Gå til innhold
Arkivverket

[#46310] Besteforeldre Aarsille Christophersdatter Gjerseth, Meløy, 1700-tallet


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Aarsille er født rundt 1720, og foreldre er Christopher Christophersen Breivik, d. 1744, og Anne Pedersdatter. Hennes søsken er Christen, Else, gift med Jacob Nilsen Engeviken, og Margrethe. Aarsille var først gift med Petter Willumsen Spilderen, og deretter med Anders Eriksen Gjerseth.Mitt spørsmål er: Hvem var hennes besteforeldre på begge sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Tja, sei det. Farfar hennes kan ha vore Kristoffer Olsen i Breivika kanskje født omlag 1660 (i følgje manntalet 1701), død truleg før 1710. Om manntalet er rett når det gjeld kor gamal Kristoffer Olsen er i 1701, må han vera innflyttar då ingen høveleg Kristoffer Olsen er registrert i Rødøy prestegjeld i prestmanntalet 1665. Kristoffer hadde ein son, Ole, født omlag 1693. Kristoffer Kristoffersen Brevik var truleg født omlag 1705.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Takk for svar! Christopher Christophersen må i såfall ha vært veldig ung da han fikk barn. Datteren Else er 78 år i 1801. Selv om den oppgitte alder selvsagt kan være feil, vil jeg tro at den ikke avviker så mye. Aarsille får nemlig sitt første barn i 1752, og Aarsille er sannsynligvis yngre enn Else ettersom hun står registrert etter henne i skiftet etter faren. Vet du med sikkerhet at Kristoffer Olsen har en sønn ved navn Kristoffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Truleg var både Else og Åshild fødde rundt 1725-1730. Det er ikkje noko problem. Aldersoppgåver, særleg når det gjeld så gamle folk (eg viser til folketellinga 1801), må ein alltid ta med ei klype salt. Sjansen for at dei var ein del yngre enn den oppgitte alderen, er vel større enn at dei var eldre enn oppgitt.Eg veit ikkje positivt at Kristoffer hadde ein son med namnet Kristoffer. Han hadde ein son, Ole, som var født rundt 1693. Denne Ole kan vera han som seinare er skattytar på Bø i Rødøy og altså far til Hans Olsen Breivik (omlag 1729 - 1801). Geografien gjer det ikkje usannsynleg. Sidan Kristoffer Kristoffersen Breivik er yngre enn enn Ole Kristoffersen, kan det hende at han har overtatt bygsla etter faren (?), i staden for den eldre broren (?) som i staden har fått bygsla på Bø. Så vidt eg veit, var skulda på Bø større enn på Breivik, noko som tyder på at det var betre utkome på Bø enn i Breivika. Om Ole og Kristoffer var brør, kan det kanskje forklare korfor eldste sonen bygsla Bø i staden for Breivik. dette er altså spekulasjonar, men basert på at det ofte var slik at bygsla av ein gard gjekk frå far til son (eller svigerson). Såleis kan det vera at Ole Kristoffersen var gift med ei dotter til Hans Andersen på Bø. Ole overtok bygsla der etter Hans ein gong mellom 1715 og 1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Takk for svar. Dette er selvsagt en mulighet, men jeg synes det blir veldig mye synsing. Navnene Hans og Ole er ikke benyttet blant etterkommerne, så sannsynligheten for at Christopher er en yngre bror av Ole er vel heller liten. Jeg vil anta at det er større sannsynlighet for at både Christopher og Anne kom utenfra, spesielt ettersom det ikke er oppgitt verge for barna da faren dør i 1744. Navnekombinasjonen på barna er imidlertid såpass spesiell at jeg har et håp om å lokaliseres hvilken slekt de tilhører. Men takk skal du ha allikevel! Jeg setter stor pris på alle forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Navnene Aarsille og Christopher gjør det nærliggende å søke blant etterkommerne til Jon Todal som var prest i Rødøy, død 1677, og gift 2. med Aarsilla Pedersdatter Krabbe. Det er noe uavklart der ettersom det ikke har vært mulig å plassere inn Niels Christophersen Todal (ca 1651 - 1705), se tema nr. 42504. Har noen mulighet til å se om det finnes noen Christopher Christophersen i manntallet 1701 for Lurøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vet ikke om dette kan ha interesse, men det er et skifte i Onøen i Lurøy i 1718 etter en Christopher Todal. Ektefelle var Barbara Christensdatter. Barn:1)Jon Christophersen Todal, og hans formynder var Lars Nilsen Kvarøen.2)Aarselle Christophersdatter Todal, og forynder var moren med tilsyn av Reinholt Tostrup.Kilde: De utmerkede og uunnværlige skiftene av Svein Edvardsen: 'Skifter fra Meøy/Rødøy/Lurøy/Træna 1686-1780'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Takk skal du ha! Nå føler jeg tampen begynner å brenne. Jeg slo opp på tema 42504, og fant en link til Nermos sider. Der fant jeg Jon Todals sønn, Christopher, gift med Barbara Christensdatter. Dermed kommer jo også navnet Christen inn. Hans datter Aarsille Catharina har døtre ved navn Else og Margrethe. Tror jeg er på rett spor, men det kan kanskje bli vanskelig å finne forbindelse. Det er imidlertid langt lettere å lete når det er såpass mange indikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Takk skal du ha Anne Lise. Jeg slo opp på skiftet du viste til, og må bare si at jeg blir mer og mer styrket i troen på at det er den rette slekten. Den sterkeste indikasjonen peker mot at Aarsele Christopherdatter Todal og Lars Pedersen Ribers sønn Peder kan være far til Anne Pedersdatter Breivik. De gikk vel ikke så veldig langt ut i slekten for å finne make, så Christopher kan vel også tilhøre samme slekten. Men problemet er å finne det manglende leddet - skjønt det er mye enklere når man kan bruke navnevalg som indikator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Kan han som er nevnt som Christopher Olsen Breivik i 1701 være den samme som Christopher Hansen som det er skifte etter i 1763? (Svein Edvardsens avskrift av skifter) Navnet kan jo være feilskrevet i skifteprotokollen ettersom hustruen heter Berit Hansdatter, og eldste sønn heter Ole (men det kan jo ha vært sønner født før ham). Denne Christopher er sjekket ut av saken ettersom skiftet etter ham nevner sønnene Ole, Sander, Elling, Hans, Ole d.y. og døtrene Lisbeth, Maren, Berit, Anne og Hilchen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiChristopher Christophersen er min 5 tip så jeg har lett etter. når det gjelder Christopher Hansen er det nok ikke samme person se s. 105 skifte 1725 Breivik i Rødøy, der hans første kone Lisabeth Olsdtr skiftes etter, Barna er da Hans, Olle, Sander (aleksander) og Ane.På s. 9 nr. 226 Breivik i Meløy, skiftes 1763, etter Christopher Hansen og barna fra første ekteskap er nevnt. Christophers enke er Bereth Hansdtr og hennes barn erElling på Tjong,her er noe uklart men mye peker på at det var en Hans i begge ekteskap.Hans nr2. (nr 1 skiftes etter i 1751 i Breivik, og hadde ikke barn, g. m. Marit Danielsdtr faren er arving) Han er og på Nordværnes.Ole D. ugift, Lisbeth g. m. Peder Pedersen, Breivik, Maren g. m. Nils Pedersen, Berit g. Peder Olsen, Vågeng, og Hilken ugiftdatteren Anne fra første ekteskap var ugift og tjente hos Peder Pedersen.Mye tyder på at de to er i Christopherslektene har en tilknytning til Todal og Benkestokk men det er vel ikke lett å bevise.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg er enig med deg i at navnene (og ekteskap) peker mot at begge Christopherslektene har tilknytning til Todal og Benkestokk, men jeg mener fortsatt at Christopher Christophersen ikke er så veldig nært beslektet med Christopher Hansen. Bakgrunnen for det er navnene i de to familiene.Hvem av barna til Christopher er du etterkommer av? Jeg har ikke funnet mer informasjon om Christen og Margrethe - kanskje navnene på barna deres kan gi nærmere indikasjoner? Aarsilles datter Anne får 9 barn med sin mann John Andersen Neverdal. De ser ut til å følge navnetradisjonene. Dermed kan navnene på døtrene kanskje gi en pekepinn videre: Berit, Martha, Aarsille, Maren, Anna, Dorothea og Karen. 1. Berit er navnet på mannens første kone, 2. Martha er navnet på mannens mor, 3. Aarsille er navnet på Annes mor, 4. Maren finner jeg ikke - hvis det ikke er en forenkling av Margrethe som er Johns mormor, 5. Anna er navnet på Annes mormor, 6. Dorothea finner jeg ikke, men følger de 'reglene' konsekvent bør hun være Johns oldemor, 7. Karen - som bør være Annes oldemor dersom de følger navnetradisjonene. For øvrig har John helsøsken ved navn Christen og Else, og en halvsøster ved navn Margrethe, så det er vel ikke urimelig å anta at Anne og John er i familie med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Min ane er Christophers datter Else som ble gift med Jakob Nilsen fra Korsvik bosatt i Engevik. Hun finner du omtalt i Engesvikslekten av Mary Einarsen. s. 13Jakob og Else er svigerforeldre til Peder Josephsen (Krøger) som var gift med deres datter Ane JakobsdtrAngående oppkallingsreglene som de var veldig streng å følge i sørnorge så var det ikke så nøy her i Nordnorge. Faktisk hadde ikke Jakob og Else ikke en eneste sønn som het Christopher til tross for at de fikk 8 barn.Steinar olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det var rart. Med Aarsille - så langt jeg kan følge barna (nevnt tidligere) og hennes døtre følges oppkallings'reglene' slavisk. Men det er kanskje mennene som har hatt et ord med i bildet? Hva heter barna til Else?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei barna erNils 1754-1792, Ingeborg 1758-1839, Ane 1761-1795, Inger Marie 1763-1828, Ole 1765-1828, Jonetta 1767 - ?, Christianna 1769-1787, Jakob 1771-1771/722SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Du har rett i at det var rart. De tre første barna følger jo oppkallingsreglene, og Ole er jo oppkalt etter sin oldefar - Jacob blir kanskje tippoldefar? Aarsille og hennes døtre fikk ikke nok sønner til at det ble en Christopher, men det kan jo tenkes at han døde ung og at det var årsaken til at han ikke ble oppkalt? Vet du noe om navnene Inger Marie, Jonetta og Christianne i Jabos slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher er peker til Johnetta i 1801 Lenke Hun var først gift med Christen HansenChristianna var ugift etter det jeg finner i EngesvikslektaSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.