Gå til innhold
Arkivverket

[#48175] Nettsted med fotografier av kirker – drøm eller virkelighet?


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Gisle Hersvik har bidratt med følgende kirker fra Sogn og Fjordane: Solund, Husnes, Hersvik og Oppstryn. Tusen takk for de fine bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Joda, bildene burde ha vært organisert fylkesvis. Det tar imidlertid mye mer tid å legge det inn på den måten. Siden jeg har endel å gjøre med å legge ut navneregistre også, har jeg valgt å gjøre det på enkleste og raskeste måten.Men jeg er fullstendig klar over at det er noe uoversiktlig. Jeg regner med at folk gjerne leter litt etter et foto om de virkelig trenger det. Jeg får se hvordan det går til høsten, om det blir veldig mye å gjøre med navneregistrene eller om det blir tid til overs.Akkurat nå skinner sola på meg. Jeg er ved havet, og aller helst vil jeg være ute og kose meg. Men ikke misforstå: fortsett å send bilder. Jeg legger det mer enn gjerne ut i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg trenger et bilde av Buknes kirke i Nordland til en ny blogg med navneregistre derfra. Er det noen som kan hjelpe med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det hadde vært fint med et foto på bloggen for navneregistrene fra Meldal.Er det noen som har et foto av gamle Meldal kirke som brant ned til grunnen 16. juni 1981?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kirsti Arctander

Jeg kan ta bilde av Buksnes kirke i neste uke, er jo 'min' kirke.Jeg har tatt bilder av Vilnes, Holmedal og Askvoll kirker i Askvoll, er det noe som trenges? Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har funnet ut at jeg likevel på en enkel måte kan sortere kirkene fylkesvis. Jeg flytter bildene fra fotografenes album og til album med fylkesnavn. fotografens navn vil stå under bildet sammen med navnet på kirken. Mens jeg holder på, vil ikke alle bildene ligge på bloggen. Jeg skal si fra når jeg er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Nå er omsorteringen til fylkesvise album ferdig. Gi meg beskjed om noe skulle ha havnet i feil album, eller om det er noen bilder som mangler.Tor Kvien har sendt bilder av Bremsnes kirke, Kvernes kirke, Kvernes stavkirke og Kjølsdalen kirke.Thore Bakk har sendt bilder av Frogn kirke.Tusen takk til begge to for fine bilder.Vi mangler bilder fra Rogaland, Østfold og Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander.

Hei.Har tatt bilde av Finnsnes kirke, er det noe vi trenger? Kommer hjem i morgen, da skal jeg få sendt de andre bildene. Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Steinar Bergli

Hei!Gøy å se at mange ønsker å dele bildene slik at man lett finner fram til kirkene rundt om i landet. Jeg er fascinert over mulighetene i Flickr, og føler for å reklamere litt for denne løsningen. Det finnes en gruppe som heter 'Norske Kirker / Norwegian Churches', men det er jo ingenting i veien for å lage nye grupper, om man skulle finne det fornuftig.Noe av det som fascinerer meg med Flickr er:- Full kontroll over egen lisensiering av bildene. Velg Creative Commons eller All Rights Reserved lisenser på bildene- Kan merke deler av bildene og kommentere detaljer. Eks se: [url=" Valle kirke (pek i bildet og få fram firkanten)- 'Geotagging' betyr å kartfeste et foto, slik at det kan vises på et kart - dette kan gjøres før eller etter bildene er lagt inn i Flickr. Se eks. på resultat her: Lenke- Man kan abbonnere på RSS-strømmer med nye bilder i en gruppe, og dermed følge greit med på hva som kommer inn.- Enkelt å lenke direkte til bilder i Flickr fra f.eks blogger og hjemmesider (men selvfølgelig uten garanti for at bildet en dag blir fjernet)- Man kan laste opp så store bilder man vil, og andre får tilgang til alle størrelser av det (hvis man ønsker det)- Enkelt å markere bilder som favoritter slik at man bygger opp en egen samling med foto man har interesse for- Enkelt å kommentere andres foto- Finnes muligheter for mashups, dvs. f.eks. å gjøre foto fra Flickr tilgjengelige på en egen webside som bruker Google maps som kartgrunnlag: eks: http://www.earthalbum.com/ DIS kunne jo laget en slik egen mashup på sine hjemmesider som viser alle DIS/slektsgransker/kirke-relaterte bilder på et kart (eller vise bildene i Google Earth)- man kan gruppere egne bilder, slik at man har et sett med slektsfoto og kartfeste disse slik at man kan presentere et tema eller hendelse f.eks på kart. Eks:

