Gå til innhold
Arkivverket

[#46359] Lars Olsen Humlebekk USA


Gjest Anne Haug
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Haug

Jeg lurer på om noen som vet noe om Lars Olsen som er født 31.01.1847 døpt 01.04.1847 konf 14.04.1861 Eiker. Vi trur han reiste før 1886 til usa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Haug

Jeg prøver meg i gjen. Vi har finni en Lars Olsen som gifta seg med Kari Haagensen Ramstad født 1858 i sigdal. Di gifta seg i ca 1879 i usa. Men da står det Lars Olsen Dahler fra Øvre eiker.Kan dette vare han vi letter etter.Er det noen som kan hjelpe oss og finne hva faren til Lars Olsen Dahler heter. MVH Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei. På VRI - familysearch.org finner jeg en passende kandidat. 1. april 1847 døper en Lars Olesen og Kari Larsdatter en sønn for Lars. Han sies å være født 31. januar samme år. Må inn i kirkeboken for Eiker for å finne fødested. Det vil stå der. Både Humlebekk og Dahler er jo forøvrig gårdsnavn på 'grensa' mot Sigdal hvis vi ser litt stort på det.mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Her kommer en rettelse. Foreldrene til barnet som ble døpt var Ole Olesen og Kari Larsdatter. Da stemmer navna bedre. Beklager 'glippen'.mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg er litt usikker på hva du lurer på. Jakter du på det som skjedde med han i Usa, eller er ting før han dro av interesse. I og med at du har både fødsels/dåps og konfirmasjonsdato på mannen du jakter på virker det som om du har kontroll på aner og hvor Lars Olsen og foreldrene er i 1865. Hvis ikke finner du familien på Humlebekeie ved 1865-tellinga. Nevnte Lars Olsen Dahler vet jeg foreløpig intet om, men skal sjekke Sigdalsbøkene for å sjekke. Men trolig står det bare der at Kari Haagensdatter giftet seg i Usa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Haug

Hei Tor Kenneth. Jeg har alt om lysninger om Lars Olsen Humlebekeie her hjemme.Han er broren til min oldemor. Det jeg lurer på er når han reiste til usa og hvem han ble gift med vis han ble gift der borte. Det er ingen i min familie som vet noe om han etter han reiste.Dem trur jo at han døde etter 1929 en gang.Når mor og far dør så står det at han er i usa og det er i 1886.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fant en Lars Dahler i USA, men han passer dårlig i alder. Gift 1890 med Karie/Carry. Hun har sannsynligvis vært gift før, da elste datteren Genna er født i 1880, og denne Lars innvandret 1882.1910 United States Federal CensusName: Lars O Dahler Age in 1910: 46 Estimated birth year: abt 1864 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's name: Karie Home in 1910: Elbow Lake, Grant, Minnesota Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1882Household Members: Name Age Lars O Dahler 46 Karie Dahler 51 Clara Dahler 19 Ida Dahler 19 Annie Dahler 16 Hilda Dahler 12 Leonard Dahler 10 1900 United States Federal CensusName: Lar O Dahler Home in 1900: Elbow Lake, Grant, Minnesota Age: 34 Estimated birth year: abt 1866 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Head Spouse's name: Carry H Race: White Occupation: View image Immigration year: 1882Household Members: Name Age Lar O Dahler 34 Carry H Dahler 42 Genna B Dahler 19 Clara L Dahler 9 Ida F Dahler 9 Anna L Dahler 6 Hilda L Dahler 4 Lenoore L Dahler 1Det er den eneste Lars Dahler jeg finner.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Igjen. Da skjønner jeg litt mer. I 1910 tellinga finner jeg en Lars Olsen Dahler på Elbow Lake, Grant County, Minnesota. Denne Lars er gift med ei Kari. Men han sies å være født omk. 1864. Og dermed passer han dårlig i utgangspunktet. Han sies også å være ankommet Usa i 1882. Så trolig er Lars O. Humlebekk og Lars O. Dahler to forskjellige herremenn, men jeg er foreløpig ikke hundre prosent sikker på det.mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Rota så mye med det siste innlegget at jeg aldri fikk med meg at Hanne Line hadde gitt deg full pakke på Lars O. Dahler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Haug

Hei Tor Kenneth og Hanne.Takk for hjelpen så langt. Det vil jo si at Lars Dahler ikke er han lars olsen humlebekk som jeg letter etter.Men hvordan kan jeg finne han da. MVH Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Det ville hjelpe hvis du visste hvilket år han emigrerte. Har du sjekke et i emigrasjonslistene her på DA?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Haug

Hei Hanne Line. Jeg vet ikke når han reiste.Det jeg vet er at han ble konfermert i eiker i 1861 og at foreldrene hans dør i 1886 begge to. OG da er han i USA. Men hvor er emigrasjonslistene på DA? Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

For å finne emigrasjonslistene:1) Velg 'databasevelgjar' i menyen (samme linje som 1801, 1865, 1875, 1900),2) I den siden du da får opp, skriver du f.eks. 'emi' i feltet Søkeomgrep, og trykk så ' Utfør søket'3) Da skal du ha fått opp oversiktsliste over emigrasjonslister. Begynn med å lete i de listene som er nærmest hans bosted.-Har du sjekket i utflyttingslistene i kirkebøkene? Han kan være registrert der hvis han fikka attest fra presten.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Haug

Hei Hanne Line. Vi må jo prøve oss på dette. Vi finner han på folketellinga i 1865,men ikke i 1875 på eiker. Så da må han reist mellom 1865-1875. Finner ikke han som utflytter fra eiker. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anne Haug

hei Tusen takk. Du har nok finni den rette Lars olsen som jeg letter etter.Det er lenge siden jeg har jobba med han. Men jeg vet forsatt ikke noe mer om han i Amerika. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibekke Holm

HeiDet var selvfølgelig LARS som dro litt tidligere.I Sawyer, Wisconsin be en Ole Korad Olson født 26 september 1878 skrevet ut til tjeneste i første verdenskrig. Han var gift og konens navn ligner på Elsi.VH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Haug

hei Vibekke Tusen takk for hjelpen da har jeg noe jeg kan se på i helgen. jeg kan ikke si noe annet en tusen takk for alt hjelp man får her. Men hvordan dere greier og finne alt det er et stort spørsmål for meg. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.