Gå til innhold
Arkivverket

[#47559] Giske og Bjarkøy: Miniseminar i Busevika i Ålesund


Gjest Bjørn Jonson Dale
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Jeg er engstelig for at de mange sure kommentarer til middelalderseminaret i Oslo kan føre til at det ikke blir flere slike seminarer i regi av DIS-Norge / NSF. Om det allikevel lar seg ordne med fagseminarer i disse foreningenes regi, kan kommentarene i denne tråden gjøre det vanskeligere å få samlet tilstrekkelig mange innledere til kommende seminarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Dette kan du vel ikke mene Tore. Om det er noen kommentarer her som kan virke sure, så må det i tilfelle være mine. F.eks. Leiv Magne Apalset (som faktisk var der)kaller det for 'eit flott gjennomført arrangement'.Det jeg reagerte på var Lars sitt innlegg nr. (641); 'Avtale om publisering av seminarinnlegg fra seminaret 5. januar gjelder kun metodedelen av seminaret, ikke Giske-delen. De som ikke tok seg tid til å reise til Oslo, vil følgelig ha et betydelig handikapp i forhold til deltagerne på seminaret'. Dette oppfattet jeg slik at Lars ikke hadde noen planer om å publisere sitt innlegg i en skriftlig form. Forhåpentligvis har jeg misforstått dette.Uansett om jeg kan ha virket litt sur i enkelte av mine kommentarer, så blir det vel litt drøyt å oppgi dette som grunn for vanskeligheter med å få innledere til flere seminarer. Det blir vel å tillegge meg alt for mye makt i forhold til den posisjonen jeg har (eller rettere mangler) innen middelaldergenealogien.Det kunne ellers vært fint om du kunne konkretisere påstanden din i (651) noe tydeligere.Til slutt i dette innlegget vil jeg poengtere at jeg synes seminaret var et prisverdig tiltak og at jeg gleder meg til å lese de forskjellige innleggene, ikke minst de som handler om metodikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kommer ikke til å være mer konkret.Seminarer har en viktig funksjon, som sosiale møteplasser, og som fora hvor det er rom for bedre samtaler enn via chattekanaler mv. Forutsetningen for seminarer er 1) innledere som bringer noe nytt til temaene (også nytt i forhold til andre debattfora), 2) sponsorer, 3) langsiktige planleggere. Seminarene bør (eller må) siden formidle den nye kunnskapen via trykt skrift, hvilket tar en viss tid. De færreste seminarene makter å publisere noe som helst, men det kan vel bedre seg. Jeg er redd for at kravet - fra ikke-deltagere - om forhåndspublisering av nyheter, før seminaret finner sted, og kravet om snarlige resultatpublisering - fra ikke-deltagere - før seminarets arrangører får ferdig en seminarrapport, undergraver fremtidige seminarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tore, du kan da ikke være blind for at den 'forhåndsreklamen' som har vært drevet her på forumet for dette seminaret, også har skapt forventninger om ganske store nyvinninger når det gjelder middelaldergenealogien, og særlig hva gjelder Giske/Bjarkøyslekta. Dette gjelder trolig både deltakere og ikke-deltakere. Da må du også akseptere at det melder seg en viss utålmodighet med hensyn til å få ta del i de forskningsresultatene som ble lagt fram på seminaret, også blant de som ikke hadde anledning til å være til stede.At forventningene kanskje var for høye sammenlignet med det som eventuelt kom frem av nytt på seminaret, er en annen sak og kan trolig ikke lastes innlederne på seminaret, men heller våre egne urealistiske forventninger.Jeg tror at når dette har roet seg litt ned, så vil både du Tore og de andre innlederne på seminaret kunne lene dere tilbake i forvissning om at dere har gjort en god jobb. Så får dere heller være litt overbærende med oss som er litt utålmodige etter å få ta del det som ble framlagt på seminaret gjennom artikler i ett eller annet tidsskrift. Og skulle det i ettertid falle noen kritiske bemerkninger, så bør dere vel kunne tåle det også. Dere er jo ikke snaue selv når det gjelder å dele ut kritikk, skjønt jeg har jo sett tendenser til at kritikken er blitt noe mere godmodig i senere tid, også fra dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Nyvinningene på Giske-sida er allerede presentert i referatet. Det er bare snakk om å ha evnen til å ta det inn over seg. På seminaret ble selvfølgelig også konsekvensene utbrodert, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Konsekvensene er nå en ting, begrunnelsen eller argumentene for påstanden må også være på plass før vi kan være fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Rent prinsipiellt bør ikke et seminars ikke-deltagere stå fremst i rekken av folk som skrur opp forventningene til seminarets resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg tror ikke du skal skylde på 'ikke-deltakerne' om forventningene ble høye Tore. Vi har jo fått små drypp servert her på forumet i lang tid nå om hva som ville komme. Disse dryppene har kommet fra en av seminarets innledere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg tror ikke folk på Sunnmøre eller Nordmøre etter dette vil klare å stable på bena et middelaldergenealogisk seminar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Når det gjelder akkurat dette med lyden fra seminaret, så sitter jeg med ca. 6 timer opptak fra seminaret. Dog er dette ment som hukommelsesstøtte til et mindre referatet for Genealogen.Det er imidlertid slik, som for så vidt Lars har vært inne på, at de som ikke fant det bryet verdt å reise på helgebesøk til Oslo forrige helg, må finne seg i å vente til referatet og eventuelle artikler foreligger.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Selv om vi ikke fant det bryet verd å reise til Oslo forrige helg, Are, så betyr det ikke at vi er så tungnemme at vi ikke allerede har oppfattet det du fremhever i siste setninga i innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Tore H Vigerust

Det foreligger nå et kort referat fra middelalderseminaret 5/1 2008, trykt i Genealogen 1/2008, s. 67-68.Undertegnedes ene innledning ved seminaret, om kilder til norsk middelaldergenealogi, utgjør nå et manus på 15 sider og er nylig levert inn til bedømmelse / vurdering for NST. Den andre innledningen min, om våpenskjold, ble videreutviklet gjennom nye våpenfunn i København i februar i år. Her er ikke manuset klart. Noen hittil vanskelig tilgjengelige håndskrifter, bl a en ny utgave av skiftet 1308, er transkribert. Hvis noen vil ha denne teksten tilsendt, så meld i fra per epost til meg. Jeg arbeider nå med min første heraldikk-utgivelse for NST, men det blir ikke våpensamlingen fra seminaret, men en utgave av en norsk våpenbok fra ca 1600. Her inngår imidlertid et våpen som på 1600-tallet i våpenbøkene kalles ''Giske'', så helt uaktuelt for saken er dermed denne utgaven ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.