Gå til innhold
Arkivverket

[#46433] Amund Ditmansen Gon (1709+1773) -Tjøme/Sandar


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Amund Ditmansen Gon (oppgis å være døpt Sandar 31 mai 1709, d. Tjøme 12 juli 1773) var skolemester på Tjøme og bosatt på småbruket Gons Eie (Tjøme). Amund oppgis å være født på småbruket Gjekstad Eie i Sandar 1709. Jeg kjenner ikke foreldrene, men kan han være sønn av den Ditman Nilsen Skaaren som i 1713 gifter seg med Alet Andersdatter Raastad? Da må i så tilfelle Ditman ha vært gift 2 ganger, hvilket forøvrig ikke fremkommer av Sandar bygdebøker. Noen som vet hvem foreldrene til Amund Ditmansen var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvor oppgis dåpsdatoen og fødestedet? Hvis kilden er kirkebøkene for Sandar, som starter nettopp i 1709, må nesten farens navn være oppgitt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ditmand Amundsen (Gon) blir gift i Sandeherred 1733 med Kari Knudsdatter Nes. Hun dør 25. januar 1750 på Skravestadeiet, 71 år gammel. Hvis aldersoppgaven stemmer, var hun ca. 30 år eldre enn mannen sin. At de ikke døper noen barn i Sandar underbygger denne opplysningen.Ditmand gifter seg igjen allerede samme år med Antonette Sørensdatter. De får barna Katrine (1751) og Anders (1754) på Skravestadeiet.På Gon får de barna Ditmand (1756), Else (1759), 2 x Helvig Maria (1761, 1763), Søren (1765) og tvillingene Johanes og Hans (1769). Fadder for sønnen Ditman er Hans Sørensen Sandefjord, muligens en bror av Antonette.Antonette Sørensdatter N. Sverstad konfirmeres 6. oktober 1743 i Sandeherred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Først svar til Kristian: Opplysningene mine om dåp 31 mai 1709 for Amund (Anund) Ditmansen Gon har jeg fra Sandar kirkebøker. Men navn på foreldrene står ikke. Kun bosted: Gjekstad Eie.Deretter svar til Ketil: Du skriver om Ditman Amundsen som gifter seg med denne svært tilårskomne damen, for deretter å gifte seg med Antonette Sørensdatter Sverstad. Er det her blitt en sammenblanding?? Antonette giftet seg med Amund Ditmansen og ikke Ditman Amundsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg har visst skrevet Ditmand Amundsen i stedet for Amund Ditmandsen, ja. At det er samme A. D. som først er gift med Karen Knudsdatter så med Antonette Sørensdatter begrunner jeg med at Karen dør på Skravestadeie i 1750, samme sted som A. D. og Antonette bor i 1751 og 1754, samt at A. D. gifter seg med Antonette kun måneder etter at Karen dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.