Gå til innhold
Arkivverket

[#46383] Per A. Nermo rømte på ski fra Trysil til Sverige ca.1860-70, em. til USA ca.1893


Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Fra en etterkommer i Canada har jeg fått høre om en Per A. (Nermo ?) f. rundt 1840 (i Øyer ved Lillehammer ?) som (etter familietradisjonen) skal ha arbeidet som sikkerhetsvakt ved jernbanen i Norge da han kom i skade for å ta livet av en mann som skulle kastes av toget (!). (Det må her selvsagt være snakk om Hovedbanen mellom Eidsvoll og Kristiania, som ble åpnet i 1854 som den første toglinjen i Norge).Per skal ha rømt (på ski !) til Sverige. Senere emigrerte ham til Amerika (fra Kristiania til New York) ca. 1905 sammen med sine fire barn, Peter Pedersen (Nermo) (1871-1952), Louis/Lewis (f. ca.1878), Johan og Martha.Peter Pedersen (Nermo) (1871-1952) sies å ha blitt født i 'Hedjo' i Sverige, uten at jeg har funnet ut hvor dette er.Peter og hans yngre bror Louis/Lewis emigrerte senere (i 1920-åra) fra Minnesota, USA til Saskatchewan, Canada. Det bor idag tallrike etterkommere med navnet Nermo etter denne søskenflokken i Canada og USA (Seattle).Det er uklart på hvilket tidspunkt familien tok i bruk etternavnet Nermo, og hvor navnet stammer fra. Tradisjonen sier at de kom fra Øyer i Gudbrandsdalen. Det er mest sannsynlig at de brukte 'Petersen'/'Peterson' ('Per A(rne?) Petersen' ?) før de kom til Minnesota, USA en gang mellom 1905 og 1920-åra.Brant disse er navnet Arne hyppig forekommende (både i Peter's og Louis' gren), og man kan vel tenke seg at 'Per A.' (f. ca.1840) enten selv hadde Arne som mellomnavn eller var sønn av en Arne (f. rundt 1795-1810?) (i Øyer ?).Arne er ikke et navn jeg har funnet blant de (mange ulike) familiene som har eid/bodd på gården Nermo i Øyer. Denne gården var som mange andre hyppig 'på handel' på 1700- og 1800-tallet. Gården ble kalt Moug/Moe, Nedermoug, Nedre Moe, osv.Men det at familien tok Nermo som navn behøver jo ikke bety at de ev. har bodd på 'selve Nermo'. Det var selvsagt en rekke mindre bruk og husmannsplasser i området rundt Nermo som kunne gi opphav til det samme navnet. (Min egen far kom fra småbruket Enge, like nord for Nermo gård, men var av samme slekt som folket på Nermo).(Det finnes også folk med navnet Nermo i Sverige, antakelig med et helt annet opphav, dessuten finnes gården Nermo i nærheten av Korgen, mellom Mo og Mosjøen. Nange Nermo'er i Norge derfra også ...).Kan noen hjelpe med å finn ut om 'Per A.' kom fra Norge, ev. Øyer, og hvem som kan ha vært hans foreldre ?Kan han og barna kanskje finnes i emigrasjons-listene (Kristiania) eller i immigrasjonslistene på Ellis Island ? Der var kanskje foreldre og fødested oppført ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Per. Stedsnavnet i Sverige kan kanskje være Hedsjö. På cd'n Emibas (svenske emigranter), finnes flg 3 personer som utvandret fra Sverige til Nord Amerika. Det må jo være dine:Post 1012240Nermo Arneson, Per Arbetare (ogift man)f. 23/6 1843 i NorgeUtvandrad 10/5 1893 från Hedsjö, Ramsjö, Gävleborgs län (Hälsingland) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 83Emibas emigrationsakt: Ramsjö X 1893 003Post 1013196Persson Nermo, Per Arbetare (ogift man)f. 18/3 1871 i Borgsjö, Västernorrlands län (Medelpad)Utvandrad 21/5 1891 från Hedsjö, Ramsjö, Gävleborgs län (Hälsingland) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 97Emibas