Gå til innhold
Arkivverket

[#46377] Slektene Barnholdt og Cappelen fra Skien


Gjest Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Søreide

Min kone nedstammer fra Karen Christiuansdatter Barnholdt (1728-1778), datter av Major Christian von Barnholdt (1692-1774) og Susanna Anna von Cappelen (1695-1752)(ref innlegg Lenke). Er det noen som kan gi meg tips om nyttige kilder/artikler/bøker om disse slektene? Jeg regner med at det finnes en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Jostein !Jeg kontaktet Thorbjørn Wahlstrøm som har skrevet heftet, fikk kjøpt ett av han.Ett fint hefte, som sagt med etterkommere.Fra heftet :Karen Christiansdtr Barnholdt f 18 april 1729 Sadnsvær i Buskerud gift 1753 i Porsgrunn med Rasmus Dahl født 1730.Barn : 1. Marcus Rasmuss Dahl døpt 1 februar 1756.2. Petter Henrik Rasmussen Dahl døpt 15 februar 1758 Bamble.3. Jends Severin Rasmussen Dahl født 1759.4. Christian Fredrik Rasmussen Dahl.5. Ole Rasmussen Dahl f. 1764.6. Helene Rasmussen Dahl døpt 28 mai 1765 Bamble.7. Christian Rasmussen Dahl født 10 desember 1766 Porsgrunn. Døpt 18 desember 1766.8. Juliane Maria Rasmusdatter Dahl født 1768.9. Niels Rasmussen Dahl f. 1754.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Foreldrene til Christian von Barnholdt f 7 mai 1692 er:Marcus Barnholdt født 28 juni 1637 Skien og Margareth Stockflet født 15 januar 1665 i Kristiania. Datter av Henning Stockfleth og Magdalena Johannesdatter Schnell død 6 desember 1685 i Skien, gravlagt Det Barnholdske kapell i Skien.Vi har selv vært i Skien museum og sett på gravplater og diverse. En flott tur.Min samboer nedstammer også fra Christian von Barnholdt og Susanne Anne von Cappelen ( datter av Ulrich Fredrik von Cappelen).Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Ja det gjør det.Caspar Barnholdt f 4 januar 1601 Flensburg i Tyskland (sønn av Marcus Barnholdt og Ellin Marquarts. Caspar Barnholdt ble gift med Dorothea Zakariasdatter ( datter av Zakarias Gjertsen ).Barn Marcus Barnholdt født 28 juni 1637 gift med Margareth Stocklfeth som nevnt over. Disse fikk 10 barn, men så giftet Marcus Barnholdt født 1637 seg annen gang med Augusta Juliana Von Cranenburg som er mor til Christian von Barnholdt født 7 mai 1692. Marcus og August fikk 6 barn.Litt ivrig i innlegg 3, med å ikke få med mor til Christian von Barnholdt født 1692 som er Augusta.Kom på en annen ting også, på Statsarkivet i Oslo er det en bok om slekten Barnholdt, som inneholder mye mer enn heftet. Men heftet har for meg vært en fin måte å finne ut hvor og hvilke kirkebøker man bør lete i.Har som sagt også vært i Skien og hentet ut en del andre opplysninger om Barnholdt. Absolutt vært en tur.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Takk igjen, Marie! Jeg blir litt nysgjerrig - hvor langt bakover i tid går dette heftet? Har du gjort noen undersøkelser i fht. Augusta Juliane von Cranenburg og hennes forfedre? Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Heftet starter med etterkommere av Caspar Barnholdt født 1601 og Dorothea Zakariasdatter (7 generasjoner). Om Augusta Juliane von Cranenburg har jeg ikke fått begynt på ennå. Augusta er gravlagt 1709 i Halden. Augusta gift 31 mars 1687 i Halden med Marcus Barnholdt.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg har noe om ekteparet Barnholdt - Cappelen, bl.a. fotografier av segl og våpen malt på rammene til maleri i Mælum kirke. Ekteparet og den mangfoldig major B., er omtalt i E.A.Thomles slektsbok Familien (von) Cappelen.Jeg har litt stoff om Barnholt og mye om Cappelen. Er det noe spesiell informasjon du er ute etter? På Wikipedia har jeg skrevet Cappelen (slekt), og ellers det stoff om slekten både i tidsskrifter og på internett.Hilsen fjern slektning Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dersom det skulle dukke opp noen med peiling på heraldikk på dette temaet, vil jeg utfordre dem til å ta en titt på dette signetet. http://home.c2i.net/jeanps/livs_aner.htmTeksten under indikerer at man muligens kan knytte det til Jynge-slekten fra Skien, men jeg mener det er en viss mulighet for at det er noe av etterlatenskapene fra boet til MARCUS BARNHOLDT (1755-1826) og Augusta Amalie Smith Hirschholm (1766-1844). Paret hadde ikke livsarvinger, men rikelig med nevøer og nieser (Bl. annet i Jynge-slekta) fra Grenland-/Bamble- området og sørvestover til Arendal. De holdt i lang tid til på Brekke i Skien (Gjerpen) Brekke var også stedet der også noen fra familiene Jynge og Blom til tider hadde tilhold.(Marcus Barnholdt (1755-1826) var sønn av Marcus Barnholdt(ca.1720-1764) og Pauline Marie Larsd. Roholdt.)Marcus Barnholdt (1755-1826) var sønne-sønn av (nevnt i innlegg 1) Christian Barnholdt (1692-1774) og Susanna von Cappelen og følgelig oldebarn til Marcus von Barnholdt og Juliane Augusta Cranenburg (nevnt i innlegg 5.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Til Hans: Jeg oppdaget først i går at min kone nedstammet fra major Christian Barnholdts datter Karen og har derfor veldig lite informasjon om familiene Barnholdt og Cappelen. Siden dette var velbeslåtte familier regner jeg imidlertid med at det finnes en hel del informasjon om dem. Jeg er derfor interessert i alt jeg kan komme over. Det hadde vært fint om du kan sende meg linker til informasjon som ligger ute på nettet og eventuelle elektroniske artikler. Min mailadresse er jostein.soreide@hydro.com. Dersom du også har henvisninger til artikler/tidsskrifter som omhandler disse familiene, ville jeg sette svært stor pris på om du sendte meg dem. Vennlig hilsen Jostein Søreide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torkil lier

