Gå til innhold
Arkivverket

[#46338] Elling Olsen, Sunnmøre


Gjest Marianne Grønsberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Grønsberg

Jeg ønsker opplysninger om forfedrene til Elling Olsen født 1808 på Skodje eller i Borgund. Han var gift med Gjertrud Kristoffersdatter, født 1802 (Fræna?) De hadde bl.a. en sønn Kristoffer Ellingsen født 1849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

I Digitalarkivet Kb. Borgund 1800-1816 står far Ole Christens. Lille Årset. Det er på Ellingsøya,da Borgund, nå Ålesund. Mor var ikke nevnt. Inger-Johanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hei, I følge gards-og ættesoge Borgund&Giske band 4 s. 254 står det at på bnr.2 Jensgaren, Lille Årset bodde: Ole Kristensen Hole, f. ca. 1780, bygsla bruket 1804, gift samme år med Helga Pedersdtr. Lille Årset, f. 1782. De var brukere der til 1821. Neste bruker ser ikke ut til å være slekt.Helga datter av tidligere bruker Peder Jensen Urkedal f. 1770 g.m. Ingeborg Lardtr Lille Årset. Hennes far Lars Arnesen var bruker før det. Han var 'utanbygds frå' og g.m. Kari Jonsdtr. Gjerset.Før Helga og mannen tok over Jensgarden var der bror til Helga, Lars, som var bruker, han døde 1804, da tok Ole Kristensen og Helga over.Ellers vil du nok finne mye her Lenkemvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Grønsberg

Jeg finner ikke ut hvem foreldrene til Ole Christens. (Kristensen) var. Kan noen hjelpe meg? Født ca 1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Til (7): Ole Kristensen Helle (ikkje Hole) finn du i Vatneboka bd 2 s 433. Foreldra var Christen Einersen f. Langset og Birte Ellingsdtr. Helle. Vha Vatneboka (+ Skodjeboka (Ekroll) og Fiksdal-Rekdal (Nakken)) vil du finne mange forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Grønsberg

Kommentar til innlegg 7.Var Helga født 1782 og faren Peder født 1770. Da var han kun 12 år når Helga ble født.... Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Å fysj og fysj - den var stygg! Takk skal du ha Marianne G!Selvfølgelig var IKKE faren f. i 1770! Han giftet seg i 1770 med Ingeborg f 1744 - d 1799. Peder født 1745 - d. 1800.OG EN FEIL TIL!!! Broren til Ingeborg, Lars, døde i 1813, men Ole og Helga tok over bruket i 1804. NB: der endel feil i B&G-bøkene, så jeg kan ikke garantere, men kirkebøkene for Borgund er tilgjengelig helt tilbake til 1698, har ikke sjekket avskrevne data.Ellers takk, Ivar, skal notere i boken at Ole het Helle. Lurer på hvilket bruk på Langset Christen Einersen kom fra? Har flere Christen Lagset, men ikke sønn av Einer.Beklager at jeg blingset ang. Peder! mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

En interessant debatt dette, for her komer en også tilbake til min slekt. Christen Einarsen som kom til Helle var fra br nr 1 Haugen, Langset. Faren var Einar Larsen oppvokst på bruket med farfar Einer Gunderson Tenfjord. Mora til Christen var Kirsten Christendtr Langset fra nabobruket br nr 3 Madsgarden. Herifra går slektsbanda til Nakken i Fikdsdal via mora Siri Madsdtr Nakken. Madsnavnet skal stamme fra Misfjord, Vestnes.Kilde Vatne Bygdebok 2, samt O Rekdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Grønsberg

Hei Helga, så kjekt. Kanskje vi er i slekt lang uti? Har du mer utfyllende opplysninger om denne familien? Årstall ol.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei MarianneJa vi er nok i slekt om du har disse som aner. Einar Gundersen Tennfjord Langset ('frå den rike Lensmannsslekta i Tennfjord')f ca 1633 er min 6xtippoldefar. Sønnen Johan som ble lensmann på Gjelsten er 5xtippoldefar. Hans bror Lars (1658) ble bruker på Langset og fikk sønn Einar (ca 1698). Han fikk da igjen sønn Christen (1741) som ble bruker på Helle.Kirsten Christendtr.(f 1712) mor til Christen (1741)var søster til min 3xtippoldefar Mads Christensen. Foreldre var Christer Olsen (ca 1653) og Siri Madsdtr Nakken (ca 1679).Disse slektene er utførlig skrevet om i Bygdebøker for Vatne av Harald Slyngstad og jeg vil anbefalle lån eller kjøp av disse. Jeg 'kjøpte' disse bøker for kr 50.00 pr stk for noen år siden av Vatne Sogelag. Vet ikke om de har solgt lageret.Vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Grønsberg

Vet du hvem mor til Einar var? Du skriver at han ble født 1698, men Lenke står det 1725.Christer Einersen er min 4xtippoldefar. Han giftet seg med Birte Ellingsdatter. De fikk bl.a. en sønn Ole Christensen Helle, som fikk en sønn Elling Olsen. Han flyttet til Aukra og fikk Kristoffer Ellingsen. Han var tippoldefaren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Den Einar du viser til i lenke må være en annen Einar, fødd 1725 med far Lars Pedersen Eikrem.Einar Larsen Langset var fødd ca 1698. Han fikk sønn Christen som kom til Helle br nr 2 etter å ha giftet seg med Brithe Ellingsdtr. datter til Elling Olsen Helle og Maren Jetmundsdtr Helland. Sønnen Ole (1780) kom altså til Lille Årset. Mor til Einar Larsen var Gjertrud Amundsdtr Nakken (f ca 1668) Nakken Fiksdal. Her er foreldre Amund Tomasson Nakken og Kristi Haldadtr Frostad. I følge bygdebokforfatter Olav Rekdal sine påstander som mest er spekulasjoner i følge andre 'lærde'. Så var denne Amund sønnesønn til Amund Tomassen Gjelsten Nakken. Sønn av Tomas Ravndal Spjelkavik av adelsslekt osv bakover til den gamle Tjøttaslekta fra Vikingetida. Men dette er som sagt mest udokumenterte påstander.Vennlig hilsen Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Bygdebøker for Vatne omtaler alle med fast busted i Vatne Sogn ca frem til 1975-80.Når det gjelder lenke i (22) viser den bare til hovedside FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Grønsberg

En liten ting. Hva het for til Einar Larson? Lars Einarsen, og hva het mor hans igjen?Vet noen hva moreldrene til Siri Madsdatter het?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.