Gå til innhold
Arkivverket

[#46384] Lars Andersen f. 1828 i Alstadhaug eller Tjøtta


Gjest Kolbjørn Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Kolbjørn Næss

HeiJeg leter etter dåp, evnt. konfirmasjon for Lars Andersen f.ca.1828 i Alstadhaug, evnt. Tjøtta. Det eneste sikre jeg har er vielse 1.gang i Tranøy/Troms her, nr.26 på siden: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2911&idx_id=2911&uid=ny&idx_side=-232>Lenke Og vielse 2.gang i Lenvik/Troms her, nr.2 på siden: LenkeHan finnes også i FT1865 for Tranøy her: Lenke Og i FT 1875 for Lenvik her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

HeiJa, jeg har lett blant utflyttede i de tilgjengelige bøker som er scannet. Ble det noe feil med lenken din, nr.26?Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Lars Andersen, døpt 1828 med foreldre Anders Hansen, f. ca 1791 i Orkdal med far Hans Andersen, og Else Johanna Arntsberg Pedersdatter, f. 1801 i Tjøttasjøen og død 1839. Foreldrene ble gift i 1821. Anders Hansen giftet seg 2. gang i 1842 med Jonella Olsdatter, f. 1807 i Langforsen. Han døde i 1865 i Hestsundet, Tjøtta i Alstahaug.Halvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Bjørg: Tusen takk for henvisningen. Har leita den boka tre ganger fra 1842 og utover, men bladd forbi ham hver gang.Halvard: Hjertelig takk for opplysninger om foreldre til Lars Andersen. Dette var helt nytt stoff for meg. Kjenner du kanskje slekta enda lenger bakover?Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Else Johanna Arntsberg Pedersdatter finnes som døpt på innscannet kirkebok for Alstahaug, og var 4 uker da hun ble døpt i Tjøtta kirke 1.påskedag 1801. Foreldre var Peder Larsen Tjøtøesjøen og hustru Ingeborg Larsdatter.Har ikke lært å lage lenke, og kirkeboka for Tjøtta under Alstahaug er ikke indeksert. Den er i mikrofilmen ført etter 1801-1819 for Alstahaug sogn, og derfor kommer den etter på innscannet kirkebok også. Så en må gå inn på 1819 for Alstahaug og bla seg fremover, og da i dette tilfellet til side 61.Jeg har forsket for noen andre på slekten Arntsberg tidligere, men kan ikke finne noen direkte forbindelse fra Else Johanna og til disse, men jeg har en Else Johanna Arntsberg Pedersdatter døpt Fest omn Sanc7(1.11)1755, med foreldre Peder Arntsberg og Mette Olsdatter som ble gift før 1743(har flere barn på dem). Jeg har ikke noe mer enn dåpen på Else Johanna ser jeg, men hun kan jo være farmor eller mormor til Else Johanna døpt 1801 hvis hun var gift med en Lars. Hadde det ikke vært for at jeg blir bortreist nå i noen uker fra onsdag, så kunne jeg slått det opp. Det kan jeg kanskje ikke gjøre før etter 22.02.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei Anne LiseTusen takk for meget interessante opplysninger. Det kommer godt med, for kirkebøkiene og geografien i dette distriktet kan være noe vrient for en som ikke er lokalkjent.Takk for hjelpen - og god tur!Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Skifte 1842 på Tjøtta etter Else Johanne Arendtberg:Else Johanne Arendtberg (hovedperson)Anders Hansen, ektefelleHans Mortinus Andersen, 21 år, sønn, Hos Brodtkorp TjøtøenPeder Andersen, 19 år, sønn, HjemmeLars Andersen, 14 år, sønn, Hos Ingebrigt Erichsen Hamnes i AlstahaugLorentz Andersen, 12 år, sønn, HjemmeIngeborg Ana Andersdatter, 17 år, datter, TangenElse Johanna Andersdatter, 10 år, datter, HjemmeAne Lydia Andersdatter, 7 år, datter, HjemmeBereth Andersdatter, 5 år, datter, HjemmeKilde er 'Skifter fra Tjøtta 1811-1845' av Svein Edvardsen. - Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Skifte 1865 på Tjøtta etter Anders Hansen:Anders Hansen, Hovedperson, Døde 3. feb 1865 på Hestsundet u/ TjøtøenJonethe Olsdatter, ektefelle (? