Gå til innhold
Arkivverket

[#46325] Holt : Barna til Torvild Taraldsen (f. 1832) og Tonje Gjeruldsdtr. (1831-1900)?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Torvild Taraldsen (f. 1832) og Tonje Gjeruldsdtr. (1831-1900) hadde (minst) 5 barn. Kun to av dem kjenner jeg skjebnen til. De øvrige er blitt 'borte'. Familien bodde på Tvede-eie (Fjærkleivene) i Holt (A-A).Barna:1. Gunborg Helene Torvildsdtr. (f. 1857), g.m. Anders Olsen (f. 1850). I 1900 bosatt i Nedre Glydalen u/Hegland i Holt.2. Karen Torvildsdtr. (f. 1859).3. Anne Torvildsdtr. (f. 1863).4. Thor Torvildsen. (f. 1865).5. Gjeruld Torvildsen. (f. 1868). I ft. 1900 er han gift og innlagt som pasient på Eg Asyl i Kristiansand. Yrke: Skomaker.Jeg har ikke funnet Karen, Anne og Thor gift eller døde i Holt før 1900, og de er heller ikke å finne i ft. 1900 (verken i Holt eller i landet for øvrig). Hvor ble de av? Jeg har heller ikke funnet ut hvem Gjeruld var gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Karens 'uægte' datter Tomine ble døpt i Tvedestrand: Lenke (se nr. 4 av jentene). Far: Skomaker og ungkar Anders Steffensen fra Tvedestrand.Det ser vel ut til, av kommentaren i merknadsfeltet at Karen ikke har vært mentalt helt frisk (etter prestens vurdering)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg trenger forresten litt tolkningshjelp når det gjelder den nevnte anmerkningen: 'Moderens 1. leiermaal: pu(....) publica. Været i høi grad (vanvidd?)'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, jeg har ikke det. Det aktuelle kirkebokbindet er dessverre ikke skannet ennå - men jeg skal lete neste gang jeg er på SAK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tilbake til kirkebokmerknaden (6): Det står nok 'puella publica' - noe jeg etter litt 'googling' har sett skal bety 'offentlig jente', m.a.o. prostituert.Hvorvidt det er reelt dekkende, eller uttrykk for en moralsk fordømmelse fra prestens side, er selvsagt umulig for oss å avgjøre i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Jeg ble litt hekta på det her, der må jo ha vært en viss 'svakhet' i denne familen siden Gjeruld er innlagt på asyl og presten betegner Karen som 'vanvidd'. La forøvrig merke til at både Thor og Anne ble hjemmedøpt og har altså vært svake ved fødeselen. Pussig at man ikke finner Karen i 1900. Jeg leter litt i kirkebøker i Skiensområdet, men har ikke funnet noe.Mvh Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har heller ikke funnet dattera Tomine i 1900. Mange nære slektninger reiste til Amerika. Det er selvsagt en mulighet.En Anders Steffensen handler med sko/er skomaker i Kristiania i 1900. Kan det være Tomines far, tro? Han er riktignok ikke f. i Tvedestrand - og fødselsåret er 1849...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er konfirmasjonen til Karens eldste søster, Gunborg Helene, i 1871: LenkeHun får evalueringen 'God Kundskab'. Det var jo nærmest en befrielse, siden det er snakk om min egen slekt her! Fødestedet er 'Østernæs'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har foreløpig også lett forgjeves etter Gjeruld Torvildsens ekteskap. Gjeruld er altså å finne på Eg Asyl i Kristiansand i ft. 1900. Der er det oppgitt at han er fra Holt i Nedenes, og at han er gift. Jeg har ikke funnet noen vielse verken i Holt eller Tvedestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg hadde oversett Gjeruld Torvildsens ekteskapsinngåelse i kirkeboka for Holt. 15. august 1887 var det vielse i Holt kirke mellom skomaker Gjerulf Torvildsen, Fjærklev (f. 18/3 1868) og Olevine Amalie Tjøstolfsen (f. 3/12 1863 i Arendal). Presten har innført følgende kommentar: 'Bruden er metodist og der examineret efter attest'.Sønnen Thorvald ble jf. kirkeboka for Tvedestrand f. 6/2 1889, og presten har i ettertid innført: '1900: meget uskikkelig. Faderen sindssvag'.Resten av barneflokken finnes her: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0914&kenr=008&bnr=0022&lnr=00>Lenke.I Digitalarkivets versjon av tellingen er det innført at Thorvalds sedvanlige bosted er 'Ødegaard i Holt'. Og vi finner ham så på Ødegård u/Noddeland:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå har jeg (delvis) fått sjekket kirkeboka for Holt, perioden 1871-1885. Der framgår det at Thor Torvildsen ('Arbejdsmans søn, Fjærklev') døde 15/3 1880, og at 'pigen' Anne Torvildsdtr., Fjærklev, døde 10 år gml. 4/4 1874.Det dukket dessuten opp nok en sønn, Karl Torvildsen, som døde 8/5 1881 ('Arbeiders barn, 4/12 aar, Fjærklev i Holt'). Her er også foreldrenes navn oppgitt: Torvild Taraldsen + og enke Tonje Gjeruldsdtr. Faren døde altså før det yngste barnet ble født, men jeg har ikke greid å finne begravelsen hans i kirkeboka. Han kan jo ha 'kommet bort' på et eller annet vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har fremdeles ikke funnet Karen Torvildsdtr. og dattera Tomine igjen i Skien - og de er heller ikke å se noe sted i landet i ft. 1900 (se innl. 5, 6 og 9). Jeg er mottakelig for alle gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Etter å ha mottatt litt nyttig kildebistand, må et par av opplysningene i innlegg 17 korrigeres/suppleres.Jeg må ha feillest (eller det er feil i kirkeboka) alderen til Karl Torvildsen da han døde 8/5 1881. Han ble nemlig, jf. ft. 1875, født i 1872. Faren, Torvild Taraldsen, døde i 1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er også en Klemet Torvildsen fra Holt på Eg asyl i Kristiansand i 1900. Jeg kan imidlertid ikke få plassert ham blant Torvild Taraldsens barn. Vet noen hvem han kan ha vært? Jeg finner ham ikke i ft. 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Plutselig fant jeg Klemet (Clemet) Torvildsens dåp! Han ble f. 9/10 1866 (og hadde tvillingsøstera Inger): Lenke (se nr. 88).Foreldrene var Elling Torvildsen Strengereid og Ingeborg Johanne Johannessen (datter til skipper Clemet Johannessen). Denne Klemet var faktisk en slektning av meg, han også - men på en annen kant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo nevne at Clemet Torvildsen bar på en noe spesiell 'arv'. 'Mordbrenneren' Johannes Clemetsen var hans tipp-tippoldefar ([url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=30033&sok=johannes+clemetsen&nr=1&antinnlegg=15#anker>Lenke) og 'masovnsmorderen' Johannes Larsen var fetter til hans oldemor (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.