Gå til innhold
Arkivverket

[#46436] Christopher Olsen Rygg (1757+1824) - Eiker


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Christopher Olsen Rygg, f. ca. 1757, d. Eiker 15 mai 1824 var bordkjører og husmann under gården Rygg i Eiker. Da han giftet seg i Eiker 28 november 1784 nevnes han som soldat Christopher Olsen Sem. Noen som vet eksakt når han var født og har opplysninger om foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

HmmmMå passe på å ikke gå i surr! Det er kun to gifte Else Eriksdøtre på Eiker i 1801. Begge er gifte med hver sin bordstabler Christopher Olsen (!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Her har vi muligens en av kandidatene 26.07.1813 skifte i Vestfossen på Eiker etter bordfører Kristoffer Olsen, enke Else Eriksdatter. Barn: Ole, myndig, Peder 2 år, Erik 2 år, Kirsti 20 år, Eli 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Angående deres dødsfall har jeg for mange år siden innhentet følgende: borkjører Christofer Olsen Mjøndahlen død/begr. Eiker 15 mai 1824, 67 år. Enke Else Eriksdatter, oppholdsted Mjøndalen, død/begr. 27 mars 1842, 80 år. (Men i dødsmeldingsprotokollen står 77 år - Mjøndalen fattigkasse - etterlater seg intet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Men kom han ikke fra Sem i Vesfold da?En mulig metode for å få indisier på Christopher Olsens opphav er å se om han benytter noen Olsdøtre eller Olssønner som faddere for sine barn. Dette KAN jo være farbrødre eller farsøstre av dåpsbarna.---Dåp 03.apr 1785 MARI - SOLLISEIEfaddere:Siri Pedersdatter Wiigeie,Astrid Olsdatter Sollis,Jacob Larsen Solliseie,Hans Pedersen Rygeie,Erik Eriksen Herstrømeie.---Dåp 22.feb 1789 KIRSTI - RYGEIEChristen Olsen Rygeie,Jon Nilsen Sollis,Erik E.....,resten er for dårlig fotografert,du må nok se originalen på Kongsberg.---Dåp 04.des 1791 ERICH - RYGEIEIngeborg Andersdatter Solbergeie,Inger Johannesdatter (eller Johansdatter) Rygheie,Jacob Larsen Solliseie,Halvor Eriksen Herstrømeie,Nils Eriksen Herstømeie.---Dåp 31.mar 1793 KARI - RYGEIEIngeborg Andersdatter Herstrøm,Siri Eriksdatter Sollis,Jacob Larsen Solliseie,Jørgen Aasen Rygheie,Anders Monsen Wiigeie.---Dåp 01.mai 1796 OLE - RYGIngeborg Torgersdatter,Marie Nilsdatter Solliseye,Jacob Larsen Solliseye,Hans Monsen Wiigeie,Anders Larsen Rygheie--Dåp 07.okt 1798 ERICH - RYGEIEGunhild Andersdatter Ryg,Malene Nilsdatter Solliseie,Jens Siulsen Rygeie,Lars Monsen Wiigeie.Hans Monsen Wiigeie. --Familysearch nevner også Christopher Olsen og Else Eriksdatter som foreldre i noen dåpshandlinger på Eiker:Dåp 15 Feb 1800 Else, Dåp 03 Oct 1802 Erich, Dåp 17 Jan 1808 Ellen Maria, Dåp 23 Dec 1810 Erik. Alle disse er for paret i Vestfossen.--Ikke mye å hente her. Ble litt nysgjerrig på Astrid Olsdatter. Astrid-navnet brukes ikke på Eiker. Navnet kommer nok fra dalene. Brukes en del i Sigdal og Hallingdal. Men for all del. Det er for lite å gå videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Svar til Jon Torp: Når jeg driver min søken etter opphav legger jeg alltid veien om barna's faddere, som du også sier er viktige ledigtråder. Jeg merket meg den gang kun 2 faddere hvis fedre hadde Ole som far, dvs. Christen Olsen Rygeie og Astrid Olsdatter Sollis.Komplisert blir det også når det er 2 stykk Christoper Olsen som begge har koner med samme navn. Men ut fra aldersbeskrivelsen da disse døde, sammenholdt med folketellingslistene, passer det best med ekteparet Christopher Olsen/Else Erichsdatter som bodde på gården Rygg i 1801. Borkører Christofer Olssøn Mjøndalen døde 67 år i mai 1824. Enek Else Eriksdatter (oppholdsted Mjøndalen) døde 77 år i mars 1842. Else Erichsdatter var datter av Erich Nielsen (1734+1766) som var husmann på en plass under Hærstrøm gård i N.Eiker og hans kone Karen Kielsdatter (1724+1807).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.