Gå til innhold
Arkivverket

[#46313] Hans Olsen og Maren Mortensdatter, Kvalnes i Tjøtta


Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

Ekteparet holder til på Hauen under Kvalnes i 1865. Hans er oppgitt å være født ca 1827 i Vefsn og Maren født ca 1836 i Stamnes. I 1875 bor Maren på Justad som enke. 2 barn er oppgitt å være født i Stamnes, de øvrige i Tjøtta.Jeg har ikke funnet foreldrene til Hans og Maren. Etter det jeg kan se, er de ikke gift i Vefsn omkring 1858 da dattera Else ble født.Det vel sannsynlig at de ble gift i Stamnes, eventuelt i Alstahaug eller Tjøtta. Jeg håper at noen har anledning til å undersøke i kirkebøker for å finne deres foreldre.Når det gjelder Hans, har jeg fokusert på sønnen i skifte Åsen i Leirfjord i 1834 og 1847, men kom ikke videre der.Mvh Klaus Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Viet i Stamnes kirke 5.sept. 1858Ungk. Hans Christian Olsen 29 år, f. på Reinfjell i Vefsen (far: Ole Guttormsen) og pike Maren Oline Mortensdatter 22 år, f. på Sund (Far: Morten Steffensen), forlovere Andreas Pedersen Sund og Hans Svendsen. Klokkerbok for Stamnes 1851-1865, s. 386Barna til Hans og Maren finner du døpt i kirkebok for Alstahaug 1854-1865. det er felles for hele prestegjeldet.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Maren Olina er f. 2.mars 1837, dp. i Stamnes kirke 4.mai. foreldre: ungk. Morten Stephensen Svinøe og Olina Pedersdatter Sund. Kirkebok for Alstahaug 1831-1865, s. 170Sund ligger på Sundøy i Leirfjord hvis du ikke er kjent.det er samme kirkebok som jeg skrev du ville finne Hans og Marens barn i, årstallet ble feil der.Jeg har en Hans Christian Olsen f. 1829 sønn av Ole Mathias Guttormsen f. på Moldremma 1806 og Ingeborg Marie Johannesdatter f. på Reinfjell 1805. De er etterkommer av min manns aner.Dette er innført med det samme jeg begynte med slektsforsking og det er ikke sjekket med orginal kildene. Jeg tror jeg har skrevet av fra en årsbok fra Vefsen.Diss kan muligens være foreldre til Hans Christian Olsen bosatt på Kvalnes 1865. Men det må jo sjekkes med orginal kildene når han er født for å være sikker.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Takk til Solveig. Foreldrene til Hans Christian Olsen må antas å være riktige slik du oppgir - født på Moldremmen eller Reinfjellet i Vefsn - uten at jeg foreløpig kan dokumentere det nærmere.Når det gjelder Maren Olina, må vel mora være Olina Dortha Pedersdatter født ca 1815(foreldre Peder Christian Olsen og Karen Maria Benonidatter) ?. Ifølge skifte Reines/1841 er Olina da i tjeneste hos skipper Ole Andersen, Sandnessjøen. Jeg har notert at denne Olina døde ugift 27.april 1873.Faren til Maren Olina - Morten Stephensen - tipper jeg på er han vi ser i skiftet på Sandnes i 1825. Han oppholder seg da hos Morten Lorentsen på Altern. Ifølge militære ruller er han født i 1806 på Åsen i Vevelstad. Jeg har ikke klart å oppspore hans foreldre. Av skiftet på Sandnes som nevnt, ser vi søster Hanna og halvbror Ole. Hanna er vel henne som er tjenestepike på Bærøya i Tjøtta i 1801 - født ca 1781. Halvbroren Ole ser jeg ikke noe til i 1801.I 'Vevelstad II' under Åsen side 133 nevnes en Stephen Johansen som overtok en part i 1809. Han kan jeg heller ikke finne i 1801.Dersom noen kan gi nærmere opplysninger foreldrene til Olina Pedersdatter og Morten Stephensen, er jeg takknemlig for det.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

I innruleringsmantallet 1833 er Morten Stephensen på Sørøen i Alstahaug Han er 26 år og f. på Troe og er tjenestedyktig. Innruleringsmantallet 1809- 1835, s. 119 av Svein EdvardsenFørste året jeg finner han i Alstahaug er 1828, da er han på Alteren og er 22 år f. i Tjøtta fjerding. s. 781830 er han også på Alteren 23 år f. i Tjøtta fjer. s. 98I 1835 er han dreng på Østbøe 28 år f. i Tjøtta fjer. s. 141Han er jo fra Tjøtta f. på Tro? hvis det setmmer som står 1833.Har lett i kirkeboka for Alstahaug 1801-1819. På Alstahaug og Tjøtta uten å finne han, men kan jo ha oversett det. Det er felles kirkebok for hele sognet. Men jeg glemte å se på Vevelstad, som er i samme boka. Hvis du ikke alt har funnet han, kan du jo se der.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.