Gå til innhold
Arkivverket

[#46412] Nicolai Christian Berlund (1813+1888) - Moss


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Nicolai Christian Berlund, f. Moss 1813, d. Arendal 1888, var bosatt i Moss frem til 1864 (skolelærer, kemner, fattigforstander, kasserer, klokker, kirkesanger, bokhandler). Han var såkalt uekte født har jeg funnet ut, faren var en tømmermann fra Gudbrandsdalen (Ole Torgersen) og moren var enken Benel Kahrine Salomonsdatter Berlund (f. ca. 1769, d. Moss 15 februar 1841). Hun var enke etter skreddermester i Moss Niels Andreasen Berlund (1763+1809) innvandret svenske som begikk selvmord (skjøt seg selv). Hvem var så Benel Kathrine Salomonsdatter? Var hun som sin mann innvandret fra Sverige? Jeg finner henne som konfirmert i Moss i 1784. Men jeg finner ikke foreldrene hennes. Noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Jeg har ikke noe svar på hvem Benel Kathrine Salomonsdatter var og hvor hun var fra. Ser du også etter andre opplysninger om fam ?Om familien finnes det litt i Moss. bl.a i mandtallet 1841-1844, er det interessant så si fra.Det fremkommer også i boken Mossiana at Nicolai var aktiv i avholdsbevegelsen og ble valgt inn i en komite i 1840, som hadde som mål og drøfte problemet og fremlegge forslag til ny lov. Berlund var aktiv og var også formann en periode.Han nevnes også så vidt under et par eiendommer i moss, som han har bod/eid. Videre så er det også 2 stk Berlund som hadde borgerskap i Moss som skreddere. Bare nevner tingene, er de interessante for deg, så kan jeg skrive ned litt mer.Du sier at Benel Katrine døde 15 feb 1841. Klokkerboken for Moss viser at madam Catrine Berlund dør den 15 jan og gravlagt 23 jan 1841 i Moss, 71 år gammel, og hun døde av alderdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Jeg er svært interessert i alt av opplysninger vedr. denne familien. Alt som står i Mossiana har jeg, men er interessert i hva manntallet fra Moss 1841-44 forteller. I 1989 utgav Moss kommune boken om Moss By's Historie 1700-1800 skrevet av forfatteren Johan Ringdal. I dette bokverket er det skrevet mye om skredderparet Niels og Cathrine Berlund. Men man har her kommet i skade for å blande kortene når det gjelder husets eldste datter Cathrine Dorthea Berlund (1791+1867). Det står at hun ble gift med den 40 år eldre skreddermester Jacob Nicolai Popp (1752+1831), mens faktum er at damen forble ugift gjennom hele sin levetid og døde i Moss 'som fattig pige' 17 juli 1867, nær 76 år gammel. Denne Cathrine (Kathrine) Nielsdatter Berlund har jeg forgjeves lett etter i folketellingslistene for 1865, men finner henne merkelig nok ikke. De 2 stykk Berlund som hadde borgerskap i Moss som skreddere er vel Niels Berlund (1763+1809), borgerskap 1792 og sønnen hans: Andreas Berlund (1798+1862.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

I Mandtal for Moss by 1841-1844 finner vi disse personene:Storgaden vestre side - arbeidshuuset, byens tilhrd nyt 43aNicolai Christian Berlund, skolelærer, 29 år , født i Moss. Viet 15/8-1834 i Moss Anne Marie Gregersen Berlund, 25, kone, f. i Moss. Helene Cathrine Dorthea Berlund, f i Moss 25/3-1835 Frederik Benjamin Kraft Rynning Berlund, søn , f. i Moss 11/2-1837 Cathrine Berlund, enken Dorthea Berlund, hendes datter, 47år Caroline Berlund, broderdatter, 15 årI tillegg finnes også flg Berlund i det samme mandtall: Storgadens Østre Side 2c Andreas Berlund, 48 år , skreddermester, borgerskap 1/8/1823 i Moss. (min egen anm: Han bor alene)Storgaden Østre side, tilhørende Smedmester Andersen 6a Berthe Rummelhoff, 53 år, enken Laurits Hendrich Rummelhoff, søn Andreas Berlund, 16, ??, paa klubben Hanne Christine Rummelhoff, 23 år Skovgaden vestre side 253c %287% Andreas Berlund, mand, 38 år i 1843 Tvergaden nordre side 262a %228% H. Jacobsen, mand, 29 år, døpt i Høland, snedkermester, borgerskap 1/3-37 Hanen Johanne, 29 år kone Matilde, 2 år, datter Carl Ludvig, 2 mndr, søn,, f 28/8/40 i Moss Niels Berlund, 17 år, læredreng I en oversikt over Familier i Moss 1829-1844, finnes flg Berlund:Nils Christian f 1813 Moss, viet 15/8-1834, skolelærer.Anne Maria Gregersen f 1817 MossNicolaisd. Berlund Helene Cathrine Dorthea 25/3-1835 MossNicolaisen, Berlund Frederik Benjamin Kraft Rynning 11/2-1837 Moss.Nicolaisd Marie Magdalene 24/2-1841 MossNicolaisen Berlund Nicolai Christian 24/3-1844 Moss En annen fam Berlund:Berlund Andreas, skreddermesterEngebrethsd Karen Margrethe(kone)Andreasd Berlund Sophie Elisabeth 7/3-1830 Moss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Jeg tror du har rett at Jacob Popp ikke var gift med Dorthea Katrine Berlund.Jacob Popp 66 år ble viet 6-3-1821 med Dortea Jorsdtr.? 28 år. Ingen foreldre oppgitt.Dorthea Katrine Berlund døde ugift i 1867.Enkemadame Dorthea Popp døde 21-3-1879.Jacob Popps hustrue er trolig Dothea Tordsdtr. født 6-3-1793 i Moss. Datter av Tord Larsen og Kirstine Giertsdtr. Abor. Det passer bra med alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.