Gå til innhold
Arkivverket

[#46435] Mette Maria Erichsdatter Laugerud (1775+1821) - Sandsvær slekter


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Jacob Andersen Nyhuus, f. Sandsvær 1764, d, Sandsvær 1810. Gårdbruker på nordre Nyhuus i Hedenstad. Gift Sandsvær 1800 med Mette Maria Erichsdatter Laugerud, f. 1775, d. Sandsvær 1821. Jeg søker opplysninger om hvorfra Mette Maria kom og hvem som var hennes foreldre. Ved ekteskapets inngåelse nevnes hun ved navn Mette Maria Erichsdatter Laugerud (gårdsbruk i Sandsvær). Sannsynligvis var hun tjenestepike der. Hun kan ikke finnes født i Sandsvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Ser at Gunn er på banen igjen og tusen takk for dine bidrag. Da du fant frem til en Mette Marie f. Sandsvær 1779 hvis far het Erich, var det nærliggende at dette måtte være min Mette Marie, men helt overbevist er jeg ikke. Jeg gikk tilbake i mine papirer og der ser jeg at hun ved folketellingen i 1801 (likt med det du oppgir) nevnes ved navn Metthe Erichsdatter og alder oppgis til 26 år, dvs. født ca. 1775. Men selvfølgelig behøver ikke alderen å være korrekt, her er det mye unøyaktigheter ute og går. Dødsfallet hennes finnes registrert i Sandsvær kirkebøker (9 mars 1821) og her står damen beskrevet som Mette Maria Erichsdatter Nyehus, 46 år gammel (ergo født ca. 1775). Altså fødsel helt identisk med ovenstående. Etter ditt innlegg lette jeg så i folketelling i 1801 og fant foreldrene til den Mette Marie som ble døpt i Sandsvær 1779, nemlig: Erich Olsen, 60 år, husmann påp Hvams Eje. Hustru: Margrethe Martinsdatter, 54 år: Barn: Johanne Marie 19 år, Olea 14 år, Ole 10 år, Johan 8 år. Kunne vi bare ha funnet noen av disse barna som faddere for Mette Marie's barn, så hadde saken vært biff, men det gjør vi altså ikke. Barna der var som følger: Ingeborg Maria f. 1801, Berte Carine f. 1803, Anders f. 1806, Anne Margrethe f. 1807, Olea Kirstine f. 1810.Imidlertid lar hun en av døtrene sine døpe med navnet Margrethe (i tillegg til Anne) og det kunne jo være en ledesnor?Men - hadde det vært så enkelt som at damen virkelig kom fra Hvams Eie, hvorfor har ikke Sandsvær bygdebøker fanget opp det? Der står det intet om hennes opphav. Jeg har også nå rotet i noen gamle brev fra den lokale bygdehistorikeren Sæmund Wulfsberg som visste alt om slekter i Sandsvær. Der finner jeg imidlertid ikke noe konkret, men mener å huske at jeg under et besøk hos Wulfsberg spurte han om Mette Maries opphav og at han svarte at så langt hans kunnskap rakk var det ingen viten om hvor hun kom fra.Ved folketellingen 1801 har jeg nå sett etter hvorvidt det finnes 2 i Sandsvær med navn Mette Marie Erichsdatter. Men det gjør det ikke, den eneste er gårdbrukerkonen på Nyhus. Det jeg da må gjøre er å sjekke døde i tidsrommet 1779-1801 for å se om den andre Mette Marie kan hende døde som barn.Det er ikke så enkelt dette, og det er lett å bomme har jeg erfart. Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiDette gir vel ikke noe direkte svar på spørsmålet, men kan kanskje gi noen ledetråder; her kommer et skifte fra Eiker i 1828:Langebroe Skifte 27.9.1828 Mads Olsen død. Berthe Marie Eriksd. død. Testamente, ingen livsarv. Arv: 1. Berthe Marie Eriksds. fader Erik Olsen Slagsvold, boende Hvamb i Sandsvær. Mødte for han sønnen Ole Eriksen. Efter Mads Olsen: 2. Boet efter hans døde brodersønn Ole Steffensen (ikke arv) I. 3. Brodersønn Nils Steffensen 27. 4. Brodersønnen Anders Steffensen 23. Verge (for begge, min anm.) Skolelærer Elling Jacobsen. 5. Broderdatter Ingeborg Steffensen 21, ugift, Drammen. 6. Søsterdatter Anne Nilsd. gm. Anders Larsen Vestfossen. 7. Søsterdatter Mari Nilsd. gm. Ole Christensen Vestfossen. 8. Søsterdatter Marthe Marie Nilsd. gm. Rasmus Arnesen Vestfossen. 9. Søsterdatter Anne Poulsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Til Theie. Dette er absolutt et spor å følge videre. Finner i 1801 en Berthe-Mari Erichsdatter (26 år) som tjenestepike på Ås nordre i Sandsvær. Finner likeledes 2 stykk Mads Olsen i Eiker på samme tid (alder 26 og 29 år - begge ugifte). Må undersøke nærmere i Sandsvær kirkebøker om den Erich Olsen på Hvamb Eje virkelig hadde en datter Berthe Marie født rundt 1773-76. Videre om jeg kan finne vielsesdato for Berthe Marie når hun gifter seg med denne Mads Olsen (i Sandsvær kirkebøker). Men så var det forbindelsen igjen med min Mette Marie - de linjene er fortsatt like uklare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Astrid Hvam Moen

Erich Olsen Slagsvold på Hvam, f. ca. 1733 i Romedal. Gift 09.05.1772 på Kongsberg med Margrethe Johan Martinsdatter Berensten. Jeg har notert meg at de hadde 5 barn. Johanna Maria 1782, Berte Marie ca. 1781(gift med Mads Olsen Langebro,Kongsberg) Olea 1787, Ole døpt 06.02.1791 og Johan 1793. Skifte etter Margrethe ble holdt 26.08.1812. Gnr. 74 br.nr.24 ble da skjøtet til sønnen Johan og døtrene Berthe og Olea. Skifte etter Erich ble holdt 08.07.1820. Det er ikke nevnt noen Mette Maria i skifte. Kan nevne at sønnen Ole flyttet til Laugerud på sine eldre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.