emigrationsakt: Ramsjö X 1891 006 Post 1013212Persson Nermo, Lars Martin Arbetare (ogift man)f. 19/1 1873 i Ramsjö, Gävleborgs län (Hälsingland)Utvandrad 19/8 1892 från Hedsjö, Ramsjö, Gävleborgs län (Hälsingland) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 97Emibas emigrationsakt: Ramsjö X 1892 011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Har tittet litt på genline. Husforhørene stopper i 1892, så den første emigrasjonen får vi ikke med.Familien er allikevel å finne i det siste husforhøret, det husforhøret som det henvises til ovenfor når det gjelder emigrasjonen til Per og Lars Martin.1886-1892 Hedsjø, Ramsjø, Gävleborgs län side 97, finnes flg info:Arbetare Per Arneson Nermo, født 23/6-1843 i Norge. Gift 2/11-72. Familien kom fra Borgsjø 18/1-89. Her fremkommer en anmerkning som jeg ikke har fått helt taket på. Bl.a fremgår: 'Af Ljusdals(?) tingslags heradsrett dømd d 25/11-89 til 10 mån straffarbeta och at vara förlustig(?) medborg. fort----? i 3 år, 60 mån.' Midt inne i denne teksten er det meste av det jeg ikke får taket på, og jeg tror det går på hva han er dømt for. Kanskje noen andre med tilgang til genline kan tyde anmerkningen. Om ikke så send meg en mail om du er interessert, så kopierer jeg siden til deg.Hustrun Kajsa Lisa Byqvist (evt Nyqvist), f 26/5-49 Borgsjø ___?. Død i februar 89, mulig dato er den 19.Son Per f 18/3-71 samme sted som mor. Til Amerika 21/5-91Son Lars Marin f 13/1-73 Ramsjø. Konfirmert 14/4-89. Til Amerika 19/8-92. Det stod også en anmerkning om han som jeg ikke har fått tak på.Dotter Katarina, f 20/4-75 ds. Også Konfirmert 14/4-89. Død i september 89, mulig dato er den 30Son Jonas Alfred 14/7-84 dsSon Arne Valerius f 29/1-89 ds. Død 1/2-89Håper dette får deg litt videre.Hilsen Anne Lene alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Da fant jeg også familien i 1890, på samme sted, men da er altså kone og et par barn døde:Post 4241551Arneson Norme, Per f. Timmerhuggaref. 1843 i Norge Hilsen Anne Lene Änkling, far i familjenHedsjö Ramsjö (Gävleborgs län, Hälsingland)Födelseort i källan: NorgePost 4241554Perf. 1871 i Borgsjö (Västernorrlands län, Medelpad)s. Ogift man, barn i familjenHedsjö Ramsjö (Gävleborgs län, Hälsingland)Födelseort i källan: BorgsjöPost 4241553Lars Martinf. 1873 i Ramsjö (Gävleborgs län, Hälsingland)s. Ogift man, barn i familjenHedsjö Ramsjö (Gävleborgs län, Hälsingland)Födelseort i källan: Rö Post 4241552Jonas Alfredf. 1884 i Ramsjö (Gävleborgs län, Hälsingland)s. Pojke, barn i familjenHedsjö Ramsjö (Gävleborgs län, Hälsingland)Födelseort i källan: Rö

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, og det gjør de vel alle. Lars Martin er vel den som heter Louis M? Peter P er gift og har en datter.Har du abb. på ancestry Per, da finner du det vel greit der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Anne Lene: Ja, det kan jo ikke være tvil om at du har funnet rett familie ! Tusen takk !!Da blir neste skritt å finne ut hvor han kommer fra i Norge, arbetare/timmerhuggare Per Arneson Nermo, født 23/6-1843 i Norge. Gift 2/11-1872 med Kajsa Lisa Byqvist (evt Nyqvist), født 26/5-1849 Borgsjø, død i februar 1889.Barn: Per (f.1871), Lars Martin (f.1873) (Louis/Lewis 'over there'), Katarina (1875-89), Jonas Alfred (f.1874) (Johan), Arne Valerius (f/d 1889).De emigrerte altså i 1891-92, 13-14 år tidligere enn jeg fikk antydet fra etterkommerne.Skulle