Gå til innhold
Arkivverket

[#46415] Foreldrene til 'tollbodrøiert' Lars Andreas Larsen


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Lars gifter seg i Bergen i 1821 med Anne Berthe Hansdatter. Han oppgis å være f. på Slinning i Borgund ca. 1786 og Anne i Bergen i 1802. Jeg strever med å finne deres foreldre, kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei Olav og takk for sist-:)Jeg finner kopi av giftermålet deres på FS, hans far er satt opp til å være Ole Larsen og hennes Hans Johnsen: LenkeDet må jo sjekkes selvsagt, men det er ihvertfall en pekepinn. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en enke, Ingeborg Marta Larssen, på Slinning, Borgen i 1801 for M & R som har barn med Larsen som etternavn: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan dette paret ha kommet fra S&F? Finner dem nemlig ikke gift i Bergen. Derimot finner jeg et par i Gaular: LenkeMen jeg finner dem ikke utflytta fra Gaular.Det er det eneste paret jeg finner med slike navn på FS og. Finner heller ikke flere barn på FS enn Anna Birte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den siste passer overhodet ikke med alderen for jeg finner dem i FT 1801 og da er han bare 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hei, I Gards-og ættesoge Borgund&Giske bind 4, s. 281: Sorenskrivar Bull skriv til amtmannen 1782: 'I morgen reiser vor vindige Nils Wind (Sørneset) til Molde, for efter sigende hos Dem at udvirke tilladelse for hans forrige handelsforvalter Abelseth. Dette dumme menneske er lokket eller truet til at skille seg med denne prægtige gaard fordi han hos Wind er gjeldbunden. Wind bliver altsaa herre over 3 à 4 handelssteder, og hvo kan da bestaa for ham. Jeg haaber hans anlæg ikke meget behager Deres Velbaarenhed. Det almindelige savner ikke noget, om en saadan mand indskrænkes.Denne Ole Larsen (d. 1789, 50 år) er også nemnd som borgar.'Neste som kjøper Store-Slinningen er Hans Brodersen Røring, 1789 på auksjon. Ser ut som om hverken Ole Larsen eller Røring drev handel her. Gården er sentral i forhold til fiskeri.Ser at Bjørn Jonson Dale har en oversikt her [url="http://soga.no/bjodale/borgarboka/borglist.htm>http://soga.no/bjodale/borgarboka/borglist.htm Der nevnes Ole Larsen på Slinningen, han har også hatt borgarsete på Grimmergaard II, (Ålesund). Kan i farta ikke finne at en evt. far til Ole, Lars, var borger på Grimmergård.Ellers kan man finne endel om så ymse handel og annet på Sunnmøre her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Olav Aasmundrud

Beklager sen respons på innleggene til Kjellaug og Marianne. Det skyldes at jeg ikke har fått e-postmelding om innleggene. Mange takk skal dere ha for innsatsen. Lars Andreas Larssen og Anne Berthe Hansdatters foreldre er nå identifisert.mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.