Gå til innhold
Arkivverket

[#47721] Hva betyr 'Ld'


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Foran faddere ved dåp Rikshospitalet finner jeg 'Ld' foran navn, som jeg ikke klarer tyde. Kan noen hjelpe med tydning? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg vil tro at det kunne brukes om ulike typer lærlinger på et sykehus. Men Jan har belegg for at de var eksplisitt jordmorlærlinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Knut Hamsuns første kone Bergljot Bech gikk på jordmorskolen på Rikshospitalets fødselsstiftelse fra august 1904. Jeg har nettopp lest dette i den store Hamsun-biografien av Ingar Sletten Kolloen, 'Erobreren' s. 240. Skolen var ettårig står det her. Hamsun var ikke mye begeistret for å ha sin kone på 'jordmor-universitetet' som han kaller det. Lenken viser henne som fadder i dåp nr 1, 1905, piker: 'Læredatter Bergljot Hamsun'. Jeg tror Knut Fasting har rett i at 'læredatter' under Fødselsstiftelsen da betyr jordmorlærling. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Unnskyld, jeg kom i skade for å kalle Jan Peter Wiborg, Knut Fasting. :-) Samme by, men ikke samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.