Gå til innhold
Arkivverket

[#48175] Nettsted med fotografier av kirker – drøm eller virkelighet?


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Hadde det ikke vært fint å kunne hente bilder av våre forfedres kirker og kanskje bilde av døpefonten de ble døpt i, altertavler og prekestoler. Bilder vi trenger for å live opp slektshistorien. Foto av kirkene kan også pynte opp websidene med navneregistrene.Kanskje trenger vi bilder fra kirker langt unna der vi bor.Blir du med på å lage en database med slike foto, gjerne med litt opplysninger? Foto og tekst må kunne brukes andre uten vederlag.Jeg har foto av kirker på Romerike: Ullesaker, Hovin, Gjerdrum, Holter, Nannestad, Bjørke, Gamle og Nye Frogner kirke, samt Skedsmo, og jeg har planer om å fotografere flere. Jeg har også noen kirker fra Danmark. Jeg har laget et nettsted som kan brukes til dette formål: http://kirkefoto.blogspot.com/ Der vil jeg legge ut disse bildene enkeltvis med litt tekst, om det er flere som blir med. Personlig ønsker jeg meg Vang, Stange, Ottestad, Elverum, Enebakk og Hole.De er mange som skal farte litt i påsken. Benytt anledningen til å ta noen kirkefoto til felles glede.Send meg en mail med et eller flere kirkefoto, så legger jeg det ut sortert på fylke. Send gjerne med noen opplysninger om kirken, så legger jeg ut det også. Blir du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Jeg var inne på tanken på å gjøre dette for noen år siden og begynte å fotografere alle de kirkene som lå langs min reiserute. Jeg har derfor en samling av kirker fra Østerdalen, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal og Trøndelag. Desverre ble det så mange og jeg hadde ikke noe særlig godt system så det er mange bilder jeg ikke lenger husker hvor er fra.Jeg kan godt bruke en søndags ettermiddag og rote fram bildene og se hva jeg kan bidra med hvis du vil.Send meg en epost hvis du er interessert : charlotte@korsnes.netStangvik:

bilete2470.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Dis-Vestfolds hjemmeside finner du kirker i Vestfold, med beskrivelser og Bilder: LenkeOm du ønsker bilde av Stange kirke og Tangen kirke kan jeg godt sende deg fotograier av kirkene tatt i 2001, om du oppgir din mail-adresse.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ja, jeg er veldig interessert. Det er et flott bilde du har lagt ut her. Det er hyggelig at en annen har hatt samme ideen. Jeg håper du finner bildene.Her er epostadressen min: kirkefoto@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

jeg er enig med André, det er vel bedre å samle alt på ett sted.Regner med at de jobber på spreng for å få kirkefoto-tjenesten til å komme opp i tillegg til gravminnebasen, som vokser for hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg vet godt at det ligger mange bilder av kirker på Internett. Morten, bildene dine er flotte, men du har tydelig skrevet 'all rights reserved'. Ingen kan lovlig kopiere dine bilder og bruke dem til sine slektshistorier.Hvordan er det med Dis sine bilder. Er de fritt tilgjengelige for bruk?Wikipedia har endel kirkefoto, men de mangler mange. De kan kopieres fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,På flere av websidene med bilder står det ikke noe om rettigheter. Jeg er ikke så godt innsatt i norske lover, men tror at det betyr att det ikke er fritt fram å kopiere fra de forskjellige nettstedene uten tillatelse. For min egen del vil jeg gjerne bidra, men gjerne en klausul på nettstedet om at bildene bare kan brukes fritt av privatpersoner og da med angivelse av fotografens navn. Ikke så at jeg tror jeg er så flink, men om noen skulle ville tjene penger på mitt arbeid, vil jeg også ha litt.Hvor det skall ligge er ikke viktig, bare at det blir liggende på en server som ikke forsvinner om noen glemmer å betale regningen eller ---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det står ganske utførlig om fotografier og opphavsrett på Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:OpphavsrettDette er viktig både for de som fotograferer, og de som har lyst til å bruke bildene.En webside hvor en kan hente fotografier av kirker og av inventar/detaljer uten å behøve å tenke på opphavsrett hadde vært fint. Det er det som er tanken bak dette temaet. Et forbehold om at det kun skal brukes til private og ikke kommersielle formål er er tråd med det jeg tenker. Fotografens navn bør oppgis.Jeg var ikke klar over at DIS har et sted med kirkebilder, men hvis det er ute av drift så er vel det årsaken. Er enig i at kirkebilder bør samles et sted. På DIS-Hordaland står det at de VISER bilder, ikke noe om at det er lov å kopiere. Om det er lov, så er det flott, men det bør opplyses.Den websiden jeg har laget er en gratis Googleblogg. Hverken jeg eller andre vil få utgifter. Om det ikke blir noe av, så har det ikke kostet meg mer enn den tiden det tar å skrive disse innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det er flott! DIS skal ha all ære av presentasjonene. Men ikke et ord om bruk! Er det lov å kopiere og bruke bildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Dreier

Kari - alle bilder på wikipedia skal kunne brukes hvor som helst, så det skal ikke være noe problem - sålenge man opplyser hvem som er opphavsmann. Dette er fastsatt i Lov om opphavsrett til åndsverk - § 3 - http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#3 Dette gjelder så og si alltid. Det ligger versjoner i web-oppløsning av nesten alle mine bilder på wikipedia, så det er bare å forsyne seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Dreier

