Gå til innhold
Arkivverket

[#47803] Ole Christoffersen f. ca. 1717


Gjest Pål Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål Jørgensen

Skredder Ole Christoffersen f.ca. 1717, uvisst hvor, død 1767. Gift 1735 og bosatt på Halsøya, Vefsn, med Dorthea Halsdatter Gluckner. Noen som kan ha en anelse om hvor fyren kan være født? (Jeg antar at han ikke er født i Vefsn...)Jeg trenger sårt tips! Det være seg om 'mindre kjente' kilder. Hvis noen som leser dette har gjort forsøk på å finne ham men ikke lyktes, er det også interessant å få vite om hvilke kilder som ikke har ført frem til noe.Mvh. Pål Jørgensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS: Oluf Christophersen gift 22/5 1735 Vefsn med Dorothe Hansdt.FS VRI: Oluf Christophersen dpt. 21/3 1717 Vefsn, far Christopher Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Jørgensen

Han er ikke sønn av denne Christopher( i Hagfors). Iallefall nevnes ikke Ole i skiftet etter ham. Svaret på mitt spm. er ikke så enkelt...:)Og andre alternativer i kb. for Vefsn finnes ikke. Det er derfor jeg antyder han kan være født i et annet sogn. Mvh. Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Nå får jeg ikke sjekket hva som står i forbindelse med trolovelse og vielse, men jeg har to spørsmål/kommentarer:Jeg finner ikke noe skifte etter Christopher Andersen (Hagforsen). Han er død da de ble holdt skifte etter hans mor på Aufles i 1757, men navn på barn er ikke nevnt(kilde: Skifter 1686-1780 ved Svein Edvardsen.) Har du funnet et skifte som ikke har kommet med i Edvardsens avskrifter?Hvor har du fødselsåret 1717 fra. Han oppgis 54 år da han døde i 1767, dvs. 1713. Man kan ikke se bort fra at han er født før 1712 og ikke har kommet med i noen kirkebok for Vefsn. Nei, dette er ikke enkelt.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Jørgensen

Det er utfra det skiftet du nevner, Geir, at jeg har utelukket denne Christopher som far. Og du har selvfølgelig rett, at fødselsår, utfra kb., er 1713. Jeg kommer ingen vei med de mest vanlige kilder; innrulleringsmantall, kirkebøker, skifter. Derfor vil jeg få undersøkt, bl.a., om Ole hadde borgerbrev i Trondheim. Så, om noen har anledning til å gjøre et kildeoppslag for meg hadde jeg vært veldig takknemlig. Selv bor jeg i Sarpsborg, så veien er vel lang. Mvh. Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.