Når det gjelder kilder vet jeg at det finnes en utførlig slektshistorie over Barnholdtfam., som jeg engang leste i på Deichmanske Bibiliotek. Denne boken er av nyere dato (1960-70-årene)og har et vell av opplysninger og slektshistoriske anekdoter.Et meget veldokumentert verk. Boken er på flere hundre sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Den omtalte boken heter 'Barnholdtslekten 400 år, 1565-1965' og er skrevet av Andreas Lorentz Barnholdt Skar. Jeg har ikke tid for utgivelse og fant heller ikke noe ISBN- nr.Jeg har tidligere lånt den fra Fylkesbiblioteket i Østfold. Som nevnt i (11) er det en fyldig og veldokumentert bok, som jeg hadde stor glede av i mitt arbeide med min kones slekt.M v hAsbjørn Schjølberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg har sendt Jostein mail med en del materiale og refererer dessuten til følgende som kanskje er opplysninger flere er interessert i:Egne artikler: 'Familien Cappelens tyske opprinnelse. Noen antagelser og hypoteser.' NST 31 (1988): 378-396 (Norsk slektshistorisk tidsskrift) 'Monogramsegl og slektspapirer fra Grenland.' NST 35 (1995): 66-79. ”Våpensegl og slektspapirer fra Skiens-distriktet.' NST 35 (1996): 445-463 'Mitt våpenskjold'. Våpenbrevet - medlemsblad Norsk heraldisk forening.Her er noen linker: [url="http://www.cappelen-krefting.no/hans/vaapenseglskien.html>Lenke

bilete2155.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til Hans.Den ene lenken din fungerte dårlig, men denne kunne du jo tatt med: [url="http://www.slekt.org/books/cappelen/VAAPSEGL.html>http://www.slekt.org/books/cappelen/VAAPSEGL.htmlJeg har selvsagt ikke fått anledning til å gjøre nødvendige oppslag i de referansene du viser til i forrige innlegg. Kanskje jeg først burde gjort mine egne refleksjoner før jeg kommer med spørsmålet:Tror du signetet (som er avbildet i innlegg 9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Mitt raske og overfladiske inntrykk av våpenskjoldet i lenken, er at det er tegnet og utført på 1900-tallet - eventuelt sist på 1800-tallet. Figurene er sannsynligvis hentet fra flere forskjellige våpenskjold. Men kanskje er figurene bare fra to våpen, slik at det er et alliansevåpen i ett skjold for et ektepar ? Heidenreich slektsvåpen har en lignende kløvning i skjoldet med Fortuna i 2. felt.Jeg synes det ville være litt rart å ha Fortuna i skjoldet på denne måten, hvis hun er hentet fra hjelmtegnet Cappelen. (Men i Barnholdt- seglet er hun jo hentet ned som skjoldholder ...) Heller ikke tror jeg på at det er figurer fra Poppe i Wildeshausen, som jeg for øvrig ikke har våpen fra.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Karen Barnholdt kalles Karen Marcusdatter ved barnas dåp og Karen Marcusd. Barnholdt ved sin død i Porsgrunn 1778. Hun er derfor neppe datter av Christian von Barnholdt og Susanna Anna von Cappelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Du har helt rett, Kjetil. Karen Barnholdt var datter av Christians bror Marcus Barnholdt (1696 - 1738). Da faren døde flyttet Karen og moren til onkelen Christian - derav misforståelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Asbjørn. Boken til Skar om Barnholdt har ikke ISBN nr. Trykt på Mysen av; John. Grefslie Trykkeri a.s., Jeg har engang prøvd å sende mail å forespurt om boken men ikke fått svar.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.