Gå til innhold
Arkivverket

[#46427] Hans Christian Arnesen (1832+1868) - Larvik


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Hans Christian Arnesen, var såkalt uekte født i Larvik 18 januar 1832. Han døde i Larvik 9 oktober 1868 og oppgis å ha vært malerarbeider av yrke. Faren oppgis et sted til matros Christian Arnesen, et annet sted til matros Arne Christophersen. Lett skal det ikke være!! Moren var Anne Kirstine Nielsdatter, f. Langestrand, Larvik 27 oktober 1810, d. Larvik 3 januar 1893. Hun ble gift i Larvik 9 juli 1837 med sagarbeider/tomtearbeider Niels Larsen (1816+1902). Noen som kjenner til disse?? Anne Kirstine var datter av Niels Larsen (f. Langestrand 1783+ Larvik 1834), som var dagarbeider og kullasskjører ved Fritzø Jernverk. Han giftet seg i Langestrand, Larvik 27 mai 1810 med en Else Olsdatter. Disse var bosatt i Langestrand. Hvem var Else Olsdatter? Noen som vet når hun var født og når hun døde og opplysninger om foreldrene/forfedrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om dette kan være Hans Christian , her ført som malerarbeider, Hans Arnesen f. ca 1831 i Larvik? LenkeHan var i så fall gift med en mye eldre dame på 50 år, om dette passer med den du etterlyser?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei BjørnDette må vel kanskje være din familie i Larvik 1825? Her er ikke Anne Kirstine oppført sammen med dem, men hun kan kanskje ha vært ute i tjeneste. (I ditt første innlegg skriver du at hennes far het Nils Larsen, denne mannen heter Olsen) LenkeElse Olsdatter er oppført som 45 år , og dermed født 1780 pluss/minus, omtrent som sin mann.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Takk til Laila. Jo da, dette er familien jeg leter etter (forøvrig min kones forfedre). Nei, jeg skrev ikke at Anne Kirstines far var Niels Larsen, Niels Larsen var ektemannen som forbarmet seg over henne etter at hun i ugift stand nedkom med en sønn. Jeg har for lenge siden lett i kirkebøkene for Larvik 1825-70 og Langestrand 1825-56 uten å finne ut når Else Olsdatter døde. Vet ikke hvorfor jeg ikke har gått lenger enn til 1856 i kirkebøkene for Langestrand, kan hende er Langestrand fra og med 1856 inntatt i Larvik kirkebøker?Kommentar til Gunn: Ja, det er helt riktig som du skriver, Hans Christian Arnesens kone var eldre enn ham, men ikke så gammel som kirkebøkene, folketellingene vil ha henne til: Birthe Marie Andersdatter Gokstadlien, var født i Sandar i 1824 og døde i Larvik 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.