Gå til innhold
Arkivverket

[#46624] Slektsforskningg på NRK TV


Gjest Finn Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Karlsen

I forbindelse med et prosjekt som sansynligvis skal presenteres på NRK TV i kveld, trenger jeg litt bistand. Desverre er det nok jeg som vil få rosen for resultatet, men jeg skal forsøke å spre glansen.Foreløpig har jeg følgende spørsmål, men kommer nok med mere ut over dagen:Ekteparet Mandius Pedersen Tjelta og Bente Serine Olsdtr fikk i 1893 sønnen Ole Johan. Jeg tror jeg har identifisert Bente Sirene sine foreldre til Ole Johannes Evensen Øvre-Hornestad og Nillene Torkelsdtr. Mandius sine foreldre har jeg ikke funnet. Er dette feil, tar jeg gjerne korreksen!Det dreier seg om Rogaland hvor Tjelta ligger i nåværende Sola kommune, tidligere Håland mens Øvre-Hornestad ligger i Bjerkreim.Dersom noen har noe å bidra med, er det kjempeflott. Jeg kommer ikke til å presentere noe lenger bakover under sending, men dersom noen har allerede data lenger bakover, vil det være et pluss for saken.Jeg ser dette primært som reklame for slektsforskningen.Mvh Finn Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Du skriver lite om hva du allerede har prøvd for å finne han. Har du sjekket ut om han finnes i kirkebøkene i nærområdet?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Karlsen

Betimelig påpeking. Jeg har søkt i de kirkebøkene som ligger på nett for Håland (og litt til). Jeg tror han er født omkring 1870, så han finnes ikke i folketellingen for 1865. Ft 1900 finner jeg dem.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du snakker om Øvre Hornestad i Bjerkreim, men Ole Johannes Evensen og hustru bodde vitterlig på Øvre Horpestad i Klepp.Noe gårdsnavn Hornestad i Bjerkreim er jeg for øvrig ikke i stand til å finne i Ryghs Norske Gaardnavne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Karlsen

Takk til Kristian for oppsummering og påpeking av en feil. Det ble litt sent i natt, det var et annet ledd som bodde i Bjerkreim, og de har jeg klart.Ellers er situasjonen riktig som Kristian påpeker at jeg har litt liten tid, slike stunt skal man vel ikke ta på seg, men når sjansen byr seg for å reklamere for det vi driver med, må jeg hoppe på. Programmet er Først og sist i kveld.Jeg tillater meg å be om hjelp til en ting til:En av de andre grenene mine ender med en Georg Høiland, født i Stavanger og far til Oskar Johan Høiland gift 3.3.1917 i Hetland og født (Oskar) 1896.Er det noen som kan leite for meg i Stavanger i 1896 for å finne dåpen til Oskar Johan og dermed foreldrene med fødselsdato. Jeg trenger enda en generasjon til for å få full en 6-generasjons tavle.Takk for all bistand Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Til innlegg 4:Fra ”Gard og ætt i Sola” av Sigurd Refheim s. 559 - Tjelta bnr. 7Peder Ommundson, Byberg d. 11/3 1900. Gift 10/4 1851 med Ane Maria Tolleivsdtr. fra Harvaland d. 14/2 1901. 8 barn registrert i dette ekteskapet, som nr 8 Peder Mandius, f. 27/8 1871, Tjelta .Neste bruker: Peder Mandius Pederson, Tjelta . Gift 1 med. Berta Serina Ole Johannes¬dtr., Øvre Horpe¬stad, Klepp g. og æ. s 137, nr. 46e. Gift 2 med Ine Tolleivsdtr., Klingshei . Barn i 1. ekteskap: 1. Peder, f. 26/4 1890, Stavanger, kai¬arbeider, g. m. Grete Sekielsdtr., Gimra. 2. Ole Johan, f. 18/3 1893, Grannes, bonde, g. m. Amanda f. Ørsdal. 3. Arnt Marselius, f. 23/7 1895, Tjelta, ugift, d. 1921. 4. Tolleiv, f. 25/10 1897, d. 18/11 1897. 5. Tolleiv, f. 14/10 1898, Tjelta, ugift, d. 1919. 6. Nikolai, f. 6/4 1901, Voll i Klepp, sjåfør, g. m. Berta f. Stange¬land. 7. Ommund, f. 13/3 1904, Tjelta, sjåfør, g. m. Johanna Kristiansdtr., Tjelta (10.3.8). 2.ekteskap: 8. Maria, f. 9/5 1916, Klingshei, g. m. bonde Henrik Helleberg. 9. Tordis, f. 19/5 1919, Rægje, g. m. Arne Freistad, Klepp. 10. Tolleiv, f. 17/11 1920, Klingshei, g. m. Maria Sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vielse 3/3-1917, Frue sogn i Hetland prg: Oskar Johan Høiland, f. 1896 i Stavanger, konf. 1910 i Håland, s.a. tømmermann Georg Høiland: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4437&idx_id=4437&uid=ny&idx_side=-23>LenkeKonfirmerte i Håland ikke tilgjengelig (kun Madla, der jeg ikke fant ham), og blant de tre sognene i Stavanger, er det for 1896 bare dåpslister tilgjengelige for St. Petri. Men det er lov å ha flaks:Oskar Johan, f. 9/11-1896, dpt. 26/12-1896, s.a. Mustermand(?) Georg Olsen, f. 1871, og hustru Teodore Tenuelsen(??), f. 1872, Langgd. 65. Faddere Olaus Olsen, Martin Tenuelsen(??):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Georg skal i følge IGI være født 12. april 1871 i Nærbø, foreldre Ola Gabrielsen og Karen Torkelsdatter:[url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500223008584&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway>LenkeTeodora er mulignes feilført som Teodor i IGI, født 9. februar 1872 i Varhaug, foreldre Fanuel Fanuelsen og Anna Margretha Larsdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Folk er utrolig snille, i dette tilfelle veldig, veldig snille.....Jeg lurer litt på hvilken rolle etterlyseren skal ha i dette programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola L. Zetlitz

Det er mulig jeg er på feil jorde her, men forstår at ting haster: 1875-telling for 1106 Haugesund Langgade 8b Peder Ludvigsen m hf g Grubearbeider 1839 Aalhus Sogn Jølster b Rakkel Eliassen k Konen g 1850 Haugesund b Ludolf Kristian Pedersen* m s ug 1871 Haugesund b Peder Mandius Pedersen* m s ug 1874 Ulens Vang Pr. Hardanger bOla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Karlsen

Takk til alle for god hjelp så langt. Jeg har den ene halvdelen av anesirkelen klar. Den andre er verre og få til.Det jeg vet så langt for den ene delen er Kurt Olav Andersen, f. 1924 av foreldre Oskar Andersen fra Kristiansand (?) og Ellen Sofie Voland fra Bømlo.Jeg må ta bussen til Trondheim nå, så jeg blir offline en drøy time.Når det gjelder min rolle i programmet, er jeg litt usikker, men jeg skal presentere noe om slektsforskning. Det er vel det jeg kan si så langt, og jeg mener jeg har hele tiden gjort det klart hva dette skal brukes til.Mvh Finn som skal ut i 25 kuldegrader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.