Gå til innhold
Arkivverket

[#46408] Peder Østensen Onsum (Owren) 1758+1847 - Fåberg/Gausdal


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Peder Østensen Onsum (F. ca. 1758 - (men hvor?), død Fåberg 1847) var sønn av Østen Olsen Owren (1721+1802 - gårdbruker på Owren i Gausdal). Peder var husmann på en av plassene under gården Onsum i Fåberg. Han nevnes også som knappmaker. Etter sigende var han gift 2 ganger. Han giftet seg andre gang i Gausdal 6 juni 1800 med Ingeborg Torgersdatter Tøftum, døpt Østre Gausdal 29 mai 1774. Hennes foreldre var Torger Trondsen Tøftum (Kringselsrud) (1730+1813), bygselsmann på Tøftum (Kringelsrud) i Østre Gausdal og Rønnaug Andersdatter Gryte (1732+1782). Det jeg ikke klarer å finne, er når Ingeborg Torgersdatter Tøftum (f. 1774) døde. jeg har lett og lett. Noen som vet noe?? Det er tidligere blitt meg fortalt at mange Fåberg/Gausdal slekter rundt 1800-tallet reiste til Vestlandet. Kan det være derfor jeg ikke finner noe ut om Peder Østensens første ekteskap? I så fall må han ha kommet tilbake til Fåberg siden han som enkemann gifter seg på nytt i Gausdal i år 1800. Er det noen som sitter med viten om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd H Aasen

Bjorn. Contact the Eu Claire Historical society Wisconsin; just type in the aforementioned address and there you can get help in your search. Good luck1 Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.