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=60&filnamn=f61817&gardpostnr=159&personpostnr=1162#nedre>Lenke)Hans Martinus Andersen, sønn, Sætern LenkePeder Andersen, sønn, Svines (? Lenke)Lars Andersen, sønn, Solberg i Trana sogn i SenjenLorentz Andersen, sønn, HestsundetIngeborg Anna Andersdatter, datter, gift med Michael Pedersen i Bergen, mannen er mursvendElse Johanna Arensberg Andersdatter, datter, gift med Ole Nielsen i Hestsundet LenkeAne Lydia Andersdatter, datter, gift med Edvard Ingebrigtsen på Svines LenkeBereth Andersdatter, datter, gift med Petter Sivertsen, Kluben i AlstahaugSkifte 1867 på Hestsundet, Tjøtta etter Lorentz Andersen:Lorentz Andersen, hovedperson, døde 26. des 1865Johanne Randine Fredriksdatter, ektefelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Denne har du sikkert sett på allerede, men tar den med likevel.Peder Larsen og Ingeborg Lasdatter i FT1801: Lenke- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Muligens Peder Larsens dåp (kilde FS VRI): Peder Christening: 22 Jul 1770 Place: Tjotta, Nordland, Norway Father: Lars PEDERSEN-Kan det paret som står etter Peder Larsen i FT1801 være hans foreldre? Lenke-Fra FS VRI:Lars PEDERSEN Spouse: Johanna JONSDR Marriage: 01 Oct 1769 Place: Tjotta, Nordland, Norway Notes: Husband previously married-Skifte 1769 på Tjøttasjøen etter Giertrue Nielsdatter (Lars Pedersens 1. kone):Giertrue Nielsdatter, hovedpersonLars Pedersen, ektefellePernelle Larsdatter, datter 3 årMargrethe Larsdatter, datter 1/2 årKilde Skifter fra Tjøtta 1686-1780 av Svein Edvardsen.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Lars Pedersen er 36 år i 1769 og husmann på Tiøtøen. Kilde er 'Innrulleringsmantall Helgeland 1766/1769' av Svein Edvardsen.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Barn av Lars Pedersen (FS VRI): - Margrethe døpt 27. des 1768 Tjøtta - Peder døpt 22. jul 1770 Tjøtta - Giertrud døpt 20. sep 1772 Tjøtta - Lars LARSEN døpt 27. nov 1774 Tjøtta- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei Hanne LineTusen takk! Tellingen i 1801 på Peder og Ingeborg i innlegg nr.12 hadde jeg nok sett, men innlegg i 13, 14 og 15 hadde jeg ikke tenkt på enda. Tror nesten jeg må se over dette i morgen, nå begynner det å gå litt i surr. Tusen takk for tipsene.Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Jeg gikk inn i mitt eget slektsprogram, der fant jeg ei Margrethe Pedersdatter f ca 1806 på Tjøtta (far Peder Larsen) som ble gift 28. des 1834 med Ole Andreas Andersen f ca 1799 (en fjern slektning av meg).Sjekket i kirkeboka (hadde ikke gjort det på henne tidligere), og der fant jeg henne som datter av Peder Larsen og Ingeborg Larsdatter, Tjøttasjøen. Lenke- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Sitter her og lurer på om Ingeborg Larsdatter kan være ekte eller uekte datter av den Else Johanna Pedersdatter Arntsberg som jeg tidligere skrev som født i 1755, og muligheten er jo der siden Ingeborg ble født ca 1774(27 år i 1801). Har prøvd å finne Ingeborg døpt 1773-75 på innscannet kirkebok og 'Family Search' uten å finne henne. Hvis noen finner noen kobling der sitter jeg på på noen av ene til Else Pedersdatter Arntsberg født 1755. En eller annen forbindelse mellom Else Johanna Pedersdatter Arntsberg født 1801 og hun med samme navn født 1755 er jeg sikker på at det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei Hanne Line og Anne Lise.Tusen takk for masse interessant stoff. Skal på jobb nå, men kommer tilbake hit i ettermiddag når jeg får satt opp en oversikt over alt jeg har fått inn.Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei Hanne Line og Anne Lise.Tusen takk for masse interessant stoff. Skal på jobb nå, men kommer tilbake hit i ettermiddag når jeg får satt opp en oversikt over alt jeg har fått inn.Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Lars Andersen f. 7 april 1828, på Svines, Tjøtta i Alstahaug, døpt 29 juni 1828 i Tjøtta kirke, var bror til Else Johane Arenzberg Andersdatter, f. 20. desember 1832, døpt 20. januar 1833, Tjøtta, død 25 oktober 1913 på Tjøtta.Hun er tippoldemor til min kone. Har følgende data om hans forfedre: Foreldre:2. Anders Hansen, født __ ___ 1792 i Brækken, Løkken Verk i Orkdal, Sør-Trøndelag, død 3 feb 1865 i Nedre Sundet, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, gravlagt 13 feb 1865 i Tjøtta kirkegård, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, yrke Husmann.(1) Bosted (fam) i Tjøtta, Alstahaug i Nordland, gift 1 jul 1821 i Alstahaug kirke, Alstahaug i Nordland, med Elen Johanna Arntsberg Pedersdatter, født __ ___ 1801 i Vika, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, døpt 5 apr 1801 i Tjøtta kirke, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, død 22 nov 1839 i Nedre Sundet, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, gravlagt 1 des 1839 i Tjøtta kirkegård, Tjøtta, Alstahaug i Nordland.(2) Bosted (fam) i Tjøtta, Alstahaug i Nordland, gift __ ___ 1842 i Tjøtta kirke, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, barnløst forhold med Jonella Olsdatter, født __ ___ 1808 i Langfors, Leirfjord, Helgeland i Nordland, død 15 des 1897 i Nedre Sundet, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, gravlagt 21 des 1897 i Tjøtta kirkegård, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, yrke Husmannskone. 3. Elen Johanna Arntsberg Pedersdatter, født __ ___ 1801 i Vika, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, døpt 5 apr 1801 i Tjøtta kirke, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, død 22 nov 1839 i Nedre Sundet, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, gravlagt 1 des 1839 i Tjøtta kirkegård, Tjøtta, Alstahaug i Nordland.Besteforeldre:4. Hans Andersen, født __ ___ 1765 i Løkken Verk i Orkdal, død etter 1801 i Brækken, Løkken Verk i Orkdal, Sør-Trøndelag, yrke Møller. Gift __ ___ 179_ i Brækken, Løkken Verk i Orkdal, Sør-Trøndelag, bosted (fam) i Brækken, Løkken Verk i Orkdal, Sør-Trøndelag, med Martha Andersdatter.5. Martha Andersdatter, født __ ___ 1758 i Løkken Verk i Orkdal, død etter 1801 i Brækken, Løkken Verk i Orkdal, Sør-Trøndelag, yrke Møllerkone.6. Peder Larsen, født __ ___ 1770 i Tjøtta, Alstahaug i Nordland, død 6 aug 1838 i Vika, Tjøtta, Alstahaug i Nordland. Gift 27 des 1798 i Tjøtta kirke, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, bosted (fam) i Vika, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, med Ingeborg Larsdatter.7. Ingeborg Larsdatter, født __ ___ 1774 i Tjøtta sogn ?, død 1 nov 1847 i Vika, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, gravlagt 21 nov 1847 i Tjøtta kirkegård, Tjøtta, Alstahaug i Nordland.Oldeforeldre:12. Lars Pedersen, født __ ___ 1736 i Møllosyn, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, død __ ___ 1817 i Møllosyn, Tjøtta, Alstahaug i Nordland.(1) Gift __ ___ 1764 i Tjøtta kirke, Tjøtta, Alstahaug i Nordland ?, med Gjertrud Nilsdatter, født ____17__ i Tjøtta sogn ?, død __ ___ 1769 i Tjøttasjøen, Tjøtta, Alstahaug i Nordland.(2) Gift 1 okt 1769 i Tjøtta kirke, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, med Johanne Joensdatter, født __ ___ 1741 ?, død __ ___ 1819 i Møllosyn, Tjøtta, Alstahaug i Nordland. 13. Johanne Joensdatter, født __ ___ 1741 ?, død __ ___ 1819 i Møllosyn, Tjøtta, Alstahaug i Nordland.Tippoldeforeldre :24. Peder Pedersen, født __ ___ 1699 i Møllosyn, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, død __ ___ 1763 i Møllosyn, Tjøtta, Alstahaug i Nordland. Gift __ ___ 1726 i Tjøtta kirke, Tjøtta, Alstahaug i Nordland, med Pernille Larsdatter.25. Pernille Larsdatter, født __ ___ 1696 i Tjøtta sogn ?, død __ ___ 1765 i Møllosyn, Tjøtta, Alstahaug i Nordland.Tipptippoldeforeldre: 48. Peer Claussen, født __ ___ 1645 i Tjøtta sogn, død etter 1701 i Møllosyn, Tjøtta, Alstahaug i Nordland. 3. tipp-oldeforeldre:96. Claus Peersen, født ____16__ ?, død _ i Tjøtta, Alstahaug i Nordland ?.---Det er en stund siden jeg har holdt på med denne siden av slekten. Jeg har prøvd å lete etter Lars Andersen sin videre skjebne, men har bare tidligere funnet ham i 1865-tellingen. Har selvfølgelig mere stoff om denne slekten, men det blir for mye å legge ut i dette her.Det finnes en bok som heter 'Husmannsplasser på Tjøtta' av Jon Vestvik, utgitt i 1997. Her finnes det mye stoff om slekten. Boken ble gitt ut privat, og kan være vanskelig å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

HeiUtrolig hva som kan skaffes på Brukerforumet – hjertelig takk til Terje for den flotte rapporten om forfedrene til Lars Andersen f. 1828 og Else Johane Arenzberg Andersdatter f. 1832. Jeg har hjulpet et barnebarn av Lars Andersen med å finne slekten nordfra, og nå er vi jamen godt i gang, takket være mange gode hjelpere. Takk skal dere ha alle sammen! Hvis du Terje ønsker oversikt over Lars sine 8 barn og 2 ekteskap, kan jeg legge inn dette her i morgen.Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Bare hyggelig å kunne hjelpe. Jeg vil svært gjerne ha en oversikt over Lars sine barn og ekteskap, slik at jeg kan utvide slektstreet. Du kan jo også sende meg det direkte:t-roelva(krøllalfa)frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arlene B. Nelson

Hei, Tusen takk from America. I only know English but have a Norwegian translator who can help me. I am doing research about Lovise Julie Beck Lorensdatter. Her parents were Lorentz Andersen and Johanna Radine Fredicksdatter. Johanna Radine Fredicksdatter was born 15 March 1831 Sømna, Brønø, Nordland, Norway. Lovise was born 30 April 1862 Tjøtta, Nordland, Norway. She died 28 May 1941 Seattle, King County, Wahington, USA. Lovise married Olaus Dolstad in Norway. Olaus was from Mosjøen. We know Olaus helped his father build a church organ in Mosjøen. Do you know why Lovise Julie Beck Lorensdatter has the name Beck in her name?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.