Gå til innhold
Arkivverket

[#46499] søsknene Josepsen (Krüger) Åg i Meløy og Schei, Alstadhaug


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heihar i lengre id lett etter en av mine aner nemligPeder Josephsen Krüger på Åg i MeløyMen så oppdaget jeg et skifte etter Inger Josefsdtr på Saura i Meløy.Hun dør uten barn og arvinger varEktefellen Christopher Jakobsen, Saura[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f11836&gardpostnr=136&merk=136#ovre>Lenkebrorenn Peder Josefsen på Åg.Lenke nr 2108broren Nils Josefsen, Schei, alstadhaug tror det er denne her. Lenkesøsteren Aleth g. m. Anders Nilsen, Bolga i Meløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

beklager glemte spørsmålet her.Er det noen som har vært borti denne søskenflokkens foreldre og vet hvor de er fra?er det noen som har etterkommere på Nils som bodde i Alstadhaug, han hadde jo barn i 1801.SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

En Josef Pedersen giftet seg i 1748 i Alstahaug med Johanna Sylvesterdatter, død 1760. De døpte følgende barn: Per 1748 i Novika, Alet 1750 i Søvika, Inger 1755 i Kilvika, Nils 1759.I skifte etter Alet Maria Pedersdatter i Øksningan i 1784, søster til Josef Pedersen, opplyses det at Per da var på Enge i Nesna, Nils på Skarsøya, Inger og Alet på Tomma.Halvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiPeder Josephsen skal ifølge Engevikslekta allerede i 1771 være gift 1. gang med Peter-Nille Larsdtr, hun døde 1771 ifølge samme bok.Dete stemmer ikke med skiftet etter Hans Jensen i 1777 (nr. 2545-2550 s. 69 i Sbvein Edvardsens skifter) Ifølge E.Slekten s. 12 fremkommer det at Peder overtar gården etter Hans Jensen på Åg, og det er vel naturlig hvis han er svigersønn.Han knyttes og i E.slewkten til Tjong og der finner ei Pernille Larsdtr (skifte 1768, 1638-1641) seg oppgitt å være 16 år gammel datter av Lars Tollefsen (hans skifte) og Inger Pedersdtr, om hun er den rette vet jeg ikke. Hun og Peder hadde ikke livsarvinger bare tre barn som døde før de ble et år.Peder ble så gift2. g. 1782 m. Ane Jakobsdtr datterdatter av Christopher Christophersen som er omtalt i et annet spørsmål. hun dør 1795,3. g. 01011798 m. Kirsten Kristendtr fra Setvik, Meløy, d. 29071798, 31 år gammel.4. g. g. 09121798 m. Ane Cathrine Berg fra ? hun dør 28091800 39 år gammel5. g. 1804, gift i Hemnes kirke m. Maren Larsdtr Yttern i RanaDet finnes ikke skifte i den samlingen fram til 1780 som berører Peder Josephsens koner, bortsett fra det som omtales på Hans Jensens skifte med datteren Synnøve men det er ikke omtalt i Engevikslekten.Skiftet Hans Jensen skifte 1777 Johanna Gabrielsdtr ektefelle Karen Hansdtr g. m. Peder Nilsen, Sjåvik, Synnøve Hansdtr . m. Peder Josephsen, Aag Anna Hansdtr ugift Martha Hansdtr g. m. Johan Henriksen, Korsviki samlingen som dekker 1781 - 1810, finnes skifte etter både Ane (1795, 1569-1574) og Kirsten (1798 nr. 1575-1580) s. 44.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Jeg må kaste meg inn her! Halvard Lundestad (3) - takk for opplysningene om Peder Josephsens foreldre - kanskje man nærmer seg en avkreftelse - eller bekreftelse på familiens opphav?Men jeg må få spørre Steinar Olsen: Du skiriver om Pernille Larsdatter: «Hun og Peder hadde ikke livsarvinger bare tre barn som døde før de ble et år». Hvor har de fått disse ungene? Jeg finner dem ikke, hverken i Rødøy eller Meløy.Når det gjelder Pernille og Peder, så ble de trolovet i september 1771 - men ble de gift? Jeg antar at det er denne Pernille Larsdatter som blir jordsatt fra Tjong i 1777, men hun blir da omtalt som pike! Altså fortsatt ugift.Peder Josephsen bygsler 2 pd 18 mk i Åg i 1777. I følge det skiftet som skjedde i 1786 skal Peder være på Enge i Nesna det året - til tross for at han får jordsatt et av sine barn i Meløy sommeren 1786. Drev han og pendlet mellem Meløy og Nesna? Kan noen av de kirkelige handlinger ha skjedd i Nesna - som f.eks. vielsen til Synnøve Hansdatter? Og jordsettelsen av henne?Jeg har ikke sett Peder Josephsen omtalt noe sted med tilnavnet Krüger, har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet var en opplysning fra Engevikslekten s.12. og som jeg bemerket i mitt innlegg så var Peder gift med datter av Hans Jensen Åg på dette tidspunkt, ifølge dennes skifte i 1777. Det finnes jo heller ikke skifte etter Pernille etter det jeg finner ut. Hans er av Storch og Skanke ætten.det kan jo være at det var 2 Peder Josepsen, ellers så må jo en av opplysningene være feil. Han kan jo ikke ha vært gift med 2 samtidig.