Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Rita Hole

[#46360] Mannsnavnet Uthils / Uttils

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Jeg har et giftemål i Aremark 1747, Mari Uthilsdatter. Hvor i Østfold eller nær område( i mitt tilfelle )brukes dette navn ? Hvilket navn ble dette senere 'erstattet' med. Ser ut som dette navn' dør 'ut.Rita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ivar Utne

Her kommer i alle fall noe om hva jeg kan tenke meg er bakgrunnen for navneforma Uthil.Jeg har leta etter navn som kan ligne dette i mange større navnebøker med eldre materiale fra bl.a. Norge, Sverige, Danmark og Tyskland. Bl.a. med O, U og Ø først, og d, t eller th etter det. Har ingen sikker forklaring, men jeg har nøsta meg fram som i det følgende. Øthkil og varianten Økil fins i _Danmarks Gamle Personnavne_ (DGP). De mener det kan forbindes med AuDkell (D er bokstaven edd, dvs. d med strek over), særlig knytta til Bornholm og Sjælland på 1300-tallet og før, ifølge DGP. Overgang fra AU til Ø var jo normal. Ifølge _Norsk personnamnleksikon_ (1995) fins Audkjell i Trondheim på 1300-tallet og i Vest-Agder på 1500-tallet. I _Norderlendske fyrenamn_ (1988) oppgir Vågslid under Audkjell 'O(w)dkel' i Agder og Rogaland 1510-20 og Økill i dansk 1100-1500-tallet. I _Sveriges medeltida personnamn_ fins ikke Audkell el.likn., og i det verket har en ikke kommet til verken O, U eller Ø. Så jeg har lite nær svenskegrensa.Det jeg kommer til er: Det er vel ikke uvanlig at nedskrivere har vært usikre på skrivemåter for svært uvanlige navn. Det betyr at jeg vel oppfatter Uthil som en godt mulig variant av Øthkil med bakgrunn i Audkjell (norrønt AuDkell). Det er heller ikke umulig at Au har gått over til O eller Ou på Sørlandet, som i Vågslids eksempel. Betydning: Aud = 'rikdom' og 'kell' = 'offerkjele' eller 'hjelm'. Det var i alle fall det jeg kan finne ut om navnet, men bare eldre enn din forekomst.Opplysninger om bruk etter din forekomst og noe om utbredelse i Norge på 1700-tallet har jeg ikke funnet. Kanskje noen kan lete videre etter navn som likner Øtkel, Øtkil, Odkel, Udkil og annet som kan likne.Jeg har også lurt på om det kunne være en mannlig navnelaging av Otilie, men har i alle fall ikke funnet noen belegg på slikt på denne tida.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rita Hole

Mange takk for hjelp til utredning av muligheter av dette navn. Noen sogn har jo sine særegne navn.Her er navnet pent skrevet:( venstre øverst) Permanent sidelenke: LenkeRita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive