Gå til innhold
Arkivverket

[#46324] Hvor ble det av barna til Ellef Gjeruldsen Sandvad (1819-1905). Holt (A-A)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ellev Gjeruldsen Sandvad (1819-1905) og Siri Aslaksdtr., Nes Verk (1820-etter 1900) fikk tilsammen 7 barn. Fire av dem kjenner jeg skjebnen til. De tre øvrige er 'forsvunnet'.1. Udøpt barn (1850-1850).2. Karen Ellefsdtr. (1851-1852).3. Gjeruld Ellefsen (f. 24/1 1853).4. Karen Ellefsdtr. (f. 17/10 1856); g.m. Halvor Olsen Sundsdalen (f. 1865). De overtok Sandvad, og hennes foreldre bor hos dem i 1900.5. Andreas Ellefsen (1859-1859).6. Marthe Ellefsdtr. (f. 12/11 1860).7. Gurine Ellefsdtr. (f. 9/10 1864).Gjeruld, Marthe og Gurine er ikke funnet døde eller gift i Holt før 1900 (et lite forbehold for perioden 1872-1884). Og ingen av dem er å finne i ft. 1900 - verken i Holt eller i resten av landet. Mange av slektningene deres dro til Amerika, men jeg kan heller ikke finne dem i noen emigrantlister. Hvor ble de av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det kan kanskje være nyttig å legge en lenke til et beslektet tema: Lenke. Ellef Gjeruldsen og Tonje Gjeruldsdtr. var søsken. Foreldre: Gjeruld Evensen Bløyta u/Skjerkholt og Karen Sonesdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå funnet Gurine Ellefsdtr. Sandvad død i kirkeboka for Holt (20/4 1884).Og broren Gjeruld Ellefsen ble konfirmert i 1867 (se løpenr. 11): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

De eneste av Ellef Gjeruldsens og Siri Aslaksdatters barn som er hjemme i ft. 1875, er døtrene Karen og Gurine. Gjeruld og Marthe må da enten ha flyttet ut - eller de kan være døde i perioden 1871-1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg burde jo ha oppdaget de to dødsfallene selv - etter 'ørten' gjennomganger av de aktuelle kirkeboksidene. Men, men - slik er det når øynene er i veien!Da kan vi konkludere med at det var litt av et 'mannefall' i denne familien. Kun ett av barna - Karen 2 - levde til hun ble voksen og fikk etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Språklig korreksjon: Ikke den 'resterende familien', men de resterende medlemmene av familien. Etterslekta stoppet imidlertid opp nokså raskt, siden ingen av døtrene var gift. Anne levde lengst - i hvert fall til ut i 1950-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.