Gå til innhold
Arkivverket

[#46372] Konfirmasjon - ikke til alters - tyding


Gjest Turid Aamodt
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Aamodt

Fant i konfirmasjonsregister at Otto Eugen Hellerud (min bestemors bror) konfirmert i Grønland menighet 26. april 1908 fikk G- i kristendom. Så står det 'ikke til alters'. Har ikke vært borte i dette. Er det noen som vet om det betyr at han allikevel ikke ble konfirmert? Eller kan det ha vært en slags straff? Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det var vanlig når jeg ble konfirmert, at de som mente noe med konfirmasjonen gikk til alters ei stund etterpå. Otto hadde vel ikke gjort det da, men var nok likevel blitt konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg vil tru at merknaden om at han ikkje var til alters er skrive litt seinare. Altergangen var vel vanlegvis ikkje same dagen som konfirmasjonen, og presten noterer seg vel berre her at guten ikkje har møtt til nattverd. Han kan ha vore bortreist eller sjuk - hadde det vore presten som nekta han, hadde det vore skrive på ein annan måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.