bilete3124.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Arne Langås har bidratt med bilder av: Nord-Trøndelag: Åsen kirke, Åsen og Værnes kirke, Stjørdal. Sør-Trøndelag: Bakke kirke, Trondheim, Hospitalskirka, Trondheim og Lo kirke, som nå står på Sverresborg Trøndelag Folkemuseum, men som opprinnelig stod i Åsen (oppført der først på 1600-tallet).John O. Svenning har bidratt med to bilder av Harstad kirke.Tusen takk for fine bilder!Til Kirsti. Tar gjerne imot bilde av Finnsnes kirke.Takk til Rolf for orientering om Flicr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Da jeg omorganiserte albumene, mistet jeg lenkene til andre websider med kirkebilder. Den er nå på plass igjen.Vi har nå 59 kirker på bloggen. De fleste med mer enn et bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Arnstein Rønning har bidratt med kirker fra Vestfold: Berg gamle kirke, Fredriksvern, Hedrum, Larvik, Tanum og Tjølling, samt Flesberg kirke i Buskerud. Takk for fine bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Arnstein Rønning har bidratt med: Den hellige ånds kirke, Holmestrand, Vestfold. Takk for fint bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Siden prosjektet vokser fort, har jeg begynt å sortere om på bildene slik at de ligger alfabetisk under hvert fylke. Det betyr at jeg må døpe om endel filnavn og legge disse inn på nytt. Noen bilder vil derfor forsvinne en liten periode. Jeg regner med å være ferdig i løpet av kvelden.Jeg vil sette pris på at bilder som sendes har filnavn som starter med kirkens navn og at fylket oppgis. Jeg er dessverre ikke lommekjent i hele Norge. Og selv om jeg vet hvor fylkene ligger er jeg ikke helt sikker på om en kirke ligger på den ene aller andre siden av fylkesgrensene. Ofte må jeg derfor sjekke dette på Internett før jeg legger ut bildene.Det kom inn endel bilder i går kveld. Disse blir lagt ut såsnart databasen er omstrukturert.Det er gøy at ideen fenger! Dette skal vi få til. Et prosjekt med samtlige kirkebilder i Norge er et forholdsvis begrenset prosjekt i sammenligning med registrering av navneregistre til kirkebøker.Vi har 1024 Mbyte plass på bloggen, og vi har brukt 60 Mbyte.Jeg, og andre med meg, synes det er morsomt å ta et par bilder av vakre gamle gravstener. Disse legger jeg ikke ut her. De som ligger ute, vil bli slettet fra bloggen, men ikke fra min harddisk. Kanskje kan vi bruke disse til noe annet. DIS-Norge har jo et prosjekt med avfotografering av gravminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Informasjon om gamle bygninger i Sverige (mange kirker) kan man finne på 'Bebyggelseregistret' hos Riksantikvarieämbetet Lenke. Ikke alle har fyldig informasjon med bilder etc, men en god del, t.eks Hackås der det er mange bilder av de fine takmalingene. En må be om løsenord for å få søke, men det koster ikke noe.Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Kirkefotoene er lagt ut på Googles webalbum. Det har vært litt problemer med utlegging de siste par dagene. Jeg har fått melding omtrent slik: Serveren kan være i uorden, men den vil fikse seg selv om kort tid. Prøv igjen om noen minutter.Nå er alle album blanke. Ikke bare kirkefoto, men også andre ting jeg har lagt ut. Jeg regner med at problemet ordner seg. Bloggene ser ut til å være i orden. Innen jeg er ferdig med å skrive dette, så er det kanskje allerede fikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Hei KariHar i kveld tatt bilde av Hol, Buksnes og Borge kirke. Ønsker du noen av dem, bare si i fra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Jeg har bilder av Os kirke (Hordaland), Onarheim (Hordaland), Utvik (S & F) og Lom (Oppland)Bare å gi beskjed hvis du mangler noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Kirkene skal nå ligge alfabetisk under hvert fylke. Jeg ser at programmet har litt problemer med alfabetiseringen f eks Frogn og Frogner. Jeg korrigerer manuelt der jeg ser at det blir feil.Det er lagt ut flere bilder denne uken. Kirsti Helene Arctander har bidratt med bilder Sogn og Fjordane, Thore Bakk med bilder fra Akershus og Kjell Halvorsen med bilder fra Akershus og Värmaland. Takk for fine bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.