Gå til innhold
Arkivverket

[#46315] Aner til Ole Haraldsen Dille f 1777-1820 på Røros ?


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Er det noen som har foreldre til denne personen Han er gift med Cornelia Ellendsd Belgmager(1783-1870) på Røros. Trolovet 11.6-1808 gift 10.7-1808 i flg Hognes Finner ham ikke på Asphaug sine hjemmesider RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Trenger data på Harald Olsen Dille og Johanna Joensdatter som er foreldre til Ole Haraldsen Dille som er døpt 20 jul 1777 RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det finnes da naturligvis to Ole Olsen Dille. OOD den yngre ble 2 pinsedag 1722 gift med Maren Haraldsdatter. Det er slik navnet Harald kommer inn i slekta. Den yngre Ole Olsen D finner du død i 1734 42 år. Han var sønn av Ole Olsen Dille den eldre (død 1741 73 år) og Agnes Pedersdatter (død 1736 67 år). Familien Dille kom til Røros fra Dille i Oviken i Jämtland etter 1701.Maren Haraldsdatter (skal sjekke om jeg har noe data på henne) var datter av Harald (Olsen) Gullikstad som du finner i manntallet 1701. Du finner at han døde i 1744. Han var gift med Guri (Jørri) Lødensdatter (ca 1668-1753). I kirkeboka står Guren Lorentsdatter ved død. Guri var datter av Marit Pedersdatter død 1729 79 år. Marit var gift i første ekteskap med en Løden, i andre ekteskap med Mons Pedersen Jemt som du du finner i manntallet, og som også døde i 1729. Marit og Mons bodde i Kroken søndre.Harald Gullikstad kom fra Nordfjord (sannsynligvis Stryn) og hadde en bror Colbent som er min ane.Mye av dette kunne du funnet ut selv ved å bruke de tilgjengelige ressurser på DA. Det er viktig å bruke disse, digitaliserte kirkebøker, og ikke minst manntallet 1701 og FT 1801. Videre kan du søke i temaene øverst til høyre. Da vil du finne en del om familien Dille f. eks.Dette gikk nå ganske fort og du bør gå etter og sjekke alle de kilder jeg har angitt og får med deg datoer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Takk Astrid Hvis jeg har forstått deg rett så skal jeg sette Harald sammen med Ole Olsen Dille + Maren Haraldsdatter ekteskap( Ole som er født ca 1695). RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.