Gå til innhold
Arkivverket

[#47485] Sophie Sørensdatter Eldholm f. c. 1781 og død 1861 på Levåg, Fitjar


Gjest Arne Kjell Øverland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjell Øverland

Er det noen av dere som vet hvem hennes opphav, hvem hennes foreldre er etc.Hun var gift med Johannes Pederson Haugland og hadde 5 barn med ham (Helen, Peter Ivar Leganger, Søren, Malene Gurine og Johanne Sophie)Kan ikke se å finne henne i Tysnes boka bind 2, under EldholmDet er nevnt at en Søren Sørenson som var gjestegivar i Vikjo (Kubbervik i Hålandsneset) var av Eldholm slekta.Gode tips mottas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hun var datter til Sören Sörensen Elholm(f. ca 1727 Nedstrand, Rogaland og Karen Friederich Hillemann/Hellemann:Dette er det jeg har om henne:'Johannes Peterson f. ca. 1771 i Haugland, Os, Hordaland Ved ft 1801 han i tjeneste hos hennes onkel Friedrich Elholm. I 1802 ble han gift med Sophie Sørensen Elhom. De bodde på Færøysund, Levåg i Fitjar. Johannes, født 1771 var sønn av Peder Baggeson nedre Vågen (ca. 1711-1778) fra Strandvik, som bygslet bruket Ytre Haugland 2 i Os. Mor til Johannes var Peders 2. kone Malena Jonsdtr. Tveit (ca. 1735-1812). I Os Soga står det at Johannes var dreng i Kvalesund.'Sveio I: 'Søren budde först ei tid på Lyngholm. Han bygsla plasset i 1772 og kjøpte same år husa og gjestgjevar- og handelsløyvet av enkja etter Jochum Nielsen. Han betalte 670 rdl. Han vølte opp husa og fekk tingsvitne på dette i 1774. Han budde her til ikring 1792. Frå 1781 dreiv han verksemda saman med Jens Olsen Zahl.'Foreldra til Sören var:Sören Sörensen Elholm (ca 1686-1732) og Sissel Eriksdtr NedstrandDet var skifte etter Søren 3/11 - 1732.'Han åtte hus på Nedstrand og budde der heile livet. Han er oppført som husmann under Sand i 1718, kan hende huset stod i Stuvik. Han er nemd som strandsitjar fleire gonger, m.a. i 1707 og 1710. I 1711 er Søren, kona, to born og vermora nemd.'Forelra til denne siste Sören skal være: Sören Osmundson Kaggestad (?) ca 1649, d. för 1710 og Anna Tôrrisdtr d. ett. 1711 (Nedstrand II, s. 226)Jeg har ikke mer om konene deres eller flere forfedre.Det er ikke mine forfedre, men jeg har hjulpet en venninde med hennes.Denne Sôren du spör etter hadde flere barn:Sophie, Eric (ca 1755), Mette Maria, Cecilia Marie, Gabriel, Karen og Sören (ca 1778). Rekkefölgen er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan legge til at Jens Olsen Zahl ble gift med mette Maria 18.4-1781 i Finnås.Karen Friedrichdtr Hillemann döde på Tjernagel söre.Sissel Eriksdtr Nedstrand: 'Sissel dreiv med ølsal i 1737 og ho gifta seg truleg oppatt i 1739 (s. 304 samme Tysvær 7)'SÖren og Sissel hadde barna:Eric (1707), Anna (1715), Kristina (1723), Sören (1727, den du var på jakt etter), Dorte (1729), Serina (1732) og Maria (F. ?)Anna Törrisdtr: 'I 1711 er hun nevnt hos sønnen. I 1686 og 1701 bodde hun på 'Strannå'. 'I 1686 var det ei skjellsordsak mellom Anna og tollaren som hadde vore i klammeri på brygga til Søren.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Tusen takk Kjellaug, da er det nok den Søren Sørenson som var gjestgiver i Vikjo (Kubbervik i Hålandsneset) som det står i Tysnes 2 side 717, men der har de en annen teori om hans opphav. Men jeg regner med at det du sier er det mest korrekte. Tusen hjertlig takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Har du noe mer infom om Søren Sørenson Eldholm f. 1727, hvor han døde henne, og har du noe mer info om hans kone Karen Friderich Hillermann, når hun er født eller hvor hun kan være fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, det har jeg nok ikke. Kanskje du finner mer i Sveio band I side 107.Hans kone skal, som jeg sa, ha dödd på Tjernagel söre, Sveio, men jeg har ikke noe årstall heller ikke har jeg arbeidet mer med henne. Det er mulig at det står mer i bygdeboka fra Sveio.Navnet hennes tyder vel på at hun var av tysk eller hollandsk opprinnelse.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Dersom det er Tjernagel det her er snakk om må det vera Sveioboka bind 2 s. 107 Tjernagelholmen.Kan ikkje sjå at Sveio-boka seier noko om når eller kvar han døydde.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har litt mer referanse for de som kan sjekke:Om Sören Sôrensen Elholm f. ca 1686 skal det stå noe i Tysvær gard of ættesoge VII, s. 298Om hans mulige far Sören Osmundsen Kaggestad skal det stå noe i Nedstrand II, s. 226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

De side henvisningene du henviser til er ikke side nummer, men nummer på personene i boka under stedet Strannå.Søren Sørensen Elholm skal være side 359, nr. 298 og Søren Osmundsen Kaggestad side 190, nr. 3 og side 352, nr. 226. Alle i bind 7 av Tysvær bøkene. Legger ved anetreet til Sophie Sørensdatter Elholm.Karen Friederich Hillemann/Hellemann som er nevnt i innlegg (2) er et finere navn for Karen Fredriksdatter Hilman, og hun er da datter av Fredrik Pederson som er nevnt på Strannå i Nedstrand. Se vedlagte anetre

bilete2400.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha for rettelser og mer info.Jeg stusser litt over Erik Jörgensen Klingenberg hvordan kan faren hete Erik Baltersen? I så tilfelle hvorfor kaller sönnen seg for Jörgensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita S. Johannessen

Enig Kjellaug, lurte litt på det der jeg også. Leitet litt på nett og fant dette:Jørgen Klingenberg, prest i Sønder Broby i 1616. Jørgen har en sønn ved navn Peder Jørgensen Klingenberg d. 1667, som også er prest på samme sted i 1622.Kilde: http://web.telia.com/~u49821926/broby(soender).htmSier ikke at dette er far og bror til Erik, mer til orientering.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita S. Johannessen

Ser at lenken ikke virker. Hele lenken må markeres og kopieres for at den skal virke.(Det er brukt tegn i navnet på lenken som ikke skal brukes, og da blir det slik!)mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det kan være en mulighet, det virker ihvertfall mer plausibelt enn Baltzersen.Erik Jörgensen Klingenberg var toller, den siste i Nedstrand: LenkeNedstrand kyrkje 'På veggen mot våpenhuset heng eit epitafium frå 1695 av tollaren Erik Jørgensen Klingenberg og familien hans. Begge konene hans er med og alle barna, dei svøpte symboliserar dei som er døde.''Nedstrand hadde tollbu i 56 år fra 1630 til 1686, Erik Jørgensen Klingneberg var den siste tolleren her.'Lurer på om noen har tilgang til dette epitafiet.Jeg får vel ta meg en tur innom dersom jeg kjörer forbi der i nærmeste fremtid.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Dette epitafiet er avbildet i Nedstrandsboka, men er dessverre i gråtoner, og jeg er selv på jakt etter dette i farger.Kanskje det er noen fra Nedstrand som kan hjelpe oss med dette som kunne tatt et godt bilde av epitafiet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.