Gå til innhold
Arkivverket

[#46424] Christopher Pedersen Seierstad (1781+1865) - Brunlanes, Hedrum


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Christpher Pedersen Seierstad (f. Sør-Odal 1781 + Hedrum 1865), var senere husmann på Gloa under Seierstad gård i Hedrum. Han giftet seg i Brunlanes 28 mai 1815 med Karen Andersdatter Lintvedt, f. ca. 1794, d. Hedrum 14 november 1840. Familien flyttet fra Brunlanes til Hedrum i 1818. Hvem var hun? Jeg finner ikke henne blant fødte i Brunlanes Jeg savner opplysninger om foreldrene og forfedrene hennes forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 finner jeg 2 Karen Andersdt. 1794 +-2. Da har jeg bare sjekket Karen, og ikke Karin eller Kari.Morjerød, Tanum: Karen 8 år, foreldre bonde Anders Pedersen og Inger Carlsdt. Så er det 1 på Støvland i Hvarnes Hedrum på 9 år, foreldre Anders Olsen og Marte Solversdt.Det finnes flere Karen i Vestfold og andre fylker, men jeg konsentrerte meg om Brunlanes og Hedrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel en av de mulige kandidatene fra Brunlanes? Lenke Om navnet Lintvedter et gårdsnavn, så finner du det nok ikke i Brunlanes. Mulig damen kan komme fra Sandsværområdet i Bruskerud. Der finnes flere gårder med navn som kan passe?Det finnes som Berit Knudsen sier flere milige damer i passe alder og navn i både Vestfold og i Telemarksområdet. Lurer på hvor du har funnet vielsen? Det burde vel stå der hvem som var hennes far?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er damen som ble nevnt i Hedrum i 1801: Lenke Både i Gjerpen og i Bamle finnes det flere mulige damer. Dette er heller ikke så langt fra Brunlanes, om det var hit hun kom senere? Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg flere barn døpt i Hedrum av samme foreldrepar: Hellene Maria Kristoffersdatter f. 7 feb, dpt 8 feb 1819Karen Andrea Kristoffersdatter f. 24 aug , dpt 8 sep 1822.Legger lenke til den ene barndåpen her: LenkeMulig faddere kan gi pekepinn om hvem Karen Andersdatters foreldre kan være?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er kirkeboka med Karen Andreas dåp 24 aug. 1822 Dåp nr. 47, nederst på 2. s. Her står faddere oppført om det hjelper deg noe? LenkeDu kan nok finne de andre barndåpene også for Anders og Hellene Maria.(Samme scannede kirkebøker; Hedrum Min. 1822Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vielsen til Christopher Pedersen og Karen Andersdatter i kirkeboka for Brunlanes også. Riktignok ganske utydelig skrift, men det skal vel være mulig å tyde navn på forlovere ? Nr.14.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Tusen takk for innlegg. Jeg har også konsentrert meg om fadderne for å finne opphavet til Karen Andersdatter (som ved vielsen i 1815 i Brunlanes altså står oppført med navnet Lintvedt). Men dessverre etterlater ikke fadderne noen spor slik jeg ser det. Når det gjelder Lintvedt ser jeg av mine papirer at jeg for lenge siden har påført at dette er et underbruk av gården Linnum i Brunlanes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.