Gå til innhold
Arkivverket

[#48175] Nettsted med fotografier av kirker – drøm eller virkelighet?


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Arctander

Hei.Når det gjelder kirkene i lenken til dis norge i Remis innlegg (47) så er det nok en faktafeil som har sneket seg med. På Værøy kommune er det lagt inn bilde av Valberg kirke. Valberg kirke ligger i VESTVÅGØY kommune.Håper den som har 'makt' til det kan rette det opp. Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Du kan sende en mail om det til DIS- Salten på denne mailadressen: webmaster@sa.disnorge.noDet er bedre du gjør det enn jeg siden du oppdaget feilen. da vil den nok bli rettet opp.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hei Remi. Feilen er meldt, håper de ikke har tatt sommerferie helt, så ordner det seg nok. Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hei Remi og andre entusiaster.Jeg har fått melding om at Valberg kirke nå er havnet i rett kommune. Raskt levert! Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jan Engedahl har bidratt med et flott bilde av Fiskum gamle kirke, Øvre Eiker, og jeg har tatt et bilde av Sofienberg (tidligere Petrus) kirke i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

til (55); Og Sofienberg, tidligere Petrus var den opprinnelige Paulus kirke, innviet som dette 05.10.1877. (Den nye Paulus kirke ble innviet 30.12.1892).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Sommerferien er like rundt hjørnet for de fleste, og da blir det gjerne litt farting rundt omkring. Skal en kjøre langt, er det godt med en stopp langs veien. Hvorfor ikke stoppe ved noen av Norges mange vakre kirker, og ta et foto samtidig. Send det hit, til DIS-Norge eller Wikipedia, så får andre slektsforskere glede av det. Har en et digitalkamera, koster det jo ikke noe. Om kirken er åpne, er det fint med noen interiørbilder også.Jeg skal i all fall ta flere bilder. Og håper at flere andre gjør det samme.Alle bor jo et sted, og det er som regel ikke langt til de nærmeste kirkene. Ta noen bilder. Det er mange som vil bli glad for det. De fleste moderne digitalkameraer gir et godt resultat.E-postadressen er: kirkefoto@gmail.com eller du finner den på kirkefoto-bloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Heidi Økern har bidratt med et flott foto av Sollihøgda kapell, Hole, Buskerud.Det er mulig å legge til kommentarer til fotoene.Det kunne være hyggelig å vite om det er noen som bruker bildene, og hva de brukes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Benedicte Kulø har sendt flotte bilder fra Møre og Romsdal, Aust Agder og Hedmark. Se hennes album.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg synes Kari sitt tiltak er beundringsverdig, men jeg synes vel kanskje det blir mye dobbelt her.Jeg ser f.eks. at i innlegg 55 blir det nevnt at en har kommet med bilde av Gamle Fiskum Kirke. Dette er flott!Men - denne er også på DIS-Buskeruds eminente side, da også med info om kirken.ved å gå til www.disnorge.no/gravminner velge 'finn gravplass' (for å komme på fylkesnivå) og så gå til Buskerud, og Øvre Eiker, får jeg valg om å gå til Bilder/ informasjon om kirkene i Øvre Eiker. Her finner jeg Fiskum kirker.Det er mange andre kirker som er avbildet og med i Gravminnebasen som er nevnt i gjennom denne debatten. Ved å være med på å gjøre denne databasen mer komplett, sørger vi for et bedre tilbud til alle slektsinteresserte, uavhengig av medlemsskap i DIS-Norge (DIS-Norges gravminner er åpen for alle)Dette er ikke for å starte noen debatt om Karis arbeide og initiativ, men jeg synes vi snart må samle ressursene våre på ett sted, enten her eller der, for å slippe å måtte først lete etter denne debatten, for så å finne ut hvor vi finner alle de fine kirkebildene :)Ha en fin sommernattLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og - for å ha sagt det - jeg er helt enig med Kari i at bildene i gravminne-basen er veldig godt gjemt, og jeg skal mase på at dette blir endret i brukergrensesnittet :-)Men - mange bilder mangler - bli med og gjør den komplett - opplegget er der, slik at det er bare å sende bilder inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Tidligere i denne debatten, innlegg ca 17-33, ble det diskutert hvilken adgang en hadde til fritt å kunne kopiere foto av kirker inn i sin egen db, evt til bruk på egen hjemmeside, fra DIS-gravminner/gravplasser. Jeg kan ikke se at det noengang kom entydig konklusjon på dette, så jeg gjentar ditt konkrete spørsmål fra innlegg 33, Laila, sitat: 'Har jeg rett til å laste ned et bilde av en kirke på DIS-Norges sider, og legge ut på min hjemmeside, eller trykke i min slektsbok??'Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Kjell.Du kan laste ned så og si hvilket som helst bilde/fotografi fra internett og legge det inn i din database uten problemer, du trenger bare å skrive ned hvem som har tatt bildet/fotografiet. Dvs. kilden til bildet.Men skal du legge det ut på din hjemmeside eller trykke det i en slektsbok (publiseres) så trer Åndsverksloven inn, og det eksisterer da vernetid på bildene/fotografiene. Vernetiden er fotografens levetid + 15 år etter vedkommendes dødsår. Minimum vernetid er likevel 50 år etter at bildet er laget. Dette gjelder så lenge fotografiet ikke oppnår verkshøyde. Da er vernetiden mye lengre.Dette er ikke noe fotografene kan gjøre så mye med siden det er underlagt norsk lov. Skal du bruke bilder/fotografier du finner på internett, så må du spørre fotografen om lov til å gjengi det på din hjemmeside eller i bokform av et eller annet slag.Du kan lese mer her: [url="http://no.wikipedia.org/wiki/Fotografirett>http://no.wikipedia.org/wiki/Fotografirettog her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk for delvis avklarende svar, Remi.Flere og flere av oss som har samlet info om slekta bakover og bygget seg opp en database over tid, ønsker etter hvert å publisere noe av det - ikke bare produsere for 'arkivet' og sitte på denne info selv.Hvis jeg har forstått utsagnet ditt riktig, betyr dette i praksis at en ikke kan benytte DIS-gravminner/gravplasser som kilde for kirkefoto som senere ønskes brukt som illustrasjon, hvis/når en publiserer noe av ikke-kommersiell karakter fra sin egen slektsdatabase ?Det kan innvendes at dette var da en litt for firkantet tolking; i praksis er vel folk flest helt ukjent med åndsverkoven ifm foto og kopierer/publiserer fritt, uten tanke på feks å ta med fotografens navn. For den som likevel ønsker å operere på rett side av lovverket, ser det derfor ut som om det initiativ Kari har tatt, med sin kirkefoto blog, er stedet å gå. Dette for de som søker etter kirkefoto som fritt kan benyttes ved publisering av ikke-kommersielle hjemmesider, slektshistorie, illustrerte anetavler i gave osv.Som flere har vært inne på, hadde det ideelle vært å ha den ressurs som alle disse flotte kirkefoto utgjør, samlet på ett sted. Det kan beklageligvis se ut som om muligheten for det, i praksis blir hindret av lovverket. Tar jeg feil ?Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Kjell har oppfattet både lovverket og situasjonen rundt slektsforskeres bruk av fotografier på Internett.Remi skriver (63): 'Dette er ikke noe fotografene kan gjøre så mye med siden det er underlagt norsk lov.' Lovverket ivaretar fotografers interesser. Det hindrer ikke fotografer i å gi bort sine bilder til forskjellige formål. Om noen skulle bruke et foto kommersielt uten å betale for det, må fotografen selv ta initiativ for å få sitt honorar. Det er ingen som gjør det for ham/henne. For en tid tilbake fikk jeg en telefon fra mediebedrift som ønsket å bruke noen av mine foto. Jeg sendte foto over e-post. Da jeg etterlyste honorar, fikk jeg et frekt svar tilbake om at det lå jo så mange bilder og fløt på Internett. Vel, jeg sa: 'Hør nå her........' og pengene kom. De visste jo utmerket godt hvordan spillereglene var.På websiden: http://kirkefoto.blogspot.com/ står det: 'De fotografer som har album her, har godkjent at bildene blir brukt, vederlagsfritt, til ikke kommersielle formål. Om bilder ønskes bruk til kommersielt formål, ta kontakt med fotografen eller redaktøren av siden.'Jeg synes også at det hadde vært fint å ha en samlet database. Men det har vi ikke. Og det får vi kanskje ikke heller. Jeg har derfor lagt lenker til andre steder hvor det er kirkefoto. Det er bedre enn ingenting. Prosjektet 'Navneregister' eller http//:nr-norge.blogsopt.com trenger forhåpenligvis etterhvert bilder fra alle kirkesogn. Personlig forsker jeg på min egen slekt, litt på min manns-, mine barnebarns-, en fjernere slektnings- og 2 forskjellige venninners slekt. Det betyr at jeg forsker på slekter nærmest i hele landet, fra Egersund i sør til Lofoten i nord. Alt mitt slektsarbeid er ikke-kommersielt. Jeg gjør det fordi det er gøy, og det skal være hobby. Derfor bidrar jeg med foto som andre kan ha glede av, og håper at jeg får noen av de bildene jeg kan ha glede av. Så enkelt er det.Mange av oss som er pensjonister ønsker å fortsette å bidra med våre kunnskaper til et felleskap. Det gir kontakt med mange forskjellige mennesker og mulighet for stadig å lære noe nytt.At andre fotografer gjerne vil ha et honorar respekterer jeg, men jeg kjøper ikke bilder selv til hobbybruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Du har forstått meg riktig, Kjell. Vi kan ikke