Gå til innhold
Arkivverket

[#46416] Christian Næb (1727+1778) - Moss


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Christian Næb, f. ca. 1727, begr. Moss 25 februar 1778, var vaktmester i Moss. Noen som kjenner hans foreldre og slekt? Han var gift med Abigael Samuelsdatter, f. ca. 1725, d. Moss 2 januar 1800. Noen som kjenner hennes foreldre og slekt?Datteren Abigael Christiansdatter Næb var f. ca. 1759. Jeg kan imidlertid ikke finne henne som født i Moss, men hun ble konfirmert der i 1775 (16 år gammel). Hvor var hun født? Hun giftet seg i Moss 16 desember 1779 med John Christophersen Boug (1754+1789), møller i Moss. Som enke giftet Abigael seg på nytt i Moss 30 mars 1790 med høker Abraham Hansen (1761+1831). Abraham Hansen døde i Moss 10 februar 1831, men når og hvor døde konen hans??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Abigael Margrethe Samuelsdtr. Sandberg døde i Moss 2.januar 1800. De giftet seg i Hobøl 28. januar 1746. Hvem hun er datter av vet jeg ikke men kalles Abigael Samuelsdtr. Fusker (i Hobøl) i 1747 så du bør vel prøve å lete der. Skifte etter Abigael i Moss sluttet 26-7-1800.De hadde 9 barn jeg kjenner, de to første født i Hobøl, 1 i Rygge, 2 jeg ikke vet hvor er født og resten i Moss.De kjøpte i 1754 gården S. Kjenn i Vestby, solgte 1761, eide i 1758 gård nr. 5 i 2 kvarter i Fredrikstad, Kjøpe Værlen på Melløs grunn i 1764.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Ramstad

I 1796 fikk enken Abigael Samuelsdatter Næb og de tre døtrene utbetalt arven til sønnen og broren Frederik Næb som de beviste var død i utlandet 14 år tidligere, altså i 1782. Det utbetalte beløp var Frederiks arv etter faren Christian Næb som det ble avsluttet skifte etter i 1778.I Ovenstads militærbiografier er Samuel Torstensen Fuscher omtalt. Sersjant, sekondløytnant 1719-20. Da regimentet ble oppløst etter Store nordiske krig fikk han endelig avskjed med 45 rdlr. i årlig pensjon fra 1721. Død 1742. Gift med Helvig, død 1762. Hun søkte om hjelp i 1745 og bodde da på 'en liden Gaard kaldet Tomter i Haabel-Sogn'.I Lassens samlinger er flere Nebber nevnt, men jeg har tilgode å se en samlet oversikt over dem som forklarer familieforholdene. Noen som kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.