Gå til innhold
Arkivverket

[#46376] Vigsel i Vinger kyrkje 17.1.1799


Gjest Atle Brandsar
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Brandsar

Hei!Er det nokon som kan gjere oppslag på denne?Eg kunne tenkt meg å visst alt som står om desse der, dei som gifta seg var Hans Larsson og Lisbet Jonsdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

AtleNå fikk jeg lyst til å 'kjefte' litt på deg.Ikke har du lagt temaet inn under Hedmark fylke, og ikke er der stikkord. Dette medfører at temaet kjapt forsvinner fra første side (i løpet av noen timer)Så derfor kunne jeg oversett dette temaet, selv om jeg kunne gitt deg et svar neste uke.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hehe, hei Lars Ove!Nei, dette vart feil, for temaet var skreve innpå Arkivforum - men av ein merkeleg grunn så fann eg det på Brukarforumet her i dagtidleg!Eg skal rette det opp ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

AtleArkivet er vel kanskje meg det (når det gjelder Hedmark/Oppland). Og jeg skal på SAH tirsdag, men det eneste som kanskje står ved vielsen er kausjonister, ikke fedre. Men det er vel bedre enn ingenting.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Jau, det er sant, det - dette er vel så tidleg i kyrkjebøkene at fedrane ikkje står, men har du stunden, så seier eg ikkje nei til eit oppslag ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Eg har alltid 'stunden', hvis det betyr 'tid' på mitt språk.At min onkel som 26-åring ble lensmann oppe hos dere betyr ikke at jeg skjønner 'språket', men morsomt er det. Så fortsett å skrive på dialekt.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hehe!Jaudå, du har alldeles rett, det tyder 'tid'! Var det ikkje ei som heitte Maren Wangensteen som var lærarinne i Garmo sokn i Lom, og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jo Wangensteen-navnet er fra EN person, og vi er alle i slekt. Og noen ble sikker lærere, noen andre (inkusive meg) ulærte.Mhv Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Du behøver ikke å gå til Statsarkivet Lars Ove, jeg har min database foran nesa mi, og der står det i Ministerialbok for Vinger sogn 1772-1814 på side 215: Vielsesdato 17.01.1799; Korporal af garnisonen Hans Larsen og pige Lisbeth Johnsd. i Leiren. Ingen innførsel av fedre ved vielsen. Ved trolovelsen i Vinger kirke den 16.12.1798 er det samme spesifikasjoner på paret. Forlovere var korporal Agre og artillerist Johanes Tords. Ut fra den alder som er oppgitt ved FT i 1801 så burde Hans være f. ca 1776. Lisbeth var f. i leiren og døpt i Vinger kirke 27.1.1771 (Jon Tostensen og Guri Halvorsd.) De fikk barnet Andrine døpt 15.6.1800, død og begravet 3.5.1801. Dette barn døde av barnekopper. Ingen flere barn her i sognet. Denne Hans Larsen har det vært spørsmål etter tidligere. Slekta til Lisbets mor Guri den går tilbake til Trysil og her i Vinger. Vennlig hilsen, Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Tusen takk Finn! Dette var verkeleg ypparleg informasjon! Korporal Agre og artillerist Johannes Tordson må ein vel rekne med er Hans sine kameratar, og kanskje ikkje i slekt?Var Lisbet fødd i militærleiren, eller i ein gard med namn Leiren?Hans og Lisbet dukka høgst sannsynleg opp i Skjåk, og vart busette på garden Holemork. Han var då sersjant. (sjå og: Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Lisbeth var f. i Leiren. Leiren var området rundt festningen helst da på syd/vestsia av festningen. Her var det på den tid en del småhus som ble bebodd av folk som hadde tilknytning til festningen, også handtverkere som arbeidet her. Marketenter, det var vakstue (brann/feier)og mye annet. Offiserene de bodde helst på gårdene i nærheten av festningen. De data som du har fått tidligere er fra min slektsbase. Lisbet hadde ei søster Lisbeth f. 1767, død 1768. Ei søster Berte f. 1773, g. 1803 med en Ole Olsen Rudsfjell fra Odal. En bror Halvor f. 1778, ukjent skjebne og en bror Tosten f. 1765, g. 1790 etter å hatt et barn UE med Gunne Arnesd. fra Eidskog. I sitt ekteskap hadde Tosten 11 barn. Når det gjelder mor til Lisbeth, Guri Halvorsd. så er hennes fars slekt av Torgals ætta fra Sætre i Trysil. Det er en egen historie om denne Halvor Togalsen Sætre fra Trysil. Det er ei lang historie om dette som kan leses i Trysilboka II under Engemoen hvor det er referet til ei rettssak om mord og røveri. Torgal sonet 6 år i slaveriet på Kongsvinger festning etter dette dramaet i Ljøsegga i Trysil. Lisbeth og Halvor hadde 9 barn. Hvis dette er av interesse for deg kan du kontakte meg på fisollie()online.no Vennlig hilsen, Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.