 303 i 'Bygdebok for Eidsberg og Mysen. Gårdshistorie. Bind 1' av Helge Frøyset, utgitt av Eidsberg og Mysen Historielag 1959, finner vi også familien nevnt. Her står det blant annet:'Hans Eriksen, f. 1735, d. 1792, g.m. 1. Margrete Nilsdtr. Henningsmoen, f. 1739, d. 1778. 2. Mari Syversdtr. Nord-Mysen, f. 1753. Barn: 1. Erik Hansen øvre Gudim i Askim/Kjeserud, f. 1759. 2. Ola Hansen, f. 1767, d. 1768. 3. Ola Hansen, f. 1769, d. 1770. 4. Halvor Hansen, f. 1775. 5. Jon Hansen, f. og d. 1778. 6. Anne Hansdtr., g.m. Paul Olsen Skjolden/Mørkved i Askim. 7. Anne Katrine Hansdtr., f. 1764, g.m. Peder Fransen Skakstad. 8. Kari Hansdtr., f. 1771, g.m. Tor Olsen Finnestad. 9. Olea Hansen, f. 1780, d. 1781. 10. Kristen Hansen, f. og d. 1782.'Jeg vet jo ikke hvem av disse du eventuelt stammer fra, men håper det kanskje ble litt klarere om så er nå.Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Myrheim

Hei Marius, og hjertelig takk for informasjon! Dette var virkelig moro! Det er Anne Hansdatter, gift med Poul Olsen Skjolden/Mørkved som er blant mine aner (3. tippoldemor). MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.