Gå til innhold
Arkivverket

[#46331] Selbu. Trondheim, Julsethammer Stjørdal


Gjest Jon Wengstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Wengstad

I stjørdalsbok bind III side 736 er John Johnsen Julsethammer beskrevet. Han er oppgitt å være født i Selbu 1801. Fødselstidspunkt stemmer ikke helt med noen opplysninger jeg har,kan være minst 10 år tidligere? Er det noen som kan korrigere dette? Det sies også at han kom til Lånke fra Trondheim og var geworben? Hvem var hans foreldre i Selbu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Vet du når han døde og hvor gammel han var da? Levde han i 1865? Jeg finner en husmann Johan Johnsen 64 år på Juelset i 1865, gift med Anna Marta Larsdatter 53. Er det ham?Min erfaring med Stjørdalsbøkene er at slike kommentarer ved personer, som at din ane kom fra Selbu, (dessverre uten kildeangivelse) absolutt er verdt å ta 'ta alvorlig'. En slik opplysning gjorde at jeg klarte å spore en av mine aner og hennes familie tilbake til Ålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Wengstad

Etter det som står i Stjørdalsboka er han siste bruker på plassen. Samtidig er det oppgitt størelsen på utsæd og avling ved folketellingene både i 1865 og 1875. Han ble i 1863 gift på nytt med Anne Marta Andersdatter Stokmoen, hun levde til 1896. Om han levde eller det var enken som drev da, vet jeg ikke. Han er min oldefar. Det er hans første kone, Anne Marta Larsdatter, død 1863 som er min oldemor. Henne vet jeg heller ikke noe mere om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Da fant jeg ham gift for andre gang (Stjørdal Nedre/Værnes) 27/11 - 1863: Enkem. Johan Johns Julsætpl(ass) og og Anne Andersdatter Stokmo. Hans far: John Johns. og hennes Anders Larsen. Det står at han er født i Selbu og er 62 år, hun er 54. Det betyr vel at han ble født i 1801?Lenke til kirkeboka, nr 47. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Wengstad

Takker for opplysningene. Dette var til stor hjelp. Må vel lete ette en John Johnsen fra Selbu som har en sønn ved navn John Johnsen som er født i 1801. Også Stokmo byr på utfordringer. Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kikket litt på folketellingen 1801 for Selbu i går, men kan ikke finne noen passende kandidat for din oldefar (du har vel sikkert gjort det samme). Denne tellingen ble foretatt 1/2 - 1801, så er han født etter det, så blir han jo ikke med. Men det er jo flere kandidater for hans far.Din oldemor Anne Marta Larsdatter var 63 år da hun døde så hun skulle være født ca 1800. Står det noe i Stjørdalsboka om når de giftet seg? Står det ingenting, kan det vel bety at de ikke ble gift i Stjørdal.Jeg har selv relativt mye slekt i Stjørdal. Min mor ble født der, og hennes besteforeldre på morssiden kom flyttende fra Åsen til Stjørdal ca 1875. Min oldemor som var født i Åsen, hadde alle sine besteforeldre født i Stjørdal, og deres slekt har jeg jeg drevet med mer eller mindre siden ifjor høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

I Lånkeboka (den gamle) står det at han het Johan Johnsen, og ikke John. Hans første kone født 1800.På nabogården bodde det en Anders Larsen fra Tydal født 1793. Han kaller en av sine døtre Anne Marta. Ikke sikkert det betyr noe men det kan jo hende at din Anne Marta er Tydaling, og at Anders og Anne Marta var søsken.V.h. Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Wengstad

Takk for navnekorrigeringen. Fødested for Anne Marta opplyses å være Lånke i kirkeboka ved hennes død. Mulig fedre til Johan Jonsen er Jon Jonsen 26 år Håve, Jon J 36 år Mebust, Jon J 35 år Stokke, Jon J 43 år Aunet, Jon J 45 år Østby. Alle i Selbu. Kan noen sjekke dette i Selbubøkene? Hilsen Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.