Gå til innhold
Arkivverket

[#46460] Krogsrud og Bækkelund på Ringsaker - Dalby i Fåberg

Gjest Cathrine Just
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Just

Jeg søker oppslag vedr. Krogsrud (Vestre) og Bækkelund på Ringsaker. Oppslaget gjelder familien Mathias Nielsen f. 1832 Ringsaker og Helene Eriksdatter f. 1834 Ringsaker, som i 1900 bor på Krogsrud Vestre. [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0412&kenr=006&bnr=0024&lnr=00>Lenke Det er deres datter, Syverine Mathiasdatter f. 1873, som er gift med husbonden, Haakan Pedersen f. 1874 Ringsaker. I 1865 bor familen på Aarsrudstuen Lenke mens i 1875 bor de i Pederstuen Lenke Alle deres barn emigrerte til Amerika, bortsett fra Syverine på Krogsrud i 1900.Familien har også hatt tilknting til Bækkelund, som jeg ikke har klart å finne ut hvor ligger, og bl.a. den eldste sønnen, Niels Mathiesen f. 1858, kalte seg Lund da han flyttet til Amerika, og senere bosatte seg i Canada. Han flyttet fra Bækkelund med sin kone, Nikoline Pedersdatter (f. 1858)i 1880 Lenke.I 1865-1886 er det Haakan Pedersen (mann til Syverine Mathiasdtr. i 1900) sin far, Peder Nielsen f. 1822, som er eier av Krogsrud Vestre Lenke Lenke. Lenke Og her ser man at Syverine Pedersdatter altså er halvsøster av Haakan Pedersen - de giftet seg altså med hvert sitt søsken! I 1801-tellingen Lenke har jeg funnet en Peder Nielsen som eier av Krogrud (Vestre + Østre) med sønnen Niels Pedersen på 3 år, og lurer på om det er far og farfar til eieren, Peder Nielsen i 1865-1886?Det hadde vært veldig fint hvis noen kunne hjelpe meg med opplysninger om disse, og om det er noe slektskapsforholdet mellom Mathias Nielsen (f. 1832) og Peder Nielsen (f. 1822). Det finnes ikke kirkebøker tilgjennelig (LDS) for Ringsaker i etter 1826, og jeg har derfor ikke klart å finne dåpen til Mathias Nielsen eller kona Helene Eriksdatter.Det er etterkommere etter Niels Mathiesen Lund f. 1858 og hans 2. kone, Inger Halvorsdatter Dalby f. 1887 i Etnedal, S. Aurdal (senere bosatt i Fåberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.