vært artig å vite hva som var årsaken til at Per Arneson Nermo, født 23/6-1843 i Norge, 'i Ljusdals(?) tingslags heradsrett blev dømd d. 25/11-1889 til 10 mån straffarbete'. Kan det ha vært det 'jernbane-drapet' jeg nevner i innlegg 1 ? Jeg ville sette pris på om du ville kopiere (scanne ?) siden til meg og sende til nermo(a)online.no eller til Simensbråtveien 16 B, 1182 Oslo.Per Arneson Nermo kom altså fra Borgsjö til Hedsjø, Ramsjø, Gävleborgs län den 18/1-1889, like før kona døde, og 10 måneder senere ble han dømt i herredsretten. Eldste sønn Per ble født i Borgsjö, Västernorrlands län den 18/3-1871. Der ble også hans mor Kajsa Lisa Byqvist (evt. Nyqvist), f. den 26/5-1849 (død 1889).Per er altså født i Norge i 1843, og i har tydeligvis kommet til Sverige (Borgsjö) før 1872, dvs. før han var fylt 30 år. Han har tydeligvis brukt 'Nermo' som etternavn 'hele veien'. Og da er det vel ikke andre plasser enn Korgen (i Nordland) eller Øyer (i Oppland) han kan komme fra, såvidt jeg kans skjønne.Noen som har tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har ikke ab. på Ancestry. Kunne du være brydd med å gjengi det som står der om Per A. og sønnene Louis M. og Per med kone og datter i Johnson, Polk, MN i 1900 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Name: Pete A V Nermo Home in 1900: Johnson, Polk, Minnesota Age: 56 Estimated birth year: abt 1844 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Head Race: White Occupation: View image Immigration year: 1893 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Pete A V Nermo 56Louis M Nermo Home in 1900: Johnson, Polk, Minnesota Age: 27 Estimated birth year: abt 1873 Birthplace: Sweden Relationship to head-of-house: Head Race: White Occupation: View image Immigration year: 1892 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Louis M Nermo 27 Den andre Peter P har fått etternavnet Nerms (mulig en feilskriving), men det må jo være rett mann/fam.Name: Pete P Nerms Home in 1900: Johnson, Polk, Minnesota Age: 29 Estimated birth year: abt 1871 Birthplace: Sweden Relationship to head-of-house: Head Spouse's name: Christine Race: White Occupation: View image Immigration year: 1891 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Pete P Nerms 29 Christine Nerms 27 Ethel O Nerms 3 Jeg tror at jeg sender det fra genline i posten, da kan jeg skrive ut originalen fra ancestry også.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg klarer ikke finne Per Arnsen/son Nermo emigret fra Oslo eller Kristiania den i 1893 (den 10. mai). Noen som kan hjelpe med å finne ham ved emigrasjon fra Norge eller immigrasjon i USA ?Født 23/6-1843 i Norge , Utvandrad 10/5 1893 från Hedsjö, Ramsjö, Gävleborgs län (Hälsingland) till Nordamerika (Minnesota ?). (Emibas emigrationsakt: Ramsjö X 1893 003)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg må nesten fortelle dette. Jeg kikka for 5 min siden helt tilfeldig i ei gammel salmebok, som svigerfar min har hatt (hans navn står der). Men på første side står Mr P. G. Nermoe Benson Min. Under dette står (med gammelt blekk) Rekka Nermoe (så er det tilført) Benson Min. 1920.Salmeboka er trykket i Minneapolis 1917 'Salmebog for Lutherske Kristne i Amerika'.Jeg vet ikke hvordan denne er kommet inn i familien til kona, svigerfar var født i 1899 og har vært død lenge, så han kan jeg ikke spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Arnstein: