Gå til innhold
Arkivverket

[#46379] Feil i database for Døde i Voss 1890-1962 eller ?


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Prøvde å finne ett svar på nettet angående dette spørsmål, men uten resultat. I vedlagte link over døde i Voss 1890-1962, ser eg under født at det står 1861 - 0910 - 1865. Ser vi på andre som er oppført, så står årstallet først og deretter dato. Hva er årsaken til at det står to årstall, slik eg oppfatter det, dette finner eg fleire plasser ? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Strømme

Jeg har sett på den orginale kilden, og der er det ved flere anledninger ført to årstall på fødselsår, hvorav det ene i en parentes. Feil er det altså ikke, men hvordan vi skal tolke det er ikke så godt å si.Etter et par stikkprøver er tilsynelatende årstallet uten parentes (det til venstre i databasen) det riktige i forhold til registrert dåp.Jeg er mer usikker på hvor det andre tallet kommer fra, siden det noen steder også er samme årstall i og utenfor parentes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk for svaret Kristian, da er det ikkje feil i database, men det er nok presten/klokker som er usikker på fødselsår. Uansett må ein jo sjekke kyrkjebok ved dåpen til den enkelte person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det ene året er avdødes fødselsår, det andre året er normalt ektefellens fødselsår. Noen ganger er det også et tredje årstall med, og det er vigselsåret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.