Gå til innhold
Arkivverket

Vansker med å legge inn kopiert tekst i tekstboksen - noen som kan hjelpe?


Arne Solås
 Del

Recommended Posts

Om jeg kopierer en tekst og vil legge den inn under "Hurtigsvar" så får jeg, til stor ergrelse, ikke limt den inn. Og med mine begrensede datakunnskaper forstår jeg heller ikke hvorfor og klarer følgelig ikke selv å finne noen løsning på problemet.

 

Merkelig nok er der ingen vansker med å legge inn lenker til kirkebøker, folketellinger osv. fra adresselinjen. "Hurtigsvar"-knappen virker også litt merkelig, - kan se ut som om at den er passiv og ikke klikkbar. Under denne knappen står det med liten og svak skrift: "Tips: klikk her for å laste ned editorboksen". Klikker jeg i det området så får jeg opp tekstboksen for "Hurtigsvar" og kan svare der - men altså uten at jeg får med den kopierte teksten som ønsket.

 

Om det er noen datakyndige her som mener å ha en grei løsning på dette problemet hadde det vært svært fint, men gi den helst med "små skjeer".

 

Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg kopierer en tekst og vil legge den inn under "Hurtigsvar" så får jeg, til stor ergrelse, ikke limt den inn. Og med mine begrensede datakunnskaper forstår jeg heller ikke hvorfor og klarer følgelig ikke selv å finne noen løsning på problemet.

 

Merkelig nok er der ingen vansker med å legge inn lenker til kirkebøker, folketellinger osv. fra adresselinjen. "Hurtigsvar"-knappen virker også litt merkelig, - kan se ut som om at den er passiv og ikke klikkbar. Under denne knappen står det med liten og svak skrift: "Tips: klikk her for å laste ned editorboksen". Klikker jeg i det området så får jeg opp tekstboksen for "Hurtigsvar" og kan svare der - men altså uten at jeg får med den kopierte teksten som ønsket.

 

Om det er noen datakyndige her som mener å ha en grei løsning på dette problemet hadde det vært svært fint, men gi den helst med "små skjeer".

 

 

 

Jeg vet ikke hva som går galt hos deg, men jeg kopierte din tekst, trykket på hurtigsvar og editor, og limte så inn teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som går galt hos deg, men jeg kopierte din tekst, trykket på hurtigsvar og editor, og limte så inn teksten.

 

Ja, det gikk jo fint med å kopiere din tekst også Rune :D - men jeg forsøkte først med å legge inn noe tekst fra en amerikansk folketelling og det funker ikke for meg. Hadde aldri noe problem med det i det gamle forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som går galt hos deg, men jeg kopierte din tekst, trykket på hurtigsvar og editor, og limte så inn teksten.

 

Ja, det gikk jo fint med å kopiere din tekst også Rune :D - men jeg forsøkte først med å legge inn noe tekst fra en amerikansk folketelling og det funker ikke for meg. Hadde aldri noe problem med det i det gamle forumet.

 

Prøv å kopiere inn teksten inn i et teksbehandlingsprogram først, for å være helt sikker på at teksten faktisk har blitt kopiert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://search.ancest...dcen&h=63047105

 

Problemet blir vel da at du ikke får åpnet lenken uten medlemskap hos Ancestry.com?

 

Det er også herfra jeg som oftest har behov for å legge inn tekst, altså indeksen for folketellingen

 

 

 

 

Du har rett. Får ikke åpnet den nei. Men kanskje en (litt tungvind) måte er å kopiere først til "Works", og så ny kopiering derfra til forumet? Fungerer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forsøkte jeg for 5 minutter siden, men det gikk ikke. Kopien i "Works" ble liggende i en slags tabell og lot seg ikke kopiere fikk jeg beskjed om da jeg forsøkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Var nå inne og "Googlet" noe tekst som et forsøk, - og som du ser gikk det helt greit.

Er det da bare fra Ancestry det er problemmer? Men andre her får det jo til?

 

Den 19. mai 2002 er det 300 år siden Bergen opplevde den til da største brannen i byens historie. Brannen kom til å prege byens videre utforming, med anlegging av almenninger, bygging av murhus, m.m., uten at dette helt klarte å forhindre de store brannkatastrofer i senere tid.

 

Statsarkivet i Bergen har i samarbeid med Bjørn Davidsen laget en liten utstilling som presenterer brannens forløp og dens konsekvenser ved hjelp av originale dokumenter, beretninger og andre kilder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Ottar Rosenlund]

[Ottis Rosenlund] Home in 1920:Fort Worth Ward 6, Tarrant, TexasAge:28Estimated birth year:abt 1892Birthplace:NorwayRelation to Head of House:Self (Head)

[Head] Spouse's name:Maggie RosenbindFather's Birth Place:NorwayMother's Birth Place:NorwayMarital Status:MarriedRace:WhiteSex:MaleHome owned:RentYear of immigration:1912Able to read:YesAble to Write:YesNeighbors:View others on page Household Members:NameAgeOttar Rosenbind28Maggie Rosenbind27May W Rosenbind1Nick Rosenbind25Det eneste som skjer i tekstboksen ved forsøk på innliming er at halve skrivemarkøren forsvinner op mot T-merket for Twitter. Merkelige greier :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være det du forsøker å kopiere er så fullt av kode at systemet ikke godkjenner det, eller koden forstyrrer visningen. Isåfall må du lime det inn i en teksteditor (notepad, works, word, osv) og kopiere det igjen derfra for å fjerne uønsket kode.

