Gå til innhold
Arkivverket

[#46373] Hundbit - 'Honnbet'


Gjest Atle Brandsar
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Brandsar

Tusen takk for utsnittet! Artigt kart! Har du heile, kunne eg tenkt meg å sett det - kanskje namna på dei andre jordlappane er med der óg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Da gjenstår det å finne dokumentasjon for at et jordstykke er gitt som vederlag for et hundebitt. Nå har vi et jordstykke som heter Hundebitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei! Nå har vi det svart på kvitt at namna hundebitt har vore brukt på eit jordstykke - men tydinga av namnet ligg ikkje klart.Kan namnet kome av arten til jordstykket? At det er 'bite inn i garden'? Eit lite bitt (av garden)?Kom for øvrig på eit brot av ei strofe frå eit gamalt telegram i høve eit ekteskap mellom to grannegardar: '...honnbetø går attændø mæ rænta, kyss'n, klappøn å gaLjænta'. Dette óg om eit jordstykke liggande imellom gardane, og som hadde skifta eigar - kor stort dette jordstykket er, veit eg ikkje - men det veit nok dei som bur på garden i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Bit, bete i forskjellige dialektvariasjoner er vanlige ord i norsk. Hundbit kan muligens bety en dårlig teig. Det var vanlig å rangere teigene i gode og dårlige teiger. Hund kan bli brukt i sammensetninger for å betegne noe som dårlig eller lite ønskelig. Vi har ord som et hundeliv. Hund er tidligere tydeligvis blitt brukt mye for skjelle ut folk. En del fornærmelsessaker på 1600-tallet dreier seg om at personer er blitt kalt 'din hund', 'din svarte hund' og 'hundsuot'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Vi kan kanskje slå fast med en viss grad av sikkerhet at 'bitt' ikke har noe med å bli bitt av en hund å gjøre? Arild er nok inne på det rette - ordet hund ble og blir brukt i mange negative sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Glemte dette: Kanskje ordet 'bit' i årenes løp ble misfortolket til 'bitt', og satt sammen med ordet hund oppsto dermed ordet Hundebitt. (I Eidsvoll: Hunnsebette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Til (30): Mange rettsaker på 1600- (og også 1700-tallet tror jeg) var fordi noen hadde blitt kalt hundsvott. Jeg har også kommet over et tilfelle fra midt på 1600-tallet der en offiser måtte slutte i tjenesten fordi han ikke ved duell hadde gjenopprettet sin ære etter å ha blitt banket opp og kalt hundsvott, og dermed ble regnet som æreløs av sine offiserkolleger. Ordet kommer fra tysk, Hundsfott, og betyr egentlig kjønnsorganet til en tispe. Det var tydeligvis et mye brukt, og svært ærekrenkende skjellsord på 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Her på Geitastrand i Orkdal, Sør-Trøndelag er også dette kjent.-En liten teig mellom gardene Reitan og Rove heter Hundbettet, og er omtalt i Stadnamn for Geitastranda side 82.-Der heter det at om dette blir det fortalt at det var en teig som garden Reitan hadde avstått til garden Rove i erstatning for et hundebitt.Noen dokumentasjon finnes vel heller ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg lurer på om det noen steder i Norge finnes navn som 'Geitestang', 'Oksestang' e.l. (erstatning for å ha blitt stanget av geit/okse), noe som vel ville være like sannsynlig som erstatning for å ha blitt bitt av en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Og den norsk-svenske astronautens etternavn Fuglesang, dette navnet betyr kanskje også noe annet enn det en først tenker på, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Folkelege forklaringar på stadnamn finn vi over alt i landet. Dei held som oftast ikkje vatn, det trur eg heller ikkje dette gjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.