Gå til innhold
Arkivverket

[#47850] Peter Henrik Barclay (1722-2.feb.1770)


Gjest Thor Müller
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Müller

Er det noen som vet noe om hans forfedre? Paal Berg: Berg i Udnes og Bergs-ætten gir disse opplysningene: Født i Rostock, Mecklenburg. Opprettet en tobakks og en kortfabrikk i Kristiania. Var auksjonsdirektør for Akershus og Christianssands stifter. Eide og bodde i Barclay-Gaard i Prinsens gate, Kristiania. Han giftet seg 13. feb. 1756 med Emerence Carlsen (f. 1736 i Drøbak). Mvh. Thor Müller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I Archiv der Hansestadt Rostock kan man benytte papirutskrifter og mikrofilmer av Rostocks kirkebøker, i tillegg til at borgerbøkene fra den aktuelle perioden er publisert, det samme gjelder bymatrikkelen (som er publisert). Det er nok av kildemateriale fra tidspunktet til hans fødsel til at en burde finne hans foreldre, såfremt han var født i Rostock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og her strides man. Etterkommere skriver at slekten kom fra Skotland, mens Collett, Daae o.a. samtidige nevner Rostock som fødested. Du finner begge versjoner på nettet, bl.a. med hans angivelige foreldre i Rostock, årstall og om jeg ikke husker feil også dåpsdato. Som Tore skriver burde det være enkelt å få dette verifisert/avsannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Men de Rostock-anene som finnes på nettet er ikke forenlig med Ovenstad. Det eneste som er sammenfallende er at påstått far alternativt farfar til auksjonsdirektøren, Stephen Barclay (de Tolly), er født i Livland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

tilläg til mit forrige indläg:Der finder man to Barclay indvandrede på 1600 tallet fra Skotland til Rostock

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

og en gren udvandrer derfra til Riga, Livland! Her er et uddrag af databasen med referenser (men man må nok kontrollere de publicerede): ID:1668 Surname First Name BARCLAY De TOLLY PETER Variant Title/Rank BURGESS Nationality Region SCOT BANFF Social Status Education BURGESS Religion Service Record COUNTRY LOCATION ARRIVED RANK A DEPARTED RANK B CAPACITY PURPOSE RUSSIA ROSTOCK 1621-01-01 1621-12-31 BURGESS CIVIC Text Source In March 1621 Peter Barclay merchant and kinsman of Sir Patrick Barclay of Towie obtained a birthbrief from Banff which noted Peter and John as merchants and citizens of Rostock. They were probably related to the Peter Barclay listed as migrating to Rostock as a silk merchant and becoming a burgess there in 1657. His eldest son called himself Joannes Barclay de Tolli. In 1664 his son John Stephen [sSNE 2469], a lawyer, settled in Riga and was still alive when Russians conquered Livonia in 1710. ........................................................................... National Archives of Scotland, RH1/2/874 and RH16/209. Birthbrief in favour of Peter and John Barclay, 29 March 1629; T. Fischer, The Scots in Eastern and Western Prussia (Edinburgh, 1903); D. Fedosov, The Caledonian Connection (Aberdeen, 1996), pp.9-10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og i så fall bør auksjonsdirektøren være født i Norge om man skal bygge videre på dette & Ovenstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Sorenskriversønnen, skredder i Christiania, Thomas Hanssøn Holst (1681-1734) fra Ullensaker giftet seg i England med Andrine Barclay. Barn: - Jan (1703-1778), - Martha (død 1740), g.m. Peter Basso, - Maria (1717-1719), - Hans Th. Holst (1720-1790), - Johanne (f. 1721). Andrines herkomst kjenner jeg ikke, men det kan jo virke som hun er engelsk ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

De siste barna (Maria-Hans-Johanne) har moren Anne Maria Rye (som var gift med skredderen). Hvorvidt han tidligere var gift i England, kjenner jeg ikke til, Jan(i en eller annen variant) er såvidt jeg kan se ikke døpt i Christiania 1703.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kjennes datoen for giftermålet mellom Anne Maria Rye og skredder i Christiania, Thomas Hanssøn Holst (1681-1734) fra Ullensaker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, men jeg har notert at hun muligens kom fra København og dette står på listen (en laaang liste) ved neste besøk der.Om skredderen var gift med en Barclay og Jan og Marte var døtre, tror jeg nok han var født før 1681. (Basso (senere Bassøe) var forresten skreddersvend da han ektet Marte 22.12.1725.) Jan må være født straks etter 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jan Thomassen Holst (1703-1778) skal være født i England, og ble lensefogd ved Bingen lense (i Sørum eller Fet, AK ?). Jeg er sant å si ikke sikker på om barna i England var f. i eller utenfor ekteskap ... (mor: Andrine Barclay).Jan Holst ble 1.g. g. i 1728 m. Maria Arnesdatter Meldahl Kongshaug fra Grue (10 barn) og 2.g. m. Anne Marie (Landt, Sandt, Zandt ?) (1705-1784) (ingen barn). Kan noen bidra til å klargjøre sistnevntes etternavn ? (Kan hun være i familie med Peder Landt, prost og sogneprest i Aurdal, Valdres ?)Hvem er foreldre til til Jan's svoger Peter Bassøe (skreddersvend i 1725) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Skreddersvenden (som 14.07.1726 etter ble skreddermester i Christiania og fikk borgerskap i Fredrikshald 22.10.1726) Peder Hieronymussen Basso (visstnok skrevet Bassø bare én eneste gang) skal ha kommet fra Slesvig, og .....står på listen.Jeg vet at Jan Thomassen Holst er påstått født i England og at han skal være sønn av skredderen Holst, men har aldri sett noen forsøke å dokumentere dette, ei heller det eventuelle ekteskapet med Andrine Barclay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.