bruke noen bilder vi finner på internett uten fotografens samtykke i de tingene vi publiserer. De bildene som ligger på Kari sin blogspot kan brukes til videre publisering så lenge publiseringen ikke koster 'kundene' noe. Hvis du lager ei slektsbok og vil ha refundert en del av utgiftene, selger boka for kr. 50,- pr. stk., så har du gjort noe ulovlig dersom du har brukt bilder fra Kari sin blogspot.Eneste forskjellen mellom bildene på Kari sin blogspot-side og DIS-gravminner er at bildene på blogspot kan publiseres videre så lenge fotografens navn oppgis og publiseringen er helt og holden gratis for 'kunden'.At folk ikke vet dette og er ukjent med at de bryter Åndsverksloven, bryr i grunnen ikke loven seg noe om. Det er ingen unnskyldning å si at du 'ikke visste' dersom du bryter en lov.En måte å få frigjort bildene på DIS-gravminner på, er å legge en lignende tekst inn på disse sidene om at bildene kan fritt publiseres til ikke-kommersielt formål, men det må de i gravminne-prosjektet til DIS-Norge ta stilling til.Jeg har tatt en del bilder som ligger inne på gravminner og jeg har ingen motforestilling mot at bildene blir brukt til slikt formål, men synes at fotagrafens navn bør følge bildet i den videre publiseringen.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg har allerede sendt mail til de ansvarlige i DIS-Norges Gravminner om særlig brukergrensesnitt men også opphavsretts-problematikken. Så får vi se hvordan dette blir etter hvert :)Jeg har også sendt inn flere bilder til fri avbenyttelse, men jeg ønsker at navnet mitt følger bildet :)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Bare så det er sagt: Jeg er selv medlem av DIS-Norge og har ingen interesse av å ødelegge noe for dem. Jeg visste ikke om deres fotoprosjekt. Jeg har i mitt innlegg 57 oppfordret folk til å ta kirkefoto i ferien og sende bildene hit, til DIS-Norge eller til Wikipedia. Jeg var så heldig at noen sendte inn foto til dette prosjektet, og nå fortsetter folk å sende inn. Det er enkelt for meg å legge ut bildene på den måten jeg gjør det. Det går raskt å laste opp album.Om DIS-Norge kommer med en frigjøring av bruk av fotoene til 'ikke kommersielt bruk', så er det flott, spesielt om de gjør det enklere å finne bildene. Det er jo ikke bare i forbindelse med gravminner en har lyst til å se kirken. Den var et naturlig samlingssted for folk. Alle de kirkelige hendelsene som er dokumentert i kirkebøkene er jo meget sentralt for slektsforskningen.Om disse problemene ble løst, er det ikke umulig at disse fotodatabasene kan slåes sammen. Men hos DIS-Norge ligger vel også fotoene noe spredt, siden noen lokallag har egne websider med kirkefoto.Egentlig ser jeg ikke noe problem i at det er flere Internettsteder med foto av kirker. Bildene kan være så forskjellige. Se bare på Kjell Halvorsens foto av samme kirke fra vinter og sommer. Vinkel og lys skaper forskjeller. Lyset endrer seg i løpet av dagen. Årstidene gir forskjellig resultat, spesielt fordi det ofte er en del store trær rundt kirkene. Om en tar med mye eller lite av omgivelsene gir også spennende variasjoner. Det nydelige bildet som Charlotte la inn tidlig i dette temaet illustrerer for flott det kan bli når en tar med omgivelsene, men det er ikke alltid like lett å få til.Inntil videre fortsetter jeg å legge ut fra de som sender hit.DIS-Norge har iallfall mer fått fokus på sitt prosjekt, slik at det er blitt bedre kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kari Thingvold

Vi har vært en liten tur på Island. Der var det også mange fine kirker, og noen av dem fikk jeg tatt bilder av. Jeg har derfor laget et album med kirker i andre nordiske land, og vil etterhvert fylle på med noen kirker fra Danmark.Her kommer Islands kirkene: http://kirkefoto.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Arnstein Rønning har bidratt med 5 fine kirker fra 'Nordlandene'.Er det flere som har digitalkamera med på tur og som vil dele foto med andre slektsforskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ole Arild Vesthagen har sendt 12 fine bilder av kirker på Gran og Søndre Land, Oppland. Tusen takk for bidraget.Lenken til danske kirker er lagt inn på bloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Synes dette ser ut til å være et flott tiltak. Jeg hadde imidlertid forventet å finne litt ”system” i kirkebildene. Her ligger f.eks bilder av kirker i Møre og Romsdal allerede på tre ulike steder! Hvor mange steder må jeg lete etter hvert som det kommer inn flere bilder?? Burde ikke bildene organiseres fylkesvis e.l slik at de ble lettere å finne når en først oppretter en slik side??Mvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.