Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Turid Aamodt

[#46372] Konfirmasjon - ikke til alters - tyding

Recommended Posts

Gjest Turid Aamodt

Fant i konfirmasjonsregister at Otto Eugen Hellerud (min bestemors bror) konfirmert i Grønland menighet 26. april 1908 fikk G- i kristendom. Så står det 'ikke til alters'. Har ikke vært borte i dette. Er det noen som vet om det betyr at han allikevel ikke ble konfirmert? Eller kan det ha vært en slags straff? Takknemlig for svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnstein Rønning

Det var vanlig når jeg ble konfirmert, at de som mente noe med konfirmasjonen gikk til alters ei stund etterpå. Otto hadde vel ikke gjort det da, men var nok likevel blitt konfirmert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnstein Rønning

For ordens skyld; å gå til alters = å motta nattverd (vin og brød)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turid Aamodt

Så hvis han ikke mottok nattverden så betyr vel det at han protesterte på en eller måte da? Eller ble straffet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnstein Rønning

Han klarte sikkert å irritere presten - og det var gjerne en protest eller like gjerne likegyldighet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aase R Sæther

Eg vil tru at merknaden om at han ikkje var til alters er skrive litt seinare. Altergangen var vel vanlegvis ikkje same dagen som konfirmasjonen, og presten noterer seg vel berre her at guten ikkje har møtt til nattverd. Han kan ha vore bortreist eller sjuk - hadde det vore presten som nekta han, hadde det vore skrive på ein annan måte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turid Aamodt

Ok. Takk skal dere ha alle sammen. Turid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.