Gå til innhold
Arkivverket

[#48759] Rasmus Nielsen Nubben i Bergen; hvem var foreldrene?

Gjest Kim Unstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kim Unstad

Rasmus Nielsen Nubben ble født 05.01.1789 og døpt 11.01.1789 i Korskirken, Bergen. Konfirmert 13.04.1806 i KK. Han var hotboist/daglønner og ble gift med Berentine Evertsdatter og bosatt i 11/199.Foreldre var Niels Rasmussen Nubben f 1762 og Anna Jensdatter. Hun må ha dødd mellom 1789 og 1793, kan være denne?: Lenke.Niels Rasmussen kan ha vært sønn av Rasmus Larsen og Synneve Olsdatter i Dokken, et slikt par finnes viet i Fana 1. november 1756.Noen som kan hjelpe meg med foreldrene til Rasmus Nielsen og evt. deres forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Beklager at overskriften ble litt misvisende, jeg er egenglig ute etter opphavet til foreldrene. Jeg har jo egentlig bare antagelser. Det er spesielt Anne Jensdatter som er vanskelig. Det er minst tre ulike dåpsoppføringer av en AJ som kan være aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

God morgen Jeg tror at den Rasmus Nilsen Nubben som gifter seg i Korskirken i 1810 heller er den Rasmus Nilsen du finner på Nubben i 1801, som sønn av daglønner Nils Rasnmusen og Marta Eriksdtr. Den andre Nils Rasmusen fra Hamre som Rune viser, var forpakter på Christinegård, og konen i levende live i 1801, adresse Sandvigens 2den rode, gard 52. mvh Svein Rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Jeg har gått ut fra at det er Rasmus Nilsen Nubben som er far til min tippoldefar Rasmus Olai Rasmussen f. julaften 1818 fordi navnet NUBBEN er muntlig overlevert i familien. I 1801 bor han i 'Nobben' og oppgis å være 16 (det må være 11) år, sammen med faren Niels RAsmussen, stemor Marte Ericksdatter og halvbroren Aamund. (Kan Peder Rasmussen på samme gård være onkelen til Rasmus Nielsen?) Niels og Martha bor i Nubben også i 1815. RN ble konfirmert i domkirken 1304.1806, 'hos forældrene i Nubben'.Rasmus' mor Anne Jensdatter kan ha vært en av disse som jeg har sakset fra DA:46141 Jul 28 1756 NK 135604 Barn Anna 135605 Far Jens Lasting 135606 Mor Karen Jacobsdtr46432 Aug 27 1758 NK 136477 Barn Anna Martine 136478 Far Jens Larssen 136479 Mor Marthe Nielsdtr46372 Mar 12 1758 NK 136297 Barn Anne Kiestine 136298 Far Jens Aamundsen 136299 Mor Birthe Cathrine RasmusdtrDen siste er jo den eneste som heter Anne med e på slutten. Navnet Aamund er kanskje et annet poeng. På den annen side kan det være en annen Anne Jensdatter som er moren, en tilflytter for eksempel.Niels Rasmussen sine foreldre har jeg nevnt et mulig par på i innlegg 1, også her kan det jo være snakk om en innflytter, gjerne fra nabokommunene. Her er det ikke så lett for en nordlending å holde styr!Noen med tilgang til skifter eller noen med nærmere kjennskap til disse menneskene kunne kanskje hjulpet meg med noe mer håndgripelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Hallo igjen. Les mitt forrige innlegg en gang til. Du vil da se at du kan stryke Anna Jensdtr som mor til Rasmus Nilsen Nubben. Rasmus sin mor er pt ukjent. Imidlertid kan du ha skutt en innertier ang forhold til Peder Rasmusen på Nubben. Peder og Nils ser ut til å være brødre, og sønner av forpakteren på Grønneviken, Årstad, Rasmus Endresen, tidl forpakter på Kismul i Fana og hans 2.kone Brita Sørensdtr Gimmeland. Mye stoff om dette på Digitalarkivet, anbefaler dessuten bygdebok for Fana. mvh Svein rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Takk, Svein, for spennende informasjon. Har sett navnet Grønnevik mens jeg har lett, men ikke hatt nok lokalkunnskap til å følge sporet. Gleder meg til å ta fatt, og skal straks be biblioteket skaffe bygebok for Fana igjen.Når det gjelder Anne Jensdatter, så vil jeg holde på henne enda en stund. I ft 1801 går det fram at Niels Rasmussen var gift med Marthe Ericksdatter som andre ekteskap, mens hun var i sitt første ekteskap. Rasmus Nielsen er nevnt som hans sønn mens Aamund er nevnt som felles sønn.Dåpen til en Rasmus Nielsen finnes her, Lenke, men vielse av Niels Rasmussen og Anne Jensdatter finner jeg ikke i Bergen. Altså noe som må jobbes mer med for å avkrefte eller bekrefte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Fant disse konfirmantene under Årstad her på DA:Konfirmerte i Årstad 1766-1813 91 Domin. Qvasimodogeniti 1785 Datter til Jens Anne Jensdatter f Kronstad 15 Aar62 Fer 2da Pascatos 1783 Niels Rasmussen m fra Grønnevig 19 AarDa er hun født omkring 1770 og han omlag 1764.Hvis Svein Rindedals antagelser fra innlegg 7 er korrekt, må dette være kandidater å sjekke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Kim Unstad

Jeg tar fram denne igjen, etter å ha satt meg litt mer inn i geografien og etter å ha fått tilgang til aktuelle kirkebøker. Svein Rindedal har rett i at jeg hadde feil mor på Rasmus NielsenRasmus' mor var trolig Marthe Osmundsdatter: Ekteskap inngås i St Jørgen 11 juli 1790 (s 84), etter å ha blitt trolovet 17. april (s 83) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8743&idx_id=8743&uid=ny&idx_side=-89>LenkeParet får sønnen Rasmus 17.april 1791 LenkeTestes: Berte Larsdatter fra Nobben Kirsten Olsdatter i Consumptionssxxxxxx(hun er gift med Endre Rasmussen, visstnok halvbroren til Niels) Anders Olsen i Kalvedahl Jens Olsen paa Calfaret Robert Wells tiener i Aa?rnan i Tysker??bryggenParet får videre sønnen Osmund i 1793. Lenke Faddere bl a Endre og Peder Rasmussen. Niels Rasmussens kone introdusert i juli samme årMarte Osmundsdatter med bosted Nobben er fadder i 1795, se kirkeboka St Jørgen s 100. Niels Rasmussen Nobben fadder på s 106 i kb LenkeI FT 1801 er Nils gift med Marte Ericksdatter. Her er Rasmus oppført som hans sønn og Osmund oppført som felles sønn, noe som må være feil. Rasmus er også oppført som 16 år, mens det burde være 10. Men hvor finner vi dødsfallet til Marte Osmundsdatter? Og hvor finner vi ekteskapet mellom Niels og Marthe Erichsdatter? Har sjekket kb St Jørgen fram til 1800, ikke funnet disse hendelsene. Men en Niels Rasmussen som er enkemann gifter seg med en Marthe Bruvig 5. november 1797 i Domkirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.