Gå til innhold
Arkivverket

[#46420] Tyding av konfirmasjon, Skedsmo 1819


Gjest Håkon Havik
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solås

Nei, ikke helt. Ser at han er 'uægte' født og trolig oppvokst (hald hos) en Christian Melby - 'Længe siden Død.' Jeg er ikke sikker på denne tolkingen min. 'Ekspertene' får hjelpe deg videre. :-)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg har ei muleg tolking. Der står i alle fall Tilhold hos Gdm Christian Melby. Og så lurer eg på om skrifta under heng saman over begge spaltane, og at der fyrst står Uekte. Så kjem noko som mest liknar på eit 5-tal, men som kanskje kan vere ein F i ei forkorting for Foreldrene - og at det vidare står Angivet længe siden død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja Aase, jeg er enig i at 'længe siden Død' har med foreldrene å gjøre, men 'Angivet' er jeg mer usikker på. Ordet ser for meg ut til å starte med C. (Se C i Carl like over og i Christian Melby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Prøvde å finne denne sida for å kunne lage ei permanent sidelenke slik at vi kan bla litt, men utan hell - kan du Håkon fikse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg leser det i grove trekk slik:Niels Carl Christian Møller født el. døpt i Christiania den 20. desember 1801. Uægte.Tilholdende hos gårdmann Christian Melby.Faderen; Capit. (capitain) - længe siden død.Noen ganger er det også lov å ha råflaks; her er dåpen til Nils, øverst på høyre side: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Kom akkurat hjem til disse svært så overraskende opplysningene. Hjertelig takk til Arne, Aase og Aud! Helt utrolig at du også fant dåpen hans, Aud!Angående ønsket om permanent sidelink, så har jeg dessverre ikke fått til det. Sorry. Siden det gjelder er 'Skedsmo: 1815-1829, Ministerialbok', Konfirmerte år 1819, side nummer 243 (venstre side, person nr 10).Niels Carl drev Søndre Melby i Skedsmo gjennom en årrekke. I Skedsmo bygdebok står det opplyst at han var født rundt år 1800, og at han var sønn av Christian Paulsen Melby og Berthe Olsdatter.Den svært så overraskende tydingen av teksten ved hans konfirmasjon tyder på at dette er feil, og at han i virkeligheten var et uekte barn av Christian Paulsens søster Margrethe Paulsdatter.Det ser ut til at han tok Christiansen som etternavn etter sin stefar/onkel Christian Melby.Er det forresten noen som kan klare å tyde teksten ved dåpen fra Aker (link i innlegg 10)?Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hmmm ... ved nærmere undersøkelser ser det ut til at 'min' Niels Carl Christiansen ikke er samme mann som Niels Carl Christian Møller, selv om begge var født rundt år 1801 og begge bodde hos Christian Paulsen på Søndre Melby i Skedsmo. Den ene var nok sønn av Christian Paulsen Melby, den andre var hans nevø.Jeg ser nemlig at Niels Carl Christian Møller ble gift i Aker i 1836, og på det tidspunktet bodde Niels Carl Christiansen på Melby, og var gift med Berthe Marie Olsdatter.Uansett, takk for hjelpen med tyding av teksten til konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Er det verkeleg Gulvester der står; Nils Carl Christian Gulvester? Uegte barn, moderen Magrete Poulsdr fra Melbye i Schiedsmoe sogn indkommen med attest fra Professor Høegh af 6. sept 1801. Giorde barsel hos Jon Gulbrandsen i Agersgaden og anmeldte Capitaine Niels Christoffersen Møller som barnefader. Fadderane les du vel greit sjølv, dei er bra tydelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Takk for det!Den godeste Captaine Niels Møller er for øvrig i følge FT 1801 'Capitain af infanteriet og kongelig dansk præsident i ostindien'.LenkeSå det var tydeligvis ingen hvem som helst denne bondekvinnen fra Skedsmo gikk hen å ble gravid med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.