Gå til innhold
Arkivverket

[#46381] Skifteprotokoller


Gjest Turid Aamodt
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Aamodt

Beklager, men jeg er ikke den mest erfarne slektsforsker. Jeg har aldri sett i en skifteprotokoll. Hvor finner jeg dem? Det er vel etter en person er død ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Skifteprotokoller Innhold: Detaljert referat fra offentlige skifter, ført av sorenskriverne. Begynner ca. 1660-1700. Original: I statsarkivene. Andre versjoner: Mikrofilmet fram til ca. 1850-1870. Henvisninger: Kortregister på gård, med navn på avdøde, arvinger, boets status og ev. andre opplysninger; tilgjengelig ved de respektive statsarkivene. En del skifteregister er digitaliserte og tilgjengelige i Digitalarkivet (velg kildekategorien 'Skifte').Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Skifteprotokoller finnes i original i statsarkivene. De er også mikrofilmet et stykke frem i tid. Noen protokoller har register over den det skiftes etter. For enkelte sorenskriverier finnes det kortregistre registrert alfabetisk på gården der skiftet fant sted, alternativt etter person. Disse er også mikrofilmet. Vær oppmerksom på at disse kortregistrene ikke er 100% sikre, jeg har funnet eksempler der skifter mangler i registrene.De fleste skifter er etter avdøde personer, men noen skiftet også i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.