 

Evt. kan du ta en skjermdump og legge det ved som et bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Ottar Rosenlund]

[Ottis Rosenlund] Home in 1920:Fort Worth Ward 6, Tarrant, TexasAge:28Estimated birth year:abt 1892Birthplace:NorwayRelation to Head of House:Self (Head)

[Head] Spouse's name:Maggie RosenbindFather's Birth Place:NorwayMother's Birth Place:NorwayMarital Status:MarriedRace:WhiteSex:MaleHome owned:RentYear of immigration:1912Able to read:YesAble to Write:YesNeighbors:View others on page Household Members:NameAgeOttar Rosenbind28Maggie Rosenbind27May W Rosenbind1Nick Rosenbind25Da gjør jeg et nytt forsøk med samme teksten. Jeg ser den ikke her jeg skriver nå, men det gjorde jeg ikke sist heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel lagt inn tilsvarende tekst noen hundre ganger i Oldervolls gode, gamle tekstboks og har aldri hatt noen problemer med det. Jeg, som lite datakyndig, har da vansker med å forstå hvorfor en "ny og moderne" tekstboks ikke kan takle dette. Er dette noe som kan rettes på, Anette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva som skjer akkurat her, men det er generelt mange måter å klippe og lime inn på. Som noen av debatantene er inne på må en være spesielt oppmerksom på de mange, gjerne usynlige kodene, som følger med når en kopierer fra nettsteder. Avhengig av nettleser, operativsystem og lignende vil en ofte kunne velge varianter av kopiering og innliming ved å markere og høyreklikke på museknappen. Bruk gjerne Testforumet til å prøve forskjellige måter og se hva som virker best for deg. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Har du forsøkt å aktivere "rik teksteditor" under "kontrollpanel" - "innstillinger" - "posteinnstillinger" ? (vet ikke om det hjelper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1920 United States Federal Census

about Ottar Rosenbind Name: Ottar Rosenbind

[Ottar Rosenlund]

[Ottis Rosenlund]

Home in 1920: Fort Worth Ward 6, Tarrant, Texas

Age: 28

Estimated birth year: abt 1892

Birthplace: Norway

Relation to Head of House: Self (Head)

[Head]

Spouse's name: Maggie Rosenbind

Father's Birth Place: Norway

Mother's Birth Place: Norway

Marital Status: Married

Race: White

Sex: Male

Home owned: Rent

Year of immigration: 1912

Able to read: Yes

Able to Write: Yes

Neighbors: View others on page

Household Members: Name Age

Ottar Rosenbind 28

Maggie Rosenbind 27

May W Rosenbind 1

Nick Rosenbind 25

 

 

View

Original

Record

 

View original image

View

 

Jeg klarte lett å kopiere teksten fra Ancestry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg først få takke alle som har sett innom her og forsøkt å hjelpe. Hjertelig takk :)

 

Ja Gaute, jeg vet at også andre får kopiert dette slik som deg, så det er vel kanskje noen innstillinger på maskinen her som ikke er helt gode - ikke vet jeg. Lim og klipp ved hjelp av musen gir samme dårlige resultat. Det som forundrer meg mest er at dette fungerte helt fint før i det gamle forumet, og jeg har ikke rørt noen innstillinger på maskinen siden da, og kvier meg for å gå inn og forsøke meg på innstillinger jeg ikke har forstand på.

 

Jeg tror det er best at jeg stiller dette i bero til min sønn en dag dukker opp, så får han se på det. Han har en IT-bachelorgrad fra universitetet her i Bergen, så han må vel kunne klare å finne ut av dette. Det kan vel ta noen dager siden han er mye på reisefot, men dette har jo ikke noen bråhast.

 

Igjen - tusen takk for hjelpen!

 

Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tester:

 

1920 United States Federal Census 1920 United States Federal Census

Name:Ottar Rosenbind

[Ottar Rosenlund]

[Ottis Rosenlund] Home in 1920:Fort Worth Ward 6, Tarrant, TexasAge:28Estimated birth year:abt 1892Birthplace:NorwayRelation to Head of House:Self (Head)

[Head] Spouse's name:Maggie RosenbindFather's Birth Place:NorwayMother's Birth Place:NorwayMarital Status:MarriedRace:WhiteSex:MaleHome owned:RentYear of immigration:1912Able to read:YesAble to Write:YesNeighbors:View others on page Household Members:NameAgeOttar Rosenbind28Maggie Rosenbind27May W Rosenbind1Nick Rosenbind25Source Citation: Year: 1920;Census Place: Fort Worth Ward 6, Tarrant, Texas; Roll: T625_1849; Page: B; Enumeration District: 120; Image: 452.

 

//

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tester:

 

 

1920 United States Federal Census 1920 United States Federal Census

Name:Ottar Rosenbind

[Ottar Rosenlund]

[Ottis Rosenlund] Home in 1920:Fort Worth Ward 6, Tarrant, TexasAge:28Estimated birth year:abt 1892Birthplace:NorwayRelation to Head of House:Self (Head)

[Head] Spouse's name:Maggie RosenbindFather's Birth Place:NorwayMother's Birth Place:NorwayMarital Status:MarriedRace:WhiteSex:MaleHome owned:RentYear of immigration:1912Able to read:YesAble to Write:YesNeighbors:View others on page Household Members:NameAgeOttar Rosenbind28Maggie Rosenbind27May W Rosenbind1Nick Rosenbind25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte med litt testing for meg selv her. Nå ser jeg den kopierte teksten i svarboksen, men innlegget blir ikke postet her. Men går jeg så inn på "Bruk full editor" viser innlegget. Merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da viser innleggene - også for meg ;) At aktive lenker også følger med i kopien ser jeg bare som en fordel.

 

Ikke godt å bli klok på dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Da viser innleggene - også for meg ;) At aktive lenker også følger med i kopien ser jeg bare som en fordel.

 

Ikke godt å bli klok på dette her...

 

Men nå er du blitt klok Arne :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.