Gå til innhold
Arkivverket

[#46318] Trøgstad, Østfold


Gjest Trond Okkenhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Okkenhaug

Jacob Christensen og Anne Kristine Olsdtr. gifta seg i Eidsberg 06.05.1855. I 1865 er de husmenn på Riserfjerdingen i Trøgstad, med fire barn hos seg: Christian 9, Gunnild M. 7, Maren O. 4, og Karen J. 1 år. Vi har grunn til å tru at Christian utv. til Amerika 08.03.1882, men hvor ble det av de andre 3, og mulige seinere fødte barn? Christian skal ha hatt en søster Johanne, kan det være Karen J.? Etterkommere etter Christian i USA vil gjerne finne slektninger her. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Jeg har noe opplysninger om denne familien, men jeg står på farten for en tur til Oslo. Kommer tilbake i ettermiddag. Jeg kan bekrefte at Maren var gift med Johan Hansen (innlegg 2).mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Nå er jeg tilbake og har fått sjekket det det jeg har. Det var ikke så mye som jeg trodde jeg hadde, men her er det jeg har: Johan Hansen, f. 1.11. 1864 på Trollerud i Eidsberg. Gift 7.5. 1895 i Trøgstad med Maren Oline Jacobsdatter 1.12. 1862-5.6. 1901. Maren var datter av husmann Jacob Christophersen Laugsletplass, f. 6.4. 1829 i Trøgstad og kona Anne Kirstine Olsdatter f. 1828 i Eidsberg.Johan og Maren flyttet til Eidsberg i 1897 da de kjøpte Nedre Sauerud. Maren Oline døde 5.6. 1901 ifølge Dødsfallsprotokollen for Rakkestad sorenskriveri for 1901,s. 48. Der går det fram at hun etterlater seg mann og et umyndig barn (Hans Axel). Johan solgte Sauerud til broren Olaves i 1904. Det er ukjent hvor han flyttet.Barn: Hans Axel, f. 4.2. 1896 på Sukken i Trøgstad. Dødfødt jente f. 9.11. 1899, født på Sauerud.Jeg har ikke funnet Hans Axel konfirmert i Eidsberg, så det er mulig de flyttet ut av bygda.Hva som skjedde med søsknene til Maren har jeg ikke klart å finne.Jacob Christensen hadde mange søsken med etterslekt hvis det har noen interesse.Dette var dessverre ikke mye til hjelp.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Takk til Solveig og Øivind, det var ikke lite dette. Maren Oline er vel grei, får se om Hans Axel kan dukke opp! Er vel mere usikker enda på Karen. Hun oppgis å være gift ved utv., min teori er da at enke Maren Kristiansen, 67 år, kan være hennes svigermor, og Johan 14 og Magna 12 er hennes barn. Har kikka på f. i Trøgstad, men fant de ikke 1889-1892. Skulle gjerne hatt hennes vielse. Er det noen som har bygdebok for Trøgstad/Eidsberg som kan gjøre oppslag for meg å se om det finnes noe der? mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Det finnes ingen bygdebok/gårdshistorie for Trøgstad. Det finnes for deler av Eidsberg, men det er mye enklere tror å sjekke om Karen er gift i Trøgstad eller Eidsberg. Kirkebøkene for disse to kommunene ligger på nettet for den aktuelle perioden. Jeg har ikke tid til å sjekke dem nå. Hvis du vil gjøre det, legg merke til at det er kirkebøker både for Trøgstad og Båstad sogn i Trøgstad, og Eidsberg, Hærland og Trømborg i Eidsberg. Alle disse bør sjekkes.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Det er lenge siden jeg opprinnelig jobbet med de folkene du er ute etter. Jeg tenkte at jeg i går kveld skulle gjøre et nytt forsøk på å finne konfirmasjonen til Hans Axel Johansen, f. 4.2. 1896, sønn av Johan Hansen og Maren Oline Jacobsdatter. Jeg husket bare at jeg ikke hadde funnet den dengang, og dermed gikk ut fra at han og faren forlot bygda etter at Maren Oline døde. Nå viser deet seg at det må ha skjedd noe med den aktuelle kirkeboka, uvisst hva, men den er ikke blitt mikrofilmet. Min antakelse om at de forlot bygda, behøver derfor ikke være riktig. Jeg skal se hva jeg kan finne ut.