Gå til innhold
Arkivverket

[#46342] Skifter - databaser


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Jeg antar det går med ganske mye tid til å svare på skiftespørsmål. Undertegnede er en av flere som legger beslag på tid. Er det planer om å legge ut skiftene etter et lignende system som skifteregisteret i Skien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hva er 'ganske mye tid'? Jeg bruker rundt fem minutter på å ta ut spørsmålet, hente fram protokollen, notere ned svaret og publisere det på nett. Dersom det er flere spørsmål i samme tema, går det naturlig nok litt lengre tid.Men dette er kortere tid enn det vi bruker på en lesesalsgjest som ber om å få samme protokoll utlevert. Da må vi gå og hente protokollen, bringe den til lesesalen, for så å sette den på plass igjen seinere. Ofte må vi også assistere i tolkningen.Hva som er planene? Å legge ut skifteprotokollene på samme måte som de skannede kirkebøkene, og koblet til registrene slik at man etter å ha funnet skiftet i databasen kan klikke rett inn på bildene av det samme skiftet.Når dette vil komme tør jeg ikke love, men jeg gjetter på at det vil være på plass i løpet av 2-3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk for tilbakemelding. Jeg er en av mange som setter stor pris på den flotte servicen vi får, og planene ser spennende ut. Jeg forstår det da slik at vi om få år vil få se bilder av hele skifteprotokollen, noe som jeg ser fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.