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiNår det gjelder Krügernavnet kan det jo ha kommet med en av konene til Peder. Har som du skriver ikke sett det brukt på Peder selv. Det skriver og Mary Einarsen. Krügernavnet er for det meste fra Bergen/Hordaland og trolig et hanseatnavn.så til skiftet etter Alet Pedersdtr Øksingan (Herøy?) er det noen flere opplysninger å hente fra dette skiftet?Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet bekrefter det som står i mitt første innlegg. Men det vet man jo ikke før man ser etter.Kanskje noen har noe om Aleth som pussig nok ikke skiftes etter i Meløy etter det jeg kan finne ut.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Hei Steinar!Kor har du det frå at Hans Jensen Åg 'er av Storch- og Skanke-ætten' (innlegg 6)?Olav Helge Angell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiden familien er diskutert før herHans er sønn av Jens Johnsen og Synnøve HAnsdtr Flatøy i Rødøy. Sistnevnte er datter av Hans Kristensen og Karen Olsdtr Storch på Sundøy/Selsøyvik. Karens mor er Synnøve Jensdtr Skanke og Ole Nilsen (Storch)let på Hovland sine diskusjoner fra Rødøy/LurøySteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heidu finner mer om Storchslekten i Per Andersen-slekten av Per Braseth. Da vil du oppdage at det er ikke bare Storch men og andre kjente slekter du kommer borti som aner på Hans Jensen.Men for å komme tilbake til *Krøger/Krügerslekten Er det noen som har noe mer om Josef Pedersen giftet seg i 1748 i Alstahaug med Johanna Sylvesterdatter.Fant en Sylvester som var inngift i Dass-slekten, har desverre mistet lenken.De var bosatt i Alsatadhaug/Herøy områdetSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til Steinar: No har eg bladd gjennom boka til Braseth som du nemner ovanfor, fleire gonger. Det må vera eit eller anna eg går glipp av: Eg kan ikkje med min beste vilje sjå at Hans Jensen er nemnt i boka eller at det skulle vera noko som knyttar han eller eventuelle anar til slekta Stork i den boka.Eg har heller ikkje funne att dei debattane som har omhandla besteforeldra, Hans Kristensen og Karen Olsdtr, men eg kan i alle høve ikkje hugse at eg har sett dokumentert noko samband mellom Karen og Stork- eller Skankeslekta i dei debattane slik du påstår er tilfellet. Men som sagt, det kan vera noko eg har gått glipp av.Med helsing Olav Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet var nok i en diskusjon her på nettet at det kom fram og ikke i Braset sin bok.Det var Storch-Familien som omtales der, Den er og omtalt i NST, Har og en del fra samtale med forfatteren.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Til 15.Jeg tror det er en sammenblanding av to Hans Jensen i diskusjonen her.Hans Jensen , skifte Aag i Meløy 1777 som var gift med Johanna Gabrielsdatter.Og Hans Jensen født 1800 i Rana som døde på Aag i Meløy 23 mai 1842, han var gift med Marta Johanna Nielsdatter.Den sistnevnte Hans Jensen f. 1800 er nevnt i boka ”Per Andersen-slekten” av Per Braseth på side 30. Der det står om barna til Jens Erichsen og Maren Hansdatter, Selfors.Barn nr 3 Hans ( er Hans Jensen) f.12/4-1800 og gift 1 oktober 1820 med Marta(står Maren i boka) Johanne Nielsdatter.Og under opplistningen av barna står det at i 1828 ble Rendalsvikgården delt i to like store parter og Hans Jensen og Martha Nielsdatter bosatte seg på rydningsplassen Sletnes.Det med forbindelsen til Stork eller Skankeslekta vet jeg inget om...Men denne Hans Jensen f.1800 sin bror Erich Jensen f. 19/2-1802 ble gift med Randina Tollefsdatter f.1795. Randina Tollefsdatter (side 30 og 36 og 41) var datter av Tollef Christensen som bodde på Herstad. Tollef Christensens mor var Berit O.Norum, hennes foreldre var Johanna O. Storch og Ole Hermandsen Norum. Johanna Storch sine foreldre var Synnøve Olsdatter Grøn d.1749 og Ole Arentsen Storch d.1760. Synnøves mor skal være Margrethe Grøn d.1712 og faren var Olle Nielsen d.1707. Faren Olle Nielsen var i sitt første ekteskap gift med Synnøve Jensdatter Skanke d.1668. Synnøve Olsdatter Grøn f. ca 1680 sine halvsøsken er Skankeættlinger, mens hun selv er en Storkættling.Så skal man si noe om slektskap så er Hans Jensen f.1800 sine barn er kusiner med Storkættlinger...I inlegg 11 står det :Sitat”Hans er sønn av Jens Johnsen og Synnøve HAnsdtr Flatøy i Rødøy. Sistnevnte er datter av Hans Kristensen og Karen Olsdtr Storch på Sundøy/Selsøyvik. Karens mor er Synnøve Jensdtr Skanke og Ole Nilsen (Storch) ”sitat slutt.På side 41 i boka ”Per Andersen-slekten” av Per Braseth. Står det at Karen Olsdatter f.1664 var gift med Hans Christensen. Denne Karen var datter av Olle Nielsen f. ca 1629 d 1707 (Han kalles ikke Storch!) Og Synnøve Jensdatter Skanke d.1668, i hans første ekteskap.MvhTove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Til 17. Det ble litt feil, rett skal være:Men denne Hans Jensen f.1800 sin bror Erich Jensen f. 19/2-1802 ble gift med Randina Tollefsdatter f.1795. Randina Tollefsdatter (side 30 og 36 og 41) var datter av Tollef Christensen som bodde på Herstad. Tollef Christensens mor var Berit O.Norum, hennes foreldre var Johanna O. Storch og Ole Hermandsen Norum. Johanna Storch sine foreldre var Synnøve Olsdatter Grøn d.1749 og Ole Arentsen Storch d.1760. Synnøves mor skal være Margrethe Grøn d.1712 og faren var Olle Nielsen d.1707. Faren Olle Nielsen var i sitt første ekteskap gift med Synnøve Jensdatter Skanke d.1668. Synnøve Olsdatter Grøn f. ca 1680 sine halvsøsken er Skankeættlinger, mens hennes barn er Storkættling.mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei!Peder Josepsøn og Anna Jacobsdtr. er en av mine aner. Hans sønn Jacob bruker navnet Krøger. Hans fulle navn var Jacob Pedersen Krøger. Hans barn igjen het Mikal Olai Jacobsen Krøger. Det har tidligere vært en debatt her inne ang. Krøger navnet, men jeg klarte ikke å finne det igjen. Tar derfor med et utdrag som jeg har lagret ang Peder sitt opphav:Peder Josephsen er født på 1740 - tallet, sannsynligvis rundt 1747. Kun ett sted finner jeg hans fødested oppgitt, nemlig i rullene for Meløy 1809-1814. Fødestedet har jeg tydeligvis lest som Kulvik - jeg har ikke lett etter hvor dette kan være. Jeg tror neppe det er en feillesning for Kilvik i Holandsfjorden. Dette stedet var ikke bebodd på denne tiden, og hans fødsel burde stå i kirkeboken, og han burde være med i rullene fra 1769. Alt tyder derfor på at han er en innflytter. På den annen side: I et skifte fra 1802 får vi vite at han har to søstre i Meløy, og en bror på Skei i Alstahaug. Kanskje rullene for Alstahaug for broren Nils Josephsen kan fortelle, eller bekrefte hvor disse søsknene var født?Mvh Ailin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHar kommet fram til det samme som deg Aina men på innleg nr 3 av Halvard Lundestad, viser han til et KLIPP En Josef Pedersen giftet seg i 1748 i Alstahaug med Johanna Sylvesterdatter, død 1760. De døpte følgende barn: Per 1748 i Novika, Alet 1750 i Søvika, Inger 1755 i Kilvika, Nils 1759.Dette tyder jo på at han har truffet rette familie.Sylvesternavnet finnes som påpekt tidligere inngiftet i etterslekten til Petter Dass, og knyttet til Øksningan. Om det er noen forbindelse til den her nevnte Johanne er en annen sak.så til deg Ailin Ser at 'Engesvikslekta' har bare fram til Mikael Olai Benjaminsen nr VII.6.9. han er bror til mim farmors mormor Inger Jakobsdtr Krøger g. m. Mons Iversen.Deres datter Karen nr. VII.6.8.5. Karen Monsdtr er altså min fars mormor. Hun var gift med Axel Edvard Christian Olsen f. 2/3-1863 på Inndyr i GildeskålAv Mikaels barn har jeg 5 stykkerSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.