Gå til innhold
Arkivverket

[#48098] Gåten fiskehandler Peter Knudsen Størseth i Trondheim


Gjest Atle Røthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Røthe

I 1879 ble min tippoldemor Ingeborg Brynjulfsdatter Holden (født i Hemne 14.03.1850) gift med fiskehandler/kjøpmann Peter Knudsen Størseth (født 24.01.1855 i Møre & Romsdal). Det var hennes andre og hans første ekteskap. Mye tyder på at de traff hverandre i Kristiansund. Deres eldste felles barn, Karen Augusta Størseth, ble født 20.08.1880 og trolig døpt på Veøy. Datteren Petra ble født 24.05.1882 og døpt i Romsdalen (Veøy?). Seinere må familien ha flyttet til Kristiansund fordi de to sønnene Oskar og Josef ble født der, henholdsvis 26.01.1886 og 05.10.1893.I løpet av de nærmeste årene må familien ha flyttet til Trondheim. For i 1898 giftet min oldemor Inga Annette (fra Ingeborgs første ekteskap) seg i Ila kirke i Trondheim, og hennes mor, stefar og halvsøsken bodde i Rosenborg Gade 30, i følge FT 1900. I de neste 20 årene flyttet størseth-ene omkring i byen, i følge Trondheims Adressebog. I 1902/02 bodde de i Rosenborg Gade 25, i 1904/05 i Ørjaveiten 4, i 1905/06 i Taraldsgaardsveiten 12, i 1908 i Munkegata 21, i 1917 i Østersundveiten 4 og i 1920 i Rosenborg Gate 16.Fra familien har jeg fått vite at Karen Augusta emigrerte til USA og fikk etterkommere der. Hun skal ha vært ganske velstående, men fikk visstnok et tragisk endelikt. Oskar skal ha vært selger/handelsreisende og gift med en Sara. De bodde på Heggeli i Oslo. De fikk datteren Liv Inger omkring 1915. Sara ble alvorlig syk og døde ikke lenge etter. Oskars eldre halvsøster, Inga A. Tørlen tok seg av datteren, som døde tidlig i 1930-årene i Kristiansund.Jeg har gjennomgått DIS-Norges Gravminner i Norge, men det nærmeste jeg kom der var en Peder Størseth som ble gravlagt i på Tilfredshet i Trondheim i 1916. Dette må sannsynligvis ha vært en navnebror av fiskehandleren. Ellers har jeg ikke funnet noen spor etter Peter K. og Ingeborg B. Størseth eller deres felles barn. Er det noen som kan hjelpe meg å finne noe mer informasjon om dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Ola Herje Raumli