Arnfrid - bruken av © er egentlig foreldet - etter Bern-konvensjonen er copyright og attribution-right (altså kreditering) implisitt - man må altså frasi seg copyright aktivt for at et årndsverk skal være fritt i bruk - og attribution-right kan man ikke frasi seg.Jeg vil anbefale å starte en flickr-gruppe (som er gratis) for norske kirker - slik som denne for internasjonale - Lenke - der folk oppfordres til å legge til bilder som skal vøre fri i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Faktisk så betyr ikke © noe i Norge i det hele tatt. Jeg håper vi får en person som vet hva åndsverk-loven sier om dette. Hva gjør dere med bildene på 'Gravminner' hos DIS-NOrge? Tror ikke det blir noen diskusjon der? Mine Kirkebilder (som er en del) som blir lagt på DIS-NOrges Gravminnesider etter hvert, vil være helt greie å bruke for allemansen og hvermansen.Hvorfor skulle det bli noe anderledes enn om vi henter bildene fra en eller annen sin blogspot-side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tenkte på en annen ting - hvorfor ikke få DIS-Norges ansvarlige på banen før man begynner å lage store diskusjoner?Har noen hatt rettighetsproblemer med gravminne-bildene som har blitt lagt ut? Tror vel at kirkebildene er på samme nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Morten, jeg vet at bildene i Wikipedia kan kopierer (mitt innlegg 10). Jeg spør om DIS sine bilder kan kopieres f eks til privat slekstforskningsformål. Ellers så jeg nok ikke på alt du hadde lagt ut. Det er fint at bildene dine kan brukes.Jeg har også tenkt å sende inn bilder til Wikipedia, men fant ikke ut hvordan det skal gjøres. Jeg har registrert meg. Kanskje flere er interessert i å vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Laila, jeg ønsket ikke å lage noen diskusjon om noe som helst. Jeg tenkte det kunne være fint å ha en samling bilder som alle kunne bruke uten at det kostet noe. Så dro jeg ut i finværet en formiddag og brukte noen timer og litt bensin på å fotografere kirker på Øvre Romerike. Mitt ønske er å dele bildene, men også få bilder som jeg kan bruke. Så spør jeg ganske enkelt, kan jeg og andre bruke de bildene vederlagsfritt som Dis har lagt ut? Jeg har respekt for fotografers opphavsrett. Jeg synes det er en fin jobb dere har gjort, men visste ikke om det. Du vet jo at jeg har startet et prosjekt med navneregistre til skannede kirkebøker. Det hadde vært så fint med noen kirekbilder til å pynte opp sidene. Dessuten har jeg etterhvert tenkt å legge ut mitt arbeid med egen og andres slekt på Internett. Da trenger jeg også bilder. Og så vil jeg så veldig gjerne slippe problemer med fotografer etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland
LenkeFOTOGRAFII åndsverkloven opereres det med to forskjellige kategorier fotografier.Den første kategorien er de fotografiske verk. Dette er fotografier som er et resultat av en selvstendig, skapende åndsinnsats og som på grunn av komposisjon, lyssetting, motivbruk o.l. er av en slik kvalitet at fotografiet anses som et åndsverk. Disse fotografiene har samme opphavsrettslige vern som andre åndsverk.Den andre kategorien omfatter de fotografier som ikke kan anses å være åndsverk. Disse bildene kalles i loven for fotografiske bilder. De fotografiske bildene nyter stort sett det samme enerettslige vern som fotografiske verk, men bildene har kortere vernetid.VernetidVernetiden er den tid rettighetshaverne har beskyttelse for sine rettigheter. Etter at vernetiden er utløpt kan opphavsrettslig beskyttet materiale fritt brukes. Men de ideelle rettighetene gjelder også etter vernetidens utløp.Det er forskjellige vernetidsregler for forskjellig rettigheter:# Åndsverk er vernet i 70 år etter utløpet av opphavsmannens dødsår (skribenter, komponister etc.)# Fotografiske bilder er vernet i 15 år etter utløpet av fotografens dødsår, likevel i minst 50 år etter utløpet av det år bildet ble laget.# For utøvende kunstneres prestasjoner og opptak av lydopptak og film, samt for kringkastingsselskap, er vernetiden 50 år etter at fremføringen fant sted eller opptaket ble offentliggjort.# Katalog e.l. som er vernet etter åvl. § 43, har vern i 10 år regnet fra utløpet av det år arbeidet ble utgitt.# Første gangs tilgjengeliggjøring av åndsverk som er falt i det fri, har vern i 25 år regnet fra utløpet av det år verket ble gjort tilgjengelig for allmennheten.Se åvl. §§ 40, 41, 41a, 42, 43, 43a, 45, 45a og 48BRUK AV FOTOGRAFI PÅ INTERNETTDersom du legger ut et fotografi på Internett, skjer det en eksemplarfremstilling og en tilgjengeliggjøring for allmennheten som er underlagt rettighetshavers enerett. Unntak gjelder der hvor fotografiets vernetid er utløpt.Her kan du gåForespørsel om bruk av fotografi på Internett, må rettes til rettighetshaver. I mange tilfeller kan rettighetene klareres hos billedbyråer eller institusjoner med billedarkiv. BONO representerer enkelte rettighetshavere til fotografiske verk.Skal du bruke et fotografi av et kunstverk må du i tillegg til å klarere rettighetene til selve fotografiet, også innhente tillatelse fra rettighetshaver til kunstverket - se reglene om bruk av billedkunst på Internett.Bruk av materiale på InternettLesing på nettet (surfing) er fri. Skal du derimot foreta en mer permanent lagring på en harddisk eller i et nettverk m.v., eller ta en utskrift av verket, krever dette samtykke, med mindre det er til privat bruk. Kopiering av innhold som er lagt ut på Internett uten opphavsmannens samtykke, er ikke tillatt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.