Gå til innhold
Arkivverket

[#46378] Christopher Olsen; Folldal


Gjest Marianne Grønsberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Grønsberg

Jeg ønsker informasjon om Christopher Olsen født 19.mars. 1796 i Folldal. Døpt i Lesja. Hans foreldre het Ole Johannesen født ca 1761 og Gjertrud Christophersdtr født 1756. De giftet seg i Lesja 20.august 1786.1801 bur dei i Øvre Folldalen, annekssokn til Lesja hovudsokn, på garden Kroken.Hvem var forfedrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

I følge Bygdebok for Folldal Bind 1 ny revidert utgave side 397 var Kristoffer sønn av Ole Johannesson (1761-1806) og Gjertru Kristoffersdatter Røsten (1794-?). I bygdeboka kan du også finne Kristoffers fars foreldre (Johannes Iverson Os og Marit Andersdatter) og mors foreldre (Kristoffer Jakobsson og Karen Estensdatter). Navnene er her skrevet slik bygdebokforfatteren har valgt å normalisere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Kristoffers bestefedre var begge gruvearbeidere ved Folldal Verk. Johannes kom trolig fra Os i Østerdalen og ryddet det som etter han kom til å hete Johannesplass. Morfar Kristoffer blir noen ganger kalt Kjerulf uten at bygdebokforfatteren er sikker på hvorfor. Kanskje hadde han navnet med seg fra en annen gruvearbeiderplass som ble kalt Kjerulf. Ingen av oldeforeldrene sees omtalt i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Her er en historie i Iver Sæters bok, Foldalen, Kristiania 1920, s.155, om Kristoffer Olsens kone:Lars Steen gav lærer P.Støen disse opplysningene: Christoffer Olsen var fraa Moseng. Da’n vart vaksen drog’n til Trondhjem og tente der i fleire aar. Der vartn’n kjend med ei førkje som heitte Bergitta, som han gifte seg med. Dei set seg ned paa Moseng, daa dei kom fraa Tronhjem. Da hadde dei flust baade med sylv og pengar, men ho Bergitta dusta ikkje til bondekjerring, og det gjekk reint ut med deim. Ho Bergitta var ei kjeftause av velten - reint stygg naar ho vart sint, og var soleis ikkje god aa koma ut før. Christoffer og Bergitta hadde fleire born. Ei gjente vart gift til Skaret, Alvdal, og dei kom aat henne på sine gamle dagar.Giftemålet til disse to: Trondheim Domkirke, Rullefilm 1236, Nr 25, Gift 25/3 1830. Ungkarl og tjener Kristoffer Olsen Vold født i Folddalen opholder sig i Tronheim, 34 år far grubearbeider Ole Johansen og pige Birgithe Gundersd. Ophuus, 30 ½ år født på Baklandet opholder sig i Trondheim far arbeidsmann Gunder Larsen. Forlovere Ole Aas og Knud Wold.Jeg stammer fra dattera som kom til Skaret i Alvdal. Hun er den av tipoldeforeldrene jeg har minst aner på.Kristoffer Jakobsson mener jeg kom fra Bogsjordene i Alvdal og var bror til Cathrina Jacobsd., hun som kom til Vetlskardet i Alvdal. Det er en Kristoffer Jakobsson som er nevnt i tegningsrullene fra 1735 under Bougen, 6 år, og sønn av husmannen Jakop Andersson f.1693.Grunnen til at jeg mener det er rett person: Det kun to Christopher Jacobsen i tegningsrullene fra 1735 i Nord-Østerdalen. Den andre på Grøtlia, Kvikne, er kjent. Han forble på Grøtlia. Med et så sjeldent navn, og samsvarende alder, skal det mye til om ikke han på Vetlskardet og han på Røstplassen var samme person. Dessuten nevner jeg at Skaret og Vetlskardet er nabogårder.Jakop Andersson, f.1693- : Jeg kan ikke skjønne annet enn at han var innflytter.Her er Kristoffer O. på Skaret i 1875: LenkeEllers døde Kristoffer O. på Skaret i Alvdal 25/3 1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.