Nermo(e) i Minnesota i 1920, det kan kanskje være samme gjengen ! Per Arneson Nermo f.1834 bodde der rundt 1893-1920/25 (før han flyttet til Canada), sammen med sønnene Per (Peder/Peter) 1781, Lars/Louis Martin 1783 og Johan/Jonas Alfred 1884. Hva kan 'P.G.' bety på han i salmeboka, tru (neppe Woodhouse/Wodehouse ...) ? Og Re(be)kka ? Er Benson er etternavn eller et sted ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg er ikke sikker på at det er en 'G' (P.G.) og jeg vet ikke om Benson er et sted eller etternavn, men nå lager jeg mat til hun som 'sitter' på boka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Åsvold

Nermo var også navnet på en husmannsplass i Trysil. Hvis du søker i databasen i Digitalarkivet over utflyttede fra Trysil 1814-97, finner du to treff på 'Peer Arnes Nermo' (nr. 472 og 634). Begge innførslene gjelder utflytting til Sverige i 1866 (henholdsvis Ljusdahls Sokn og Bjuråker Sokn). Ved det ene tilfellet oppgis fødselsdatoen 23/6-43.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Åsvold

Ved folketellingen i 1865 bodde på Nermo i Trysil bl.a. husmann Mathis Persen (83 år) og hans kone Olia Olsdatter (42 år). Det kan være samme familie vi finner utflyttet i 1852 fra Trysil til 'Trondheims Stift eller Nordlandene' (ifølge databasen nevnt i forrige innlegg): Mathis Pedersen Sandbæklien (65 år), hans kone Olea Olsdatter (28 år) og deres barn Peder Arnesen (9 år), Marthe Mathisdatter (6 år) og Mathis Mathisen (2 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Dette var fantastisk, Bjørn Olav ! Dette må da vel være rette folka !?Olea/Olia Olsdatter (f.ca.1823) ser ut til å ha fått sønnen Per Arnesen V. (Valerius ?) med en Arne (Valerius ?) den 23 Jun 1843 (i Trysil ?). Hun ser så ut til å ha giftet seg (før 1845 ?) med Mathis Pedersen Sandbæklien (f. ca.1782/1787? !), og med ham fått barna Marthe c1845, Mathis c1849 og Sofie c1860.Familien bodde altså i 1865 på husmannsplassen Nermo i Innbygda skolekrets i Trysil, men ser ut til å være utflyttet noen år (?) til 'Trondheims Stift eller Nordlandene' en periode (fra 1852) for så å vende tilbake til Trysil (før 1865).Skal tro hvem denne Arne (Valerius ?) var ? Han var kanskje født rundt 1815 ? Svensk ? Gift med Olea ?Kirkeboka for Trysil (1843) ville kanskje gitt svar på dette. Noen som har tilgang til den ? (Per Arneson (Valerius?) var født den 23 Jun 1843).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Åsvold

Ja, dette må være rette folka. Jeg har ikke bygdebøkene for Trysil tilgjengelig nå, men har pr. telefon fått overbrakt følgende opplysninger fra Trysilboka bd. 9 del 1 (utgitt høsten 2006) s. 161 (Nermo): Mattis Persen Flisberget fra Elverum gift 1851 m. Olea Olsdatter Tangen, f. 1824, d. 1911. Olea var datter av Marte Olsdatter Sønsthagen / Nes nordre og Ole Jonsen Nysæteren. Olea hadde før ekteskapet sønnen Per Arnesen Nermo (f. 23.6. 1843, utfl. til Sverige). Hans far var Arne Olsen Gropen fra Elverum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Flott! Tusen takk !Per Arnesen Nermo (f. 23.6. 1843) ble ved folketellingen i Johnson, Polk, Minnesota 1900 oppført som Pete A. V. Nermo, og fikk selv (i Hedsjø, Ramsjø, Gävleborgs län) den 29 Jan 1889 en sønn som døpes Arne Valerius Nermo. Det er kanskje grunn til å tippe at Valerius her er det samme som 'V.' hos faren. Kan Per igjen ha V.-navnet fra sin far Arne Olsen Gropen fra Elverum ? Eller kom det fra Olea's side ? (Står det noe i Trysilboka om hvorvidt han var gift med Olea ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Åsvold

