Gå til innhold
Arkivverket

[#46380] Norderhov, Ringerike


Gjest Turid Aamodt
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Aamodt

Min tippoldemor Inger Henriksdatter ble født 1813 på Norderhov, Ringerike. Men jeg kan ikke finne noe mer ut om henne. Er det noen med litt slektserfaring som kan gi meg et tips på hvor jeg kan lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Det er vel denne du er på jakt etterIGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayINGER HENRIKSEN FemaleEvent(s): Birth: Christening: 20 FEB 1814 Norderhov, Buskerud, NorwayParents: Father: HENRICH ANDERSEN Family Mother: ANNE GULBRANDSDRMessages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Finner ikke flere barn av Henrik og Anne - heller ikke noen ekteskapsinngåelse. Kan Inger være født utenfor ekteskap?-Den eneste passende Henrik i Norderhov 1801 LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Aamodt

Takk skal du ha. Jeg fant faktisk en mail istad som jeg fikk for noen år siden av en som prøvde å hjelpe meg. Han sa det står uekte i hennes fødselsprotokoll. Og han trodde derfor ikke foreldrene var gift. Så det kan stemme dette. Jeg fikk ikke gjort mer den gangen. Men her ser jeg jo at dette kan stemme. Tusen takk Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er dåpsinnførselen i Norderhov kirkebok MINI 7:1814 Feb 20: Døbt: Uægte Barn Inger. Moderen Anne Gulbrandsd Hønenfoss, Faderen Friebattaillons Underofficeer af Modumske Compagnie Henrich Andersen Heieren. Fadd: Christoffer Toresen, Anders Damstuen, Helene Larsd., Kari Gulbrandsd, Berthe Fougner.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Aamodt

Det passer jo veldig bra. For her bor ikke Henrich hjemme. For han er 17 år og tjenestefolk på Norderhov. Tusen hjertelig takk. Dette begynner å bli moro. Turid Aamodt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er en god kandidat til Anne Gulbrandsdatter i 1801, tror jeg: Hun har en søster som heter Kari (fadder i 1814?) og en mor som heter Inger (oppkalling?) dessuten bor de på Sørgefoss:LenkeLaila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Dersom familien i innlegg 7 er riktig, heter moren Gunhild JensdatterIGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0ANDERS NIELSEN MaleMarriages: Spouse: GUNHILD JENSDATTER Marriage: 1779 Borge, Ostfold, NorwayMessages: Form submitted by a member of the LDS Church. The form lists the submitter's name and address and may include source information. The address may be outdated. Details vary. To find the form, you must know the batch and sheet number.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Aamodt

Hjelp til tyding. I folketellingen for 1801 står det litt forvirrende. Kan noen være behjelplig med å forklare meg?Inger Andersdtr. 53 år Enke 1ste gang. Ragnhild Gulbrandsdtr. Hennes barn Henric Gulbrandsen Hennes barn Anne Gulbrandsdtr. Deres barn Kari Gulbrandsdtr. Hennes barn.Litt forvirret her. Hun var enke etter 1. ekteskap. Betydde da Deres barn inger og hennes manns barn, mens de 3 andre som står som Hennes barn, har de vært fra et tidligere forhold da? Sorry ble litt forvirret her. Turid Aamodtdigitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f10613&gardpostnr=50&personpostnr=1365#nedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS ble Inger Andersdt. gift 19/11 1778 Norderhov med Gulbrand Olsen. De fikk 7 barn kanskje flere?)Barna, all dpt. på Norderhov: Marthe 28/3 1779--Ragnhild 15/10 1780--Olia 24/2 82--Anders 29/2 84--Henric og Anne 28/1 87--Anne 13/9 89--Kari 11/6 91.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Aamodt

Dette ser jo ut til å stemme med hva de andre har funnet ut tidligere for meg da? Biter begynner å falle på plass. Tusen hjertelig takk. Turid Aamodt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.