Bygdebok for Holm sokn, band 1 s. 200 nevner Peder Knudsen Staurset f. 1855 og kona. Det står at han flyttet til Kjøbsnes i Tysfjord 1873 og kom tilbake til bygda og giftet seg 1881 med Ingeborg. Bygdeboka nevner 2 barn: Karen Augusta f. 1880 og Petra Egidia f. 1883, videre skjebne ukjent. Peders forfedre finner du i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk for hjelpen, Ola! Jeg har også fått vite at familien trolig flyttet fra Veøy til Kristiansund. I FT 1885 for Kristiansund bodde nemlig disse i Haugegaden, matrikkel nr. 495 i 1ste Etage:Peder Størseth, m, 1854, Veø Sømand Bortreist, født 24.1.Ingeborg Størseth, f, 1850, Hevne født 14.3.Ole Størseth, m. 1868, Hevne/ Fabrikarbeide født 18.3.Albert Størseth, m, 1872, Throndhjem født 1.2.Augusta Størseth, f, 1880, Christiansund født 20.8.Petra Størseth, f, 1883, Christiansund født 24.5Mye tyder på at Ole Størseth er Ingeborgs eldste sønn, som ble født utenfor ekteskap 8/3-1868 i hennes hjembygd Hemne. I så fall er fødselsdatoen hans i folketellingen en liten feilskrift. Albert Størseth er trolig Ingeborgs sønn fra første ekteskap som ble født i 1874 på Singsås i Sør-Trøndelag, men da må også denne fødselsdatoen være feil.Ellers har jeg ikke klart å finne ut mer om Peter Størseth og hans barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!På www.hemneslekt.net finner du Ingeborg Holden og sønnen Ole Olsen Holden f. 18. mars 1868 i Hemne, samt Oles (1868) datter Berte Olsdatter Gjevik f. 14 Apr 1885 i Hemne.Under Hemneslekt vil du også finne Ingborgs søsken og foreldre.Mvh. Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk skal du ha, Randi! Det gjør alltid godt når noen forsøker å hjelpe med et 'problem' man ikke finner løsningen på. Jeg har imidlertid mye informasjon (også noen fotografier) om Ingeborg og hennes liv fram til omtrent 1910. Jeg har faktisk også bidratt med litt informasjon til Hemneslekt, hvor en slektning av meg, Tor Wollan, har gjort en kjempeinnsasts med innsamling av data.Det jeg mangler er altså informasjon om Ingeborg Holden og hennes andre ektemann Peter (Peder) Knudsen Størseth (Staurseth) og deres felles etterkommere. Er det noen som kjenner til denne slekta på 1900-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Dette kan være vielsen til Oscar Edvard Sigvard Størseth, gift med Sara Marie Andreassen, f. Branem, fraskilt forretningsdame, f. 1884 i Næsna, viet i 1915: Permanent sidelenke: LenkeMvh. Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk igjen, Randi!Dette er helt opplagt vielsen til onkel Oskar, som min mor kalte ham, og Sara. Datteren deres het Liv Inger Størseth og ble trolig født et par år etter denne vielsen i Ila kirke i 1915. Liv Inger døde sannsynligvis i Kristiansund omkring 1933. Sara ble, som tidligere nevnt, alvorlig syk og døde trolig en gang i 1920-årene, muligens i Kristiania. Jeg har noen fotografier av Oskar Størseth, men vet ikke mer om ham enn at han ble født i Kristiansund 26.01.1886 og konfirmert i Kristiansund i 1900. Han var handelsfullmektig da han ble gift i 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Oscar Størseth bor i Prinsens gade 59, Trondheim i 1917 i følge Adressebok for Trondhjem. Datteren Liv Inger blir født 17. mars 1917, døpt i Vår Frue kirke, og Inga Tørlen er fadder: Permanent sidelenke: LenkeI Adresseboken for Trondhjem 1920 bor Oscar Størseth, reisende, i Ila, Stenberget 3.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk for alle de nye opplysningene, Randi!Det er pussig at Oscar Størseth bosatte seg i Stenberget på Ila, for der har også mine tippoldeforeldre og min oldemor bodd. Sistnevnte var Inga Tørlen, fadder til Liv Inger Størseth og halvsøster til Oskar. Det var som tidligere nevnt, Inga Tørlen og hennes mann som tok til seg Liv Inger Størseth da moren Sara ble syk og døde.Men hvor ble det av foreldrene og søsknene til Oskar Størseth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Tusen takk igjen, Randi for meget god hjelp!Da vet vi at Josef Størseth døde i 31/1-1907 og at Oskar ble tidlig enkemann og levde i Oslo som handelsreisende/selger på 1930-tallet (har et par fotografier av ham fra den tiden og min mor husker ham). Oskars datter Liv Inger døde som tenåring i Kristiansund (bodde da hos sin tante Inga) omkring 1934. Karen Augusta emigrerte til USA. Hun var gift, men hvor og når vielsen fant sted, vites ikke. Familien hennes skal ha vært velstående, og Karen A. skal visstnok ha blitt drept i forbindelse med et ran. Petra vet jeg ingen ting om. Jeg vet heller ikke når eller hvor Peter og Ingeborg Størseth døde.Svar til (11): Nei Ingeborg Brynjulfsdatter Holden ble født i Hemne 14/3-1850. Hennes far var fra Meldal, men kjøpte bruket Sperril/Sporill fra Holden-godset i Hemne. Ingeborgs mormor var også fra Meldal, mens morfaren var fra Snilsfjord.Ingeborgs første ektemann, Arnt Angrimsen Toset, var fra Rennebu. Han ble gravlagt to dager etter at datteren deres, Inga, ble født i 1876. Ingeborg ble dermed enke 26 år gammel. Hun bodde da på Stenberget i bydelen Ila i Trondheim, hadde en nyfødt datter og sønnen Albert Bernhard på 2 år. Etter alt å dømme flyttet Ingeborg tilbake til familien i Hemne etter Arnts død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.