Jeg håper noen som sitter med bygdebøkene for Trysil kan svare deg på dette. Gårds- og slektshistorien for Nermo, Nes og Sønsthagen vil du finne i bind 2 (inntil 1930, men lite opplysninger om barn født utenfor ekteskap) og bind 9 del 1 (nyere slektshistorie, samt oppdateringer til bind 2). Nysæter er også omhandlet i bind 2, men jeg er usikker på hvilket bind som omhandler nyere slektshistorie for den delen av Trysil. Det ville være interessant å se hva slags navn som står oppført i Per Arnesens dåpsinnførsel, men den aktuelle kirkeboka er ikke scannet ennå. Jeg tviler på at Valerius er et navn i Oleas slekt i Trysil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(For the benefit of the numerous US and Canadian Nermo descendants below posting is written in English :)It appears by now to be verified ('more or less') that Per Arnesen Nermo (born 1843) was not at all from Øyer (in Gudbrandsdalen) north of Lillehammer, but rather from Trysil, west of Hamar and Elverum, some 60 kms south of Lillehammer, and thus much closer than Øyer to the Swedish border.For those who reads the Norwegian language, it will show from above postings that, with the kind assistance of Anne Lene Hagen and Bjørn Olav Åsvold, the following 'facts' have been established :On June 23rd 1843 Olea Olsdatter Tangen (1824-1911) from Trysil (the daughter of Marte Olsdatter (Sønsthagen / Nes nordre) and Ole Jonsen Nysæteren) and Arne Olsen Gropen from Elverum had a son, Per Arnesen. (It's so far not been etstablished if they were married, but they probably were not).Olea married in 1851 Mathis Persen Sandbæklien (Flisberget) (appr.1785-bef.1875) from Elverum. The lived on a small cotter farm in Innbygda, Trysil, called Nermo, and the couple had Marthe, Mathis and Sofie (born 1846, 1849 and 1860, all appr.). Marthe inherited the Nermo cotter farm from her parents, and lived there with her mother, husband and 3 children in 1900.According to the 1900 US Census of Johnson, Polk, Minnesota, Per's name was Pete A. V. Nermo. He had a son called Arne Valerius, born 29/1-89 (dead three days later). Thus, one would guess that the V. in Pete's name stands for Valerius. An explanation of the origin of this 'Valerius' name will hopefully surface soon.On Feb 26th 1866 Per (Pete) Arnesen emigrated to Sweden, the specific destination being Hudiksvall & Brettingberg, Ljusdahls parish, Gäfleborgs county. On Nov 2nd 1872 he married Kajsa Lisa Byqvist (Nyquist) (obviously a Swede) (1849-1889) from Borgsjö, and had with her the children Per (Pete) (born in Borgsjö 18 Mar 1871), Lars (Louis) Martin (born in Ramsjö 19 Jan 1873), Katarina (born in Hedsjö, Ramsjö, 20 Apr 1875), Jonas (John/Johan) Alfred (born in Hedsjö, Ramsjö 14 Jul 1884) and Arne Valerius (born in Hedsjö, Ramsjö 29 Jan 1889 and dead 1 Feb s.y.), all surnamed 'Nermo'. (So far no daughter 'Martha' has been detected ... ).On Jan 18th 1889 the family is said to have moved (officially ?) from Borgsjö to Hedsjö. In February the same year Per's wife Kajsa Lisa died, and on Nov 25th 1889 Per was sentenced in the District court of Ljusdahl in Gäfleborgs county to 10 months of labour for some criminal act that has so far not been readable from