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Takk igjen Øivind. Så over gifte Trøgstad 1878-98, Båstad 1878-1898 og Trømborg 1879-1905 uten å finne noen av søskena til Christian Jacobsen. Jeg prøvde også å finne dem på folketelling 1900, men det ville seg ikke for meg!! mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Den gangen jeg jobbet med denne familien (det er en sidegren av slekta mi, så jeg gjorde jo ikke noe nitidig arbeid), fant jeg heller ikke noen av søsknene bortsett fra Maren Oline i 1900. Da hadde jo Kristian reist til USA, så det er jo greitt. Men søstrene Gunhild og Karen fant heller ikke jeg noe spor etter i 1900. Hvis de giftet seg i dette distriktet, ville det naturlige stedet for dem å gifte vært Trøgstad kirke (Trøgstad sogn). Den plassen de ble født på, ligger bare noen meter fra grensa til Eidsberg kommune. De nærmeste kirkene der på den tiden var Hærland og Eidsberg kirker.Men jeg har nå sett etter om Karen Johanne var konfirmert i Trøgstad. Det var hun ikke. Den aktelle kirkeboka for Gunhilds konfirmasjon er ikke kommet på nettet ennå, så det kan ta noe tid før jeg får sjekket hennes konfirmasjon.Jeg har også gått gjennom utflyttede fra Trøgstad 1878-1898 uten å finne andre enn Maren. Heller ikke Kristian fant jeg der. Det kan jo bety at hele familien flyttet ut av Trøgstad før 1878.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Jeg viser til ditt spørsmål under debatt 33303:Karen Johanne Jacobsdtr. ble døpt 31.5. 1865. Fødselsdatoen har jeg ikke nå, men den kan jeg prøve å skaffe. Det kan ta noen dager før jeg får gjort det.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Karen Johanne Jacobsdtr. ble født 31.5. 1865, døpt 25.6. 1865. Foreldre: Husm. Jakob Kristensen Kulabo (skrives også ofte Kullebund) under Laugslet og Anne Kristine Olsdtr. Faddere: Karen Kristensdr. Aarstad, Anne do. do, Olai Olsen ibid, Tollef Torstensen Høtorp i Eidsberg, Kristian Olsen Moen. Trøgstad kb Mini I 9, 1865-1877, fol. 10.Karen Kristensdtr. er søsteren til Jacob. Hun var gm Olai Olsen. Anne Kristensdtr. er ganske sannsynlig også Jacobs søster. Kristian Olsen er sannsynligvis Anne Kristines bror, men det er ikke sjekket grundig.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Kjempebra Øivind, da er vi i grunnen i mål med dette problemet. Og det er nok Karen Johanne som utv. 09.04.1886 som Johanne Jakobsdtr. og kaller seg Johanne i USA, gm. Paul Olsen Folvig\Folwick f. 02.08.1860 i Stjørdal. Hjertelig takk igjen!!! mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Er det fortsatt interessant å finne etterkommere etter denne familien? Vi står igjen med den muligheten at Hans Axel Johansen (se innlegg 5) har etterkommere.Jacob Christensens forfedre kom til plassen Kullebunn rundt 1800 (kanskje et år eller to før), så familien brukte denne plassen over lang tid. Jacob hadde forresten 6 søsken.Plassen Kullebunn ligger bare noen meter fra der det nå bygges ny E 18. Låvebygningen står fortsatt og er påbygd litt i enden i de senere år. Den brukes til oppbevaring av maskiner og redskap. Jeg har bilde av låven hvis det skulle være interesse for det. Bolighuset ble revet for noen år siden.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei igjen Øivind. Ja, etter som vi nå har funnet så godt grunnlag for å si at det er de riktige personer vi har å gjøre med, er det av stor interesse å følge slekta framover og bakover, og foto er fint. Jeg hadde nettopp tenkt på at jeg måtte se innom Trøgstad til sommeren for fotografering, men da kan det trolig ordnes enklere, på forhånd takk. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivnd Larsen

Hvis jeg får mailadressen din, kan du få mer av meg. Jeg har en del generasjoner bakover, og delvis fulgt grener framover i tid.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.