Gå til innhold
Arkivverket

[#46437] Aspenson av Bigg-ætten fra Flekkefjord - nokon som kjenner til dei?


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Fetterane til far min gifte seg i Wisconsin med to systre som i følgje boka 'Nordfjordingernes historie i Amerika' hadde slektsbakgrunnen som er nemnt i overskrifta. Dei var fødde i Wisconsin på 1890-talet, og far deira heitte Nils; etternamnet hans skulle ha vore Asbjørnsen her i landet - eller kanskje var det etternamnet til faren, eg finn ein interessant familie her LenkeEr det nokon som har kjennskap til denne 'Bigg-ætten'? Etterkomarar i Wisconsin kjem til Norge i sommar og vil gjerne besøke staden bestefar Nils kom frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Er det sikkert at Bigg-navnet kjem fra Norge? Kan det vere amerikansk? - Bigg-Nels slik som Nels Nelson Hersdal? LenkeHer er noen emigratar fra Kristiansand: 1880 April 30 Georgine Asbjørnsdatter f U Pige 1855 25 Flekkefjord - - 1880 Mai 07 Jørgen Asbjørnsen m U 1859 21 Bakke Sogn - - 1880 Juni 11 T. Asbjørnsen m U Landmand 1844 36 Bakke Sogn - - 1880 Juni 11 T. Asbjørnsen m U Landmand 1857 23 Bakke Sogn - - 1880 Juni 11 J. Asbjørnsen m U Landmand 1860 20 Bakke Sogn - - 1887 Okt. 21 Ingeborg Asbjørnsen f U Pige 1866 Sirdal Wisconsin - - 1888 Mai 11 Anne Sofie Asbjørnsen f U Tjenestepige 1864 Gyland S. Wisconsin - - 1888 Sept. 14 Torborg Asbjørnsen m E. 1833 55 Flekkefjord New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Nye opplysningar frå Wisconsin gjer eg at kjem fram til denne familien Lenke der alle namn og data stemmer. Dette er langt utanfor mitt 'kjerneområde' så eg blir glad for tips. Lunde - er det ein eigen kommune, eller kvar finn eg det i tellingane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Lunde ligger nå i Rogaland, men var tidligere i Vest-Agder, Lister og Mandals amt.Felles 'ekteskapsmarked' med andre ord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Lunde er i dag Lund komune i Rogaland,grenser til gamle Bakke i V Agder og til min 'farm' ;-) Virak og Visland hørte før til Bakke,men nå Sirdal. Visland finn du i Sirdal gard og ætt ,av Per Seland bind 5 side 42.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kristian,Lunde har ikke noen tid tilhørt Lister og Mandal Amt.Derimot har Lunde prestegjeld strakt seg et stykke inn i det som nå er Vest Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Nevnte Isak Asbjørnsen var født 9. januar 1824 på Solli i Lund sogn. Han ble første gang gift 22. oktober 1850 m. Johanne Ånensdatter Regevik fra Tonstad sogn i Sirdal, f. 6. juli 1818, d. 7. august 1855. Deretter giftet han seg andre gang 4. desember 1856 m. Lisbeth Nilsdatter Virak fra Bakke sogn, f. 20. desember 1820. Familien utvandret i 1867 til USA ifølge bygdebok for Sirdal av Per Seland, bind V, s. 216. Samme opplysninger står også i bygdebok for Lund (Lunds historie I) av I. Mehus, s. 657-58. Nils Andreas Isaksen var ifølge bygdeboka for Lund født 17. august 1862.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Nå var jeg ikke helt ute av leia likevel.Fant under prinsehyllinga 1591 at Lunde var ført under Lister sammen med Bakke, uten at det har den største betydning i denne sammenheng.Nå må jeg ta en liten reservasjon, jeg har ikke sjekket med kopiene mine om de som var ført under Rogaland eller Vest-Agder, men utfra den avskriften jeg har gjort kan det tyde på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kristian,det må i så fall bero på at vi var underlagt 'prestemafiaen' i Lund på den tiden.Men nesten utrolig er det.Østsiden av Sirdalsvannet og den del av Bakke har utvilsomt altid tilhørt Lister. Men pytt pytt,der fantes ikke grenser for samkvem og giftermål. Har vært av den formening at jeg på vestsiden av Sirdalsvannet hørte til Lunde skipsreide. Mener at ordføren etter formannskapslovene 1838 møtte i begge Amt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Sjekket kopiene og de enkelte tingene er ført opp suksesivt og Lunde kommer mellom 181 Fæde tingsted og 183 Aa slik at det virker som Lunde ble regnet til Lister i 1594.I 1610 var det nok under Rogaland, da var valgtinget i EGersund, men flere av de samme deltok. Må sjekke nærmere om folk fra Bakke deltok da.Kilde AKtstykker til de norske stændermøters historie 1548-1661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Dette er egentlig utenfor temaet, men når det gjelder grensen mellom dagens Rogaland og Vest-Agder så må man skille det verdslige og geistlige fra hverandre. Lund tingsted/skipreide hørte til under Jæren og Dalane. Se f.eks. tingbokprosjektet - Lenke. Gårder på vestsiden av Siraelven (i Bakke og Tonstad/Sirdal) var underlagt tingstedet i Lund, mens gårdene på østsiden av elven tilhørte Feda tingsted og Lister len.Til Lund prestegjeld hørte tidligere sognene Bakke (med Gyland og Tonstad/Sirdal) samt Nes/Flekkefjord. For Bakke og Tonstad sitt vedkommende gjaldt dette også gårdene på østsiden av Siraelven. Grensene for prestegjeldet ble endret omkring 1820.Jeg mener dette også er godt forklart (med kart) i avskriften/utgaven av odelsmanntallet 1617 (Lister lens jordebok) og/eller odelsmanntallet 1647.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.