the records. (Hopefully we will come back to this matter).In the 1890 census Per A. is found be listed as timberman (logger/lumberman) in Hedsjö, Sweden.Per A. and his sons Per, Louis and Jonas/John emigrated from Hedsjö, Ramsjö to U.S.A. on 10 May 1893, 21 Mai 1891, 19 Aug 1892 and appr.1892 (?), respectively. So far, they have not been spotted in the emigration ship manifests from Christiania (Oslo), or, for that matter, on Ellis Island. But surely, this will come ...According to the 1900 US Census, Per A. and his sons lived in Johnson, Polk, Minnesota. Per (Pete) the younger (born 1871) had by then married (appr. 1896 ?) one Christine (born appr. 1873) and they had the daughter Ethel O. (Olea?), 3 years old. (their daughter Ruth must have been born after 1900).Later Pete (Per) married twice, last time with Agnes Nelson. From the 2nd marriage (bride unknown) were the children Clara, Martha Victoria, (Ewin) Arne (1997-1999) and George.Louis (born 1873) in 1915 (appr.) married Laura Larsen from Sweden and had the children Ida, Wallace, Lloyd, Alice, Ellen, Avis, Arnold, Warren and Jean.In the mid 1920s Per A. Nermo (born 1843) and his 3 sons Per, Louis and John emigrated from Minnesota, US, to Saskatoon, Saskatchewan, Canada, where they are later on all of them listed as land owners. Per's descendants live in Seattle, USA, and Louis' in Canada. John is said to be the ancestor of (another) Nermo branch in U.S.Above having been established (as far as it's hpefully correct), there should be no need for any further struggle to find the connection to Øyer in Gudbrandsdalen. It's simply not there. (For myself, I've by this come to realize that there are (at least) 3 different Nermo locations in Norway ...).Additional postings and inquiries in English are welcomed !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Så fint at ting løsner litt.Har vært litt detektiv i Sverige.Per Arneson Nermo og Kajsa Lisa Byqvist giftet seg 2/11-1872 i Borgsjö, Västernorrlands län. jeg kan der ikke se hvor Per kommer fra, men han har dere jo nå tydeligvis funnet.Kajsa Lisa skal være født 26/5-1849 også det i Borgsjø. Der finner jeg i fødelsesboken ikke noen med det navnet på den dato eller litt før/etter.Det døpes derimot en med navnet Cath.elisabeth født 26 mai og døpt den 28. Foreldrene her er Lars G. Byqvist og hustrun Cajsa Johansdotter.Er det noen mulighet for at dette er Pers hustru tro. At navnet er endret litt på opp gjennom årene ?I såfall finnes dette paret på FS som gifte den 28 juni 1846 i Borgsjø. Paret heter da Lars Gustaf Byqvist og Marta Cajsa Johansdotter. Vielsen har jeg så gjenfunnet i vielsesboken med samme info.Jeg klarer enda ikke å finne Per Nermo og hans hustru i husforhør i Borgsjø. Kanskje noen andre kan ?De flyttet jo til Ramsjø i 1889. Det året skjedde nok en del. Per mistet samme året både kone og 2 barn.I 1890 i Sverige bor fortsatt Per på plassen Hedsjø i Ramsjø, sammen med alle barna: Per, lars Martin og Jonas Alfred. Da heter Per Norme til etternavn.Ser dere har diskutert Valerius navnet. Et av Pers barn het jo Arne Valerius og døde i 1889. Så navnet er jo tydeligvis til slekten.Kanskje noen kan finne noe mer i Borgsjø. Eller hva med et spørsmål på anbytarforum nå når du har navn/dato ? Kanskje det kan gi noe.Jeg sender deg som avtalt kopiene litt senere i dag Per.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.