Gå til innhold
Arkivverket

[#46307] Anne Torjussen Justnes, min tippoldemor


Gjest Aslaug Laundal
 Del

Recommended Posts

Gjest Aslaug Laundal

Jeg søker etter noen som vet noe om min oldemor Anne Torjussen Justnes f.1793 gift 1821.Hennes mann var Simon Andersen Justnes, f.1760, gift 1821 og død 1835. Hvor kom hun fra? Jeg er takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøv Justnes/Gjusnes i Oddernes, VA. Det finnes bygdebok fra Oddernes.Jeg har en Simon Andersen Justnes, men han er nok mye eldre, gift etter 1730 med Gunhild Andersdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Anne Torjusdatter kan være denne jenta på gården Omdal i Oddernes: LenkeHun har søsknene Jørgen, Nils, Åse og Åste. Dersom du, Aslaug, støter på en eller flere av disse som faddere til barna til Simon Andersen og Anne Torjusdatter, vil det være grunn til å tro at det er rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Siden to av fadderne heter hhv Christine Torjusdatter og Lovise Torjusdatter, ser det i utgangspunktet ut til at jenta fra Omdal (innlegg 7) et blindspor, for Christine og Lovise er nok søsken av Anne Torjusdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Da har også Carl Torjussen og Søren Torjussen kommet inn som faddere. De var sikkert Annes brødre, og dermed tror jeg mitt forslag i innlegg 7 trygt kan strykes. Men med fire sannsynlige søsken (Christine, Lovise, Carl og Søren), bør det la seg gjøre å finne Annes opphav. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jarl Berge

Anne og hennes nevnte søsken var barn av Torjus Povelsen Ålefjær Tveit/Kristiansand og hans ektefelle Anne Gundersdtr., bosatt i Kristiansand (K10) i ft 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristian Fjeldsgård

Som bakgrunnsstoff for Slekta på Gjusnes (Jusnes)/Gjusvik (Jusvik) har du denne tråpden:[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=10651&sok=Torleif+Odland&startnr=&antall=&spraak=&nr=48&antinnlegg=34#anker>LenkeEn annen tråd som kommer mer perifert inn på Gjusnes, men er vesentlig for forståelsen av en nyere